Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9233 ggr
neapeaw
2

Bettfråga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Va tycker ni detta är för bett? Helt utan att veta något om ras,ålder m.m

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

www.silverhojdenshamsteruppfodning.weebly.com
neapeaw
0

En från sidan :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LuLeLo
1

Underbett.

Tass Josephine

neapeaw
0

Precis. Men i hundens bedömning på utställning fick hon kritiken: Antydan till trångt tångbett. (Tångbett är godkänt i rasen)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

VildaVittra
5

#3 Kyss mig någonstans där solen inte skiner. Ja, se utställningsdomare med deras skygglappar. 😕 Tångbett är ju när tänderna möts istället för att korsa varandra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Turast
3

Enligt mig - knappast ett tångbett då tänderna möter varandra då. Underbett är det

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Galenihundar
2

Det är ett omväntsaxbett. :-) Det är inte ett underbett, isåfall skulle det vara en glipa mellan tänderna och det är det inte på din valp. Tänderna går emot varandra och det är då ett omväntsaxbett, jag 110% säker på det.

neapeaw
0

Precis, de är ingen glipa utan dem gå emot varandra. Men är de godkänt?

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Turast
0

Fast "huggtänderna ju fortfarande inte omvända, utan som de är på ett vanligt saxbett

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Galenihundar
0

Däremot lite trång i hakan skulle jag säga, kan övergå till tångbett.

neapeaw
0

Ja bara de inte är underbett är jag nöjd.

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

Galenihundar
0

#8 Jag vet inte hur det är i eran ras om det är godkänt eller inte. Vad är det för ras? :-) Pma om du inte vill avslöja!

Galenihundar
0

#11 Det är verkligen inte ett underbett, som sagt 110% säker. Men det kan ändras och bli en glipa = underbett. Vi får hålla tummarna att det inte blir det.

Calibe
0

Framifrån tyckte jag först det såg ut som tångbett, men från sidan underbett! Men sen när jag läste igenom kommentarerna håller jag klart med om omvänt saxbett!

Thaisilk
0

Så länge framtänderna inte griper om varandra så överkäkens framtänder når tandköttet bakom underkäkens framtänder kallas bettet ett "omvänt saxbett".

Det ser dock inte så bra ut att hörntanden i underkäken kommer upp lite för långt fram i luckan i överkäken och därför trycker ut den yttersta incissiven.  Det ser likadant ut på båda sidorna: utåtriktade I3:or.

Något godkänt TÅNGbett är det absolut inte eftersom över- och underkäkens framtändet inte möts kant i kant. Vid en hastig koll framifrån kan man tycka att det ser ut som ett "trångt tångbett" (trångt pga att man direkt ser de utåtriktade incissiverna, vilket brukar indikera trång bett).

En sånt där bett kan ibland rättas till en del med åldern men i dagsläget borde det bedömas som ett ganska allvarligt fel och ge högst "Good" på utställning. Det allvarliga i bettet är inte att det är ett omvänt saxbett utan att hörntänderna trycker på några incissiver och det kan inte kännas bra för hunden. Incissiverna kan också så småningom urholkas där hörntänderna ligger emot och skaver.

neapeaw
0

Fast tänderna du påstår trycker på varandra nuddar inte ens varandra i verkligheten? Kan hålla med om att de ser ut så på bilden på tro mig jag har kokat och nuddar inte varandra :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

neapeaw
1

Här är en bild :)

-Guldhamsteruppfödare-

-Hundfrisör-

-Djurälskare-

LuLeLo
0

Lustigt, det såg ut som ett underbett. Men tittade inte på hörntänderna. Hoppas att det funkar för er i ringarna!

Tass Josephine