Motivations tips
Har en liten valp här hemma på drygt tre månader, alltså inte stor alls vilket vi är väl medvetna om. Han är av större bruksras.
Saken är den…
Han går absolut inte att ha lös, folk trycker på att man ska passa på att ha de lös så mycket som möjligt under valptiden men det fungerar verkligen inte här. Anledningen till det är att om han hittar ett grässtrå så är det så enormt mycket mer intressant och roligare än allt vad vi gör. Vi gör mängder med ljud, fjollar på i massor och har både leksaker och godis (testat hur mycket olika som helst) men inget fungerar!
Spelar ingen roll vad vi gör, han sitter där han sitter och total ignorerar allt runt omkring. Har fått tips att fortsätta gå och "försvinna" samt att plötsligt vända om när vi är ute och går för att få honom mer fokuserad på oss/den som är ute med han - absolut ingen effekt!
Jag och sambon försvann bakom ett hus, han kom aldrig. Vi kikade fram jätte smått och såg att vår valp sitter där han sitter med sitt grässtrå, han bryr sig absolut inget!
Han kan också plötsligt springa iväg, inte heller där fungerar något alls. Här där vi bor så finns det både skumma människor och/med skumma hundar, att riskera att vår valp springer på någon av de tänker vi inte göra. Därför har vi ofta koppel på honom nu och där kommer det andra problemet in…
Han blir nämligen totalt tom när kopplet är på, han lunkar en meter bakom och inte heller här spelar det någon roll vad vi gör för att uppmuntra honom. Han bara lunkar med huvudet nere, vilket är riktigt jobbig att se…
Vi kör mycket kontaktövningar, han är jätte duktig på det men all motivation försvinner när vi är ute med koppel på - inne bryr han sig inte alls om det, då är allt suveränt oavsett koppel eller ej.
Är han lös så, ja, ni har ju exemplet ovan. Finner han minsta lilla som är mer intressant, då är det kört och det kan vara något så litet som ett grässtrå.
Vi vill mycket gärna ha motivations tips för vår kille, inomhus vill han vara med exakt överallt men utomhus - nej, då är han i sin egen bubbla.
Tilläggas bör att vi är otroligt noga med vilka tillfällen vi väljer att ha honom lös, vi har honom lös då vi är helt säkra på att han kommer lyssna.
Vi är jätte noga med att berömma mycket och direkt!
Någon vänlig själ som vill ge tips?
Har någon varit med om liknande och löst det eller som också behöver hjälp så skriv gärna i denna tråd ni med.
Ras?
#1 Rottweiler.
Har ni testat att springa iväg?
Alltså springa ifrån valpen och tjoa (vara super larvig = rolig)
Även springa åt motsatt håll när valpen springer iväg?
Testa att sätta er med ryggen mot valpen, hitta världens mest intressanta grässtrå och undersök det!
Ni måste hitta mer intressanta saker än valpen - när han kommer och ska undersöka det han med så beröm och belöna med det bästa han kan tänka sig =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Kampa, kampa, kampa. Rottisen är oftast väldigt loj, så lär hunden att gå igång på kamplekar redan nu så har du mycket vunnet. Rottisen brukar gilla rejält stora kampleksaker, utnyttja det!
#5 Vi har provat det flertalet gånger men utan någon som helst framgång. Även provat att hitta något roligt, som du föreslog, inte heller de fungerar.
#7 Vi kampar jätte mycket med han, det är inga problem att få igång han som så men utomhus fungerar ingenting. Han är helt borta då oavsett vad vi gör. Hm, trista rottisar du måste träffat. De vi träffat och haft har varit rejäla och haft motor som heter duga. Dock verkar det bli mer och mer soffhundar av rasen tydligen, trist nog! Med andra ord så blir jag inte brydd att man har den synen och erfarenhet av rasen.
Kan det vara så att han inte gillar halsbandet ute (om ni nu använder halsband) och därför blir låg ute men att han inte tänker på det inne? Vissa valpar (även vuxna hundar) gillar inte när någon tungt hänger runt halsen och endel koppel och halsband kan ibland vara lite stora och tunga för en valp innan den vuxit till sig.
Mvh Linn
#8 Ni behöver lära hunden att leka även utomhus, det är liksom bara att nöta på tills den fattar. Jag har träffat väldigt få rottisar med den motorn du beskriver, man jobbar ofta i motvind på ett eller annat vis.
