Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 2556 ggr
Lilllens
0

Vilken ras tänker ni på..

..när jag säger: -Mellanstor -Tål kyla -Funkar bra att dra med -Inte hyperaktiv men ingen soffpotatis Berätta!

kigon
1

Eurasier, samojed och finsk lapphund var första raserna som kom upp i huvudet 😂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

htt
1

Finsk lapphund tänkte jag direkt på :)

[MikaelaR]
0

Tänker också på Eurasier!

Lilllens
0

Tack för svar! Jag känner bara en eurasier, och hon är bara valp än så länge. Fantastisk hund helt klart, men jag har inte träffat någon vuxen individ och har ingen uppfattning om hur rasen är. Ni får gärna berätta mer! Samojeden är intressant . Finnen gillar jag, men jag har aldrig känt att det är en ras som passar mig. Jag känner dock en som har två stycken och haft många, måste kanske åka och besöka henne å prata lite :) Jag och sambon åker skidor på vintern och vill gärna ha en hund framför. Drag på alla möjliga sätt är det jag vill syssla med(naturligtvis andra saker också) men känner mig enormt kluven. Att hunden tål kyla är extremt viktigt, i vintras promenerade jag dagligen utan hundarna. De klarar inte av kylan vilket är skittråkigt.

Cahira
0

Keeshond kan du kika pa med! Men samojed tror jag skulle alska den livsstilen. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lilllens
0

Keesen är ju söt, men alltså den pälsen..! Haha. Det är lite för mycket tror ja.. Ja samojeden är mest intressant, det tråkiga är väl att de blivit stora fluffmonster att använda i ringen istället för en arbetshund :(

.m.m
0

#6. Beror på vilken kennel du vänder dig till. Många jobbar aktivt med sina samojeder.

Lilllens
1

#7 Ja absolut. Kollade runt lite, det märks tydligt vilka som har arbetande hundar och inte.

[MikaelaR]
0

Jag skulle fått köpa en eurasier jag "bokade" en valp men sen ändrade sig mina planer lite i livet så var tvungen att säga nej, men jag besökte två vuxna eurasier det är fortfarande inte så många eurasier i sverige det är en relativt ny ras och dem är otroligt fina man blir ju helt kär lugna hundar men dem har mycket päls och flåsar ofta med tungan dem orkar mycket men var samtidigt framavlade för att vara till sällskap så många kanske inte alltid vill följa med och jogga till exempel dem är mer såna som vill gå i sin egen takt men det är ju helt klart individuellt. dem brukar inte bli så skälliga men det finns fortfarande flera individer som är skälliga eurasiern blir lätt lite reserverad hos främlingar eller helt enkelt bryr sig inte, dem är ofta väldigt "kära" i sin ägare lite av en enmansperson ibland! socialträning är väldigt viktig i tidig ålder dem är nog också väldigt familjekär tror inte dem vill vara ensam för mycket.

Lycka till!

http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/

Lilllens
1

#9 Tråkigt att det inte blev någon valp för dig, men så blir det ibland! Kul med svar :) och tack för lyckönskningen, det kan behövas!

kigon
0

#10 Rekommenderar att kolla Eurasier uppfödare i Danmark, tycker de flesta beskriver rasen mer som en samojed och arbetar mycket med dem, svenska uppfödare jag hittat har inte nämnt mycket i arbetar-delen & letar fortfarande svenska uppfödare vars förra kullar har fått bra höfter… (har i princip bestämt mig på denna ras så kollat uppfödare =) ) Samojeden finns det gott om bra arbetshundar vad jag hittat när jag gick i samojed tankar ^^

Lilllens
0

#11 Intressant! Ska absolut kollas upp. Vad fick dig att välja eurasier istället för Samojed? :)

kigon
0

#12 Fortfarande minst 2-3 år tills jag kanske kan skaffa hund så finns tid till att ändra sig, men just nu är det för Eurasiern verkar bättre för min livsstil! De är väldigt lika men tycker samojeden kräver mer när det kommer till arbete, samt är mer ensamstående även om det är den mest familjekära draghunden… Sedan pälsen, vill ha en hund där det inte är så mycket pälsvård, Eurasier ska vara betydligt lättare än Samojed på den fronten av vad jag läst till mig 🤪 Eurasien verkar gilla att hänga med familjen och vara väldigt lugn medans Samojeden verkar vara mer av en brukshund, vill gärna kunna ta "slapp" dagar då och då när det behövs… Eurasiern ska inte skälla mycket och gå bra att ha ensam, ska vara svårare med samojed på den fronten, vilket inte passar mig (iofs beror det på vilket jobb jag har då), samt så är alla underbara färgval ett plus 😂 Passar mig bara väldigt bra med i princip allt…

Samojed är no. 3 som passar mig, underbara hundar men av vad jag läst & uppfödare jag kontaktat så passar Eurasiern lite bättre helt enkelt 🙂 Eurasiern har samojed i sig också så får lite samojed iallafall… 😃

Vill gärna ha en uppfödare som är insatt i utfodring & utfodrar med barf (vill ha god fortsatt kontakt med uppfödare och det är ett ämne jag älskar att prata om 😉), har hittat 3 danska uppfödare som gör detta och endast 1 svensk som varnade för barf, så kikar mycket på dessa uppfödare och hur de håller hundarna och gillar verkligen vad jag sett hitintills 😍 Denna gillar jag verkligen hur hundarna ser ut hälsosamt och detta är mest troligen kenneln jag kommer välja, för hälsan är det enda jag oroar mig över med rasen då några svenska kennlar jag kikade på gav C och D-höft avkommor som norm när jag kollade upp ungarna…

Lilllens
0

#13 Kul med så utförligt svar, mycket tacksamt! Jag tror nästan att samojeden skulle passa mig mer än eurasiern, med tanke på att jag vill göra rätt mycket. Och att den är mer självständig är bara ett plus, mina nuvarande hundar är som två plåster på mig så det känns bara skönt med en lite mindre "mammig" hund. Pälsen och färgen ser jag inga problem med alls :) Men eurasiern är fortfarande intressant helt klart! Det där med maten är jag också noga med som BARF-fantast! Men jag tycker inte att det är överdrivet viktigt att uppfödaren BARFar så länge han/hon är okej med att jag gör det. Fast draghundsmänniskor brukar överlag gilla den typen av mat och ofta själv utfodra med rått, iallafall de människor jag vet. Hälsan är ju oerhört viktig, och det kommer jag lägga stor vikt på när jag väljer ras och uppfödare. Usch vad tråkigt att de fått C/D-höfter :( det vill man verkligen inte råka ut för.. Riktigt fina hundar hos kenneln som du länkade! Eurasier är verkligen en vacker ras.

kigon
0

#13 Samma, kollade in i alla draghundsraser och liknande då jag vill både vandra, köra agility + aktivt drag + aktivt viltspår + svampsöka + canicross och alt. rallylydnad 😂 Men beslutade att Eurasiern passar mer då jag verkligen kommer ta slapp-dagar och eurasiern är mer lugn (har just nu en hyper liten sheltie som är på på på hela tiden, tror en hund som är lugn i sättet som euresier skulle vara en frälsning 😇). Var ett tufft beslut men känner att jag gjorde rätt för hur hunden kommer ha det 🙂

Nja, vanligtvis så skulle jag inte brytt mig om de barfar eller ej, men denna kenneln gör det (ger även torrfoder) och tycker det är så grymt engagerade med hälsotester, mentaltest, valpträffar årligen, sammarbete med andra kennlar, etc svimmar i allt otroligt engagemang! så ser bara barfen som en enorm plus då jag ser det som ännu ett engagemang som jag själv har stort intresse i 😃 Tyvärr så var uppfödaren vi köpte vår sheltie av väldigt oseriös, knappt några hälsotester, inget mentaltest & uppfödaren kontaktade/svarade inte på oss alls efter vi köpt hunden… Första hund så vi visste inte riktigt hur man skulle urskilja seriös/oseriös på den tiden men tyckte det var skumt att de inte svarade på några mejl 😮 Så denna gången vill jag verkligen ha ett bra kontakt med uppfödaren, speciellt om jag fastnar för rasen så pass det blir utökning någon gång 😉 

Absolut, riktigt tråkigt 😕 De flesta avlade på B-höfter vilket jag är lite ehh på, speciellt efter jag kollade upp avkommorna, så denna danska kennelns hälsotester ser ut som rena drömmen 😍

Lilllens
0

#15 Då gör du nog helt rätt med att välja Eurasier! Jag känner väl mer att hellre en hund som är lite mer aktiv än en som är "segare", jag vill verkligen inte ha ännu en jycke som "njaaa idag orkar jag inte gå på en promenad, du kan ju gå själv så ligger jag och vilar i soffan" haha. Jag är van vid aktiva jakthundar och äger en brukshund(hon bor dock inte med mig). Dessa hundar bangade aldrig på en skidtur eller en rejäl promenad i regn/kyla/whatever, och med Rottisen tränade jag, gick kurser, ställde ut och allt möjligt. Vi hade dessutom hästar på gården, så under några år gjorde jag inte mycket annat än att gå i skola, rida, mocka, dra ut på en tur med hundarna och träna Rottisen med olika aktiviteter haha. Nu har jag två småhundar som helst inte ens går ut och kissar när det duggar, det kliar i mina fingrar efter att få göra saker med en hund! Ja men den kenneln låter ju hur bra som helst, och utfodringen är verkligen ett stort plus :) Jag vill också hitta en riktigt bra uppfödare som man kan lita på i alla lägen, det är så himla viktigt med bra stöd, speciellt när det kommer till en "ny" ras!