hjälp, skadad valp
Harry har skadat sig och jag begriper inte på vilket sätt. Vi var ute i skogen, han satte sig ner, tjöt till och kom rusade tillbaka till mig. Min första tanke var att han blivit stucken av en geting eller ormbiten, han var en bit ifrån mig och jag såg inte tydligt vad som hände. Han gnällde o gned rumpan mot marken frenetiskt. När jag undersökte honom såg jag att han bara hade en testikel (???) den andra hade bytit plats helt - åkt upp mot magen? Jag vet inte, men bara en testikel befann sig fortfarande på sin normala plats. Tänkte att det var en smärtreaktion och att han blivit stucken.
Kunde knappt se något i skogen så begav oss snabbt tillbaka hem, han verkade ok, tog godis och gick normalt men gnuggade rumpan mot marken ofta. Var pigg nog för att skälla på några hundar, men sen efter nån minut trodde jag att han skulle spy. Man såg på honom att NU känns det inte bra. Han vägrade ta godis (när han vägrade godis trodde jag omedelbart att "herregud håller han på att dö", haha…)
Såg att testikeln återvänt till pungen (kan vara det som hände när han plötsligt började se mkt påverkad ut?) .
Ingen svullnad någonstans, inga sår, ingen synlig smärtreaktion i rygg, länd, ingenstans egentligen, jag kan lyfta svansen. Han hoppade ner från soffan utan att verka få ont av det, jag tror INTE det är ryggen som spökar. När han sätter sig sätter han sig så att han inte sitter på rumpan, med rumpan åt sidan s.a.s. Han vill bara ligga under soffan (där är han ALDRIG annars) och följer mig inte om jag går ut. Jag ser på hela honom att han inte alls mår bra.
Jag begriper ingenting. Vet inte vad jag ska googla ens. Bedömer ej läget vara akut och tänker inte bege mig till veterinär i nuläget, men så länge han är såhär finns ju inte heller sömn på kartan. Fattar inte vad som kan ha hänt!
Uppdatering: Han kom ut från under soffan, går långsamt men tog några springsteg när det tappades nåt gott på golvet. Han tog en bit godis tveksamt men är otroligt låg fortfarande.
kanske det gjorde ont när han bajsade? Analsäcksinflammation?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kan också blivit stucken av geting eller dylikt.
Nej, är nästan 100 på att det inte är det. 99,9.
Han bajsade inte utan satte sig ner bara. Han bajsade en stund tidigare utan några som helst symtom.
#2 Som sagt var det min första tanke också men då brukar det väl svullna? Och ser inget stick i huden nånstans, har kollat varje millimeter av huden med ficklampa.
Vad obehagligt.. stackar lilla vovve! håller tummarna att det går över helt under natten. Men jag hade nog velat ha en vetkoll när det dagas igen i alla fall om det varit min valp. Men så kanske jag är hönsig också..
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.