allergi
Jag har en Allergihund……. Proverna visade reaktion på ; Derm. Farinae = husdammskvalster Acarus siro = förrådskvalster Tyroph.putrescentiae = mjölkvalster (bifogar bild på resultat) Vi har beställt vaccin och ska börja med det när de har kommit… Jag bor i en lägenhet, ca 42 kvadratmeter, 2 r.m.k… Oavsett hur mkt jag städar hemma är de massvis med dammpartiklar i luften, o blir superdammigt rätt snabbt… Har ofta fönster öppna (har tyvärr ingen balkong) … O nu har jag funderat på om de kanske skulle kunna hjälpa med en luftrenare? Någon som har erfarenhet? är främst för att kunna få bort dammpartiklar i luften då hunden visat rätt kraftig reaktion på husdammskvalster? Eller Är jag helt ute och cyklar!? 😛 Tar Även tacksamt emot Andra tips på vad ja kan göra för att hjälpa /underlätta för min vovve ?
Dammsuga ofta, inte låta hunden ligga i sängen då sängen innehåller mest kvalster i ett hem. Filtar som hunden ligger på bör tvättas i 60 grader ofta (helst varje vecka). Bada hunden regelbudet för att tvätta bort kvalster som fastnat i pälsen.
Dammparticklar i luften kommer de alltid finnas, låt inte saker ligga på golvet som kläder, gör som #1 säger, i sängen finns de mycket kvalster, en läkare gav oss rådet att sluta bädda sängarna när syrran visade reaktioner på kvalster, ett knöligt täckte skulle dom inte uppskatta, dammsug ofta, har du hund som fäller så kan de behövas varannan dag eller så, vi har haft krig mot kvalster och sånt ganska mycket. <<
Är själv kvalsterallergiker och ett tips är att få in så mycket solljus som möjligt i lägenheten. Solljuset dödar 80% av kvalsterna( de va vad läkarna sa till mig för ca 10 år sedan när jag fick min diagnos). Sen dammsuga och tvätta golven ofta. Försök att undvika mattor/gardiner eller om man verkligen vill ha det tvätta dem ofta det fastnar väldigt mycket i textilier. Annars håller jag med om alla tips som du redan fått av #1 och #2.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
jag tycker faktiskt att klådan blir värre då man dammsuger…
han va nästintill klådfri i flera dagar, dammsög lite igår… efter de är de hysterisk klåda igen…
ska beställa HEPA filter till våran dammsugare hemma (är nu under sommaren o besöker min pappa) för att se om de "hjälper"
jag har tagit bort alla hundens filtar o köpte en biabädd…
de med att duscha hunden ofta, tips på något "bra" schampoo?
#4 Virbac Episooth funkar på vår hund och på många andras också. Ska du dammsuga så gör det när hunden inte ska vara inne på ett tag. Våttorka hellre eller kör med microfiberduk om hunden reagerar på dammsugningen. Ta bort alla onödiga textilier, vi har inga mattor på golven till exempel. Vi skaffade konstläderbäddar som jag har lakan i. Lakanen tvättas en gång i veckan i 60 grader, precis som hennes fleecefiltar. Jag upplever att vår hund blev bättre när vi skippade torrfodret helt och bara kör med fryst färskfoder där det inte finns förrådskvalster.
jag har sedan 6 månader tbk med färskfoder nordic sp+, nordic spannmålsfritt och Vom og hundemat.
men inte märkt någon direkt skillnad när de gäller klådan :P
#5 ska kolla upp de schampot, vart får man tag i det?
hemma har ja sista tiden använt aloevera schampo och balsam…
tidigare använt två olika tjärschampoon samt klorhexidinschampo… utan "resultat":P
#6 Jag köper det i det lokala djursjukhusets butik, men du kan hitta det bland annat här: http://www.veterinarbutiken.se/hud-och-palsvard-hund/280-virbac-epi-soothe-mjukgorande-schampo.html
Det innehåller havremjöl som ska verka klådstillande. Det funkar för oss, men det är ju ingen garanti.
Det allra viktigaste är ju att minska kvalsterhalten i omgivningen så bort de textilier, mattor, gardiner mm som ni inte anser är ABSOLUT nödvändiga till exempel. Var sover hunden? Sover den i ett sovrum kanske den inte ska göra det längre då det är det kvalstertätaste rummet i allmänhet.
#7 okej, havremjöl… ja blev rekommenderad någonstans att vara försiktig med de pga mjölkvalster allergi… men ska kolla upp de :)
han sover i sovrummet o att få honom att sova i något annat rum är inte aktuellt, då de inte skulle fungera :/
hoppas ju på att hypovaccinet ska hjälpa endel.. :D
#8 Se då till att ni inte håller på och bäddar och viftar för mycket med sängkläderna och att ni tvättar sängkläderna ofta och våttorkar golvet i sovrummet ofta.