Min hund är likadan! Dock är han 3år gammal. Han är på och allt inomhus och ibland ute men det är i träningen han är jobbigast. 9/10 gånger vi tränar Agility kan han mitt i allt sätta sig ner och bara stirra rakt ut i luften. Varför? Jag lockar också, godis leksaker fjantar mig springer omkring men han bara sitter där och tittar sig omkring. Hans kondition är inte den bästa alls men detta kan hända efter 2-3 hinder. När vi är ute och går kan han helt plötsligt sätta sig ner och vägra gå. Ibland händer det även att han inte vill gå åt det hållet vi ska gå. Jag brukar kompromissa vid det tillfället att om han lyssnar på mig en stund t.ex att vi går en bit åt ett annat håll så kan vi gå åt hans håll sedan. Vet inte riktigt vad jag ska göra, han tappar lätt konsentrationen när vi gör fysiska grejer men när vi tränar trix kan han hålla på i evigheter. Tror det beror på konditionen men den tränar vi på men ändå några tips? Förlåt om jag "tog" tråden men kändes onödigt att göra ännu en. Har tyvärr inga tips till dig då jag har nästan samma problem :/
True leaders don't create followers..
They create more leaders!
Min hund märker knappt att kopplet är på. Testa med ett lätt koppel fastsatt i en skön sele utan spännen och metall eller i scarf. Låt hunden gå dit den vill, stoppa den med hand istället för koppel om det går. Beröm när den gör som ni vill men uppmuntra även när den kommer på egna saker. Låt den sitta med sitt grässtrå om den vill och hoppas att den växer ifrån problemet. Träna på att den ska följa efter inne eller på ett inhägnat område innan ni testar fritt ute. Ha med en hundkompis, godis, favoritleksaken, något som luktar spännande och annat kul för att motivera. För övrigt tycker jag hunden är för liten för att gå promenader med och definitivt för liten för att ha i koppel. Hade den hunnit bygga ek stark relation till er hade den troligtvis följt med. Har den inte hunnit gjort det än skulle jag fokusera meee på det. Valpar har liksom inte en "riktig hjärna". De tänker inte själva på samma sätt utan hakar på där det är som roligast. På något sätt får man vara intressantare än grässtrået. Ta hans grässtrå ifrån honom och börja snurra/vifta med det framför näsan och backa. Låtsas som om du tycker att hans grässtrå är det roligaste som finns och ta det med dig så vill han kanske följa efter.
#11 min hund har problem med ryggen. Veterinären hittar inget fel, de misstänker ett litet diskbråck som inte är värt att operera. Han visar det genom att utan förvarning sätta sig ner. Fastnar ett grässtrå, barr eller en liten pinne i pälsen sätter han sig också ner direkt. Man får söka igenom hela honom efter det lilla barret som stör honom, sedan kan han gå som vanligt igen. Händer endast vid promenader, löpning och agility, aldrig vid trickträning. Har ni kollat upp om han har ont?
#13 Ajdå. När vi vaccinerade honom innan sommaren gör ju veterinärerna ofta en snabb koll. Han är överviktigt så han ska gå ner ett antal kilo vilket vi vet och håller på med. Sedan hittade dom även ett blåsljud på hjärtat. Det ska väl ligga runt 1,5-3 tror jag? Han har iallafall 3 så det är ju okej och ska inte hindra honom från träning. Kanske borde kolla upp eller iallafall prata med dom och se. Tror dock det endast handlar om konditionen och att han helt enkelt inte tycker det är kul. vilket är tråkigt då jag gärna vill träna agility, rally ut och springa med honom men icke. Man måste ju respektera vad han vill också.
True leaders don't create followers..
They create more leaders!
#9 Vi varvar med halsband och sele, ingen skillnad.
#10 Som sagt, inte förvånad.
#11 Du får gärna dela med dig, det rör samma typ av problem och det uppskattas bara om fler delar med sig av sin historia och eventuella lösningar =)
#12 Tack för dina tips!
Däremot vill jag säga det att vi går inga promenader med honom, är det något han är för liten för så är det promenader. Vet inte var du fick det ifrån?
Sen, med tanke på hur omotiverad han är, så ser jag det bara som att man tar dumma risker genom att ta honom på någon form av promenad i koppel.
Förstår inte vad du menar på med att han är för liten för koppel? Många uppfödare börjar vänja valparna med halsband och koppel redan innan hämtning. Valpkurser tar emot 8 veckors valpar och valputställning är redan vid 4 månaders ålder, för att nämna några gånger där koppel inkluderas.
Att vänja valpar med halsband och koppel tidigt ser jag inga nackdelar med, därmed inte sagt att man alltid ska ha koppel på dock.