Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4517 ggr
Ellenfyrkant
0

Etiskt hundfoder?

Om prio 1 är att djuren som finns i maten ska haft ett bra liv, bad väljer man då för foder? Jsg själv tänker först och främst vilt, annars slaktuppgödning med bra villkor för djuren. Några förslag?

Mvh Ellenfyrkant

Hildgrim
0

Det är väl främst vilt och egen uppfödning kan jag tro. Eller köpa från ställen där man vet att djuren har det bra. I andra hand krav-märkt.

Tyvärr kan det vara svårt att få tag på tillräckligt med ingredienser för täcka hundens hela behov. Själv har jag t ex bara sett krav-märkt kött, aldrig någon inälvsmat.

lovechivas
2

Mycket av de som är i hundmat kommer utomlands och där vet man ju aldrig hur djur har det, jag skulle satsa på vilt som du säger eftersom d lever bra liv ända tills de slaktas! Kul att du tänker på djuren bakom fodret och inte bara vad fodret ska göra för ditt djur!

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

herdehund
0

Försök hitta en lokal uppfödare

Fenix_Chicci
1

Vilt och småskalig eko uppfödning

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

LindaBlue
7

Kanske får många emot mig nu, men ger gärna hästkött- och ben när jag får tag på det. Vet många som tycker det är fel, men i mina ögon är hästarna inte uppfödda som köttdjur, utan har säkert i de flesta fall haft ett bra liv, och någon har bara tagit vara på köttet när de avlivats.

kigon
2

Barf;a med slaktrens från någon lokal är det ända sätt jag kan tänka på, hundfoder som är redan sammansatta kommer ju generellt från industridjur…

Själv har jag lokal vilthandel (hjort i stort hägn, han som avlivar är en väldigt bra skytt som avlivar i hägn så inget onödigt lidande eller transport) och lamm, då jag själv får se hur djuren har det! Köper därifrån till största mån. Försöker också hitta en gård med frigående höns utomhus jag kan få slaktrens från 🙂

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

Mischa
0

Det blir hundmat där du köper råvarorna själv.

≧◔◡◔≦

lizton
0

Yarrah har ekologiskt hundfoder med ekologiskt kött och spannmål. Exempel:

Ingredienser:
Spannmål *(vete*, majs*), kött* och animaliska biprodukter* (23% kyckling*), vegetabiliska biprodukter* (solroskärnor*, sojabönor*, vetegryn*), oljor* och fett* (3,5% kycklingfett*), mineraler, jäst, Ãgg* och äggprodukter* (Ãggpulver*).
*= Från certifierad ekologisk odling, Skal 1301.

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/yarrah/249237#composition

Det har också med ris, men det  skulle jag inte våga ge. Det finns inget arsenikfritt ris.

Yarrahs egen hemsida:

http://www.yarrah.com/en/

Skulle själv hellre ge Magnussons än Yarrah.  Magnussons har enbart svenska råvaror. Köttet kommer från  från svenska köttbönder. 

Här en sida om foder med ekologiskt renkött. Om det fortfarande finns vet jag ej. Sidan är från 2013.

http://sethsjoblom.com/2013/05/28/nyhet-hundfoder-av-ekologiskt-renkott/

Linnea
10

#8 Mest spannmål i det. Det vägs inte upp av att det är ekologiskt. Hundar är köttätare.

Skynda långsamt så går det fortare.

tlover
2

Jag skulle välja barf med kött från vilt, egenuppfött och/eller från gårdar där du kan kolla hur djuren sköts om jag skulle välja kött från djur som haft det bra.

Ekologiskt innebär tyvärr inte automatiskt att djuren levt mycket bättre (lite bättre är det väl däremot så alt 2 skulle väl vara barf på ekologiskt köpt kött).

l'm back

SuperLimm
1

Även jag säger BARF, då kan man välja själv vad man ger hunden och man kan då ha bättre koll på vart köttet faktiskt kommer ifrån och hur djuren haft det innan de slaktades.

Mvh Linn

lovechivas
0

Det är inte alltid bra att ge sin hund egenslaktat foder då de kan sakna vitaminer och mineraler som finns i riktigt hundfoder.

LindaBlue
6

Vad menar du med "riktigt" hundfoder? Mig veterligen är hundar köttätare, och de flesta som barfar är ganska pålästa i hur man sätter samman kost med inälvor, ben mm, så det blir rätt balans.

Mischa
8

I kommersiell hundmat tillsätts vitaminpremix, detta kan man själv göra också om oro för brister finns, men dem som utfodrar med råvaror är oftast tillräckligt pålästa för att kunna komponera ihop en fullgod kost, jag antar att du själv inte knaprar vitamin/mineraltillskott i oro över att din egen kost är otillräcklig?

≧◔◡◔≦

lovechivas
1

Hundar är allätare och behöver mer vitaminer än det d får i kött, och d kan vara svårt att veta vilka och hur mycket vitaminer som behövs, därför d finns hundfoder till alla typer av hundar.

Mischa
6

Ja vilken tur att det finns skräddarsydda foder till alla typer av hundar *ironi*

http://www.royalcanin.us/products/products/dog-products/size-health-nutrition/mini-dogs-from-9-22-lb/mini-indoor-adult

Helt allvarligt så går det alldeles utmärkt att fodra en hund på animaliska råvaror det finns många som kan gå i god för, och som sagt är man orolig så kan man tillsätta vitaminpremix, vilket inte skall behövas när råvarorna är varierade och av god kvalité.

≧◔◡◔≦

[MikaelaR]
0

#16  men va? vad menar dem med 'innehundar' och varför är det en bild på en aktiv ras i samband med den texten?

Mischa
0

#17 Ja, Rc lanserade ett foder för inomhushundar som går på låda. Så vitt jag vet så säljs inte detta i Sverige.

≧◔◡◔≦

[MikaelaR]
0

#18  men va! hjälp…

naturligtvis behöver små hundar också motion och mycket mer än man tror, bilden av en jack russell terrier som dem använder i samband med texten är ju delvis en jakthund dessutom…

Lilllens
5

#15 Nu skämtar du väl..? Torrfoder har funnits i typ 60 år, hundar har funnits i tusentals år. Vad tror du de levde på innan? Jättemärkligt att mina hundar överlevt på en animalisk kost. En av dem har ätit det i över ett år, borde hon inte ha rätt mycket brister då? Eller vara död?

vallhund
3

#20 skribenten har praoat i zooaffär o verkar tro sig vara expert på hundfoder, dvs att allt är farligt som inte är fabrikstillverkat av typ, Eucanuba, Hills o RC.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Lilllens
3

#21 I rest my case..

lovechivas
0

Jag har aldrig påstått att jag är expert, men jag tror knappast att ni som ger era hundar kött från slakterier ger eran hund en hel ko? Nej, det är därför vitaminer behöver tillsättas, eftersom hunden inte får ta del av alla delar och näringsämnen som finns i hela djur. Tror inte det finns något rätt svar på denna frågan utan att alla helt enkelt få ha sin egna uppfattning då det finn miljontals olika hundfoder som fungerar :)

Mischa
10

#23 Barfar man så ger man en "hel ko" under en längre period, men oftast i mindre bitar. Jag tror det är dina kunskaper om råfodring som tryter, och ja…då är det säkrast att ge sitt djur ett så kallat "helfoder ".

≧◔◡◔≦

Lilllens
4

#23 Precis som Mischa säger. Du verkar inte ha speciellt mycket kunskap inom ämnet, varför ens ge råd till folk när du inte riktigt vet vad du pratar om…?

skillnad
2

Jag tycker att tråden tar upp ett intressant och viktigt ämne. Det är dock lättare för den som är intresserad av ämnet att få ut relevant information om de som skriver håller sig till saklig argumentation.