Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2753 ggr
Misarn
3

Avelsstopp

Vad tycker ni om att sätta ett avelstopp på en hund med många möjliