Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 9194 ggr
[Tilleli]1
1

Valp luktar illa i underlivet?

Hej! Min mopstik, valp 4 ½ månad, luktar illa i underlivet. Det luktar typ järn/mens. 

Hon har luktat såhär till och från sen hon var ca 3 månader, men eftersom det inte är konstant och jag aldrig lyckats identifiera var lukten kommer från så har jag inte kollat upp det. Det känns som att det är för tidigt för löp att komma igång, hon är pigg och glad som hon alltid är och verkar inte besväras av det. MEN hon tvättar sig där nere väldigt ofta tycker jag, men är inte säker eftersom hon är min första hund och har ingen som helst vana av tik.

Jag upptäckte idag var lukten kom ifrån när hon låg i mitt knä och när jag lyfte bort henne så hade det hamnat en liten fläck på mina byxor (genomskinlig). Jag luktade på det, och visst, det luktade järn. 

Har någon annan erfarenhet av det här? Försökte söka på internet och alla verkar ha panik över livmodercancer, urinvägsinfektion etc, men tycker inte att hon visar några symptom alls för att må dåligt..

LinDajSon
2

Åk in till veterinären. :) Någon form av bakterie/infektion är det nog och då är det vet som gäller. Bättre ta det nu innan det blir akut.

SuperLimm
1

Min tik luktar också sådär ibland och jag misstänker att det är från analsäckarna. Jag är dock inte helt säker men det är det enda jag kan tänka mig i hennes fall iaf..

Mvh Linn

Karmatarerskanise
1

Vår hanvalp luktade också järn. Veterinären sade att det var några körtlar som utsöndrade detta.

[Tilleli]1
1

Jag har läst lite om vaginit och det låter som att hon kan ha det. Dock så får hon inte flytningar, men det står att det är vanligt att det drabbar tikvalpar innan första löpet. 

"Symptomen är att tiken får flytning, hon kan också vara irriterad och slicka sig mycket i vulva. Om tiken inte är irriterad gör man ingenting mer än att hålla rent så att det inte fastnar sekret i huden runt vulva och irriterar." 

Hon verkar inte vara irriterad förutom att hon tvättar sig ofta. Ska ringa veterinär och höra vad de säger.

russin
1

Låter som om valpen släpper lite innehåll från analsäckarna - inte ovanligt. Det brukar oftast lugna sig när dom blir äldre. Det kan hända om valpen blir rädd, när den är avslappnad osv. Viktigt är även att maten inte gör avföringen för mjuk, för då tömt inte analsäckarna som dom ska.

russin
0

Vaginit luktar inte, utan är endast en lite vit flytning från vulvan.

Karmatarerskanise
0

Analsäckarna luktar mig veterligen inte järn. Det luktar äckligt

russin
0

Det enda som kan lukta järn, förutom vid löp då - är när valpen börjar tappa tänder. Pga blodet i munnen vid tandbyte, så luktar det ofta rätt illa av järn. men då kommer det från munnen.

Karmatarerskanise
0

8 Nej det är inte det enda som kan lukta järn. Vår han valp luktade järn vid baken som jag skrev längre upp.

[annakarolinaa]
0

Jag tycker alla valpar luktar järn.. Den där speciella valplukten som alla valpar har, luktar den inte järn?

russin
0

#9 - jo men då är det analsäckarna och jag tycker inte det luktar järn, men vi tycker lite olika om just det doften. Vissa tycker järn, andra surströmming😃

Karmatarerskanise
0

#11 NEJ det var INTE analsäckarna. Läs mitt inlägg.

russin
0

Har haft en hel del valpar i mina dar och aldrig märkt några körtlar som luktar järn 🙂

Karmatarerskanise
1

Jag säger bara vad veterinären sa. Analsäckar var det inte. Inte heller livmoder eftersom det var en hane ;)

russin
0

Synd att inte veterinären förklarade närmare, för inget jag hört talas om. Analsäckarna är ju  doftkörtlar, så jag undrar ändå om det inte var det denne menade.

Karmatarerskanise
0

15 Då borde ju veterinären rått oss att tömma dom.

Lukten kom inte från analområdet utan ryggslutet vid svansroten.

Inget kas eller slickande på gumpen heller.

Kliade man honom på beskrivna stället luktade det mer.

Haztparken
0

Min Storpudel tik har några gånger helt plötsligt börjat lukta järn, man känner det tydligt även om hon är på andra sidan av ett rum. Luktade vid hennes rumpa och det var därifrån lukten kom. Kollade aldrig upp det då det försvann av sig själv. Antog att det kanske var analsäckarna eller dylikt då det kom från rumpan så jag skulle inte vara orolig om jag var du, bara håll koll på det :)

Lilllens
1

Min mops hade problem med analsäckarna och det luktade järn.

russin
2

#16 - fast analsäckar behöver inte alltid tömmas. Dom kan spontantömmas på valpar när dom t ex sover 🙂 och dom kan tömmas om en hund blir rädd

Svansen har en körtel vid svansroten som kallas för violkörtel, men den har jag aldrig någonsin känt en doft från. Däremot är det en körtel dom kan få problem med - t ex inflammation. inte så vanligt, men det förekommer.

Men strunt samma - inget som är viktigt att bolla fram och tillbaka med

[Tilleli]1
0

Jag är väldigt tveksam till att hon har problem med analsäckarna, hon får barf och är perfekt i magen :) Men hon har precis fått nya tänder och om det kunnat påverkas av det vet jag inte. Nu var det ett tag sen hon luktade så, och varför det går i perioder har jag ingen aning om.. Hoppas det går över av sig självt bara :) Hon verkar inte störas av det öht, inga problem etc. Men om det fortsätter återkomma utan att sluta permanent någon gång tar jag henne till vet.

isblixt
1

Min hund har till och från problem med sina analsäckar. Vid vissa tillfällen tömmer hon dom "bara sådär" och då luktar det riktigt äckligt och ofta även järnaktigt. Hon har aldrig visat några som helst symptom, inget kasande på rumpan eller annat så vi brukar tömma dom själva när vi känner att de börjar bli fulla. Hon äter för övrigt färskfoder och är alltid bra i sin mage så de kan ha problem med analsäckarna även om magarna är bra…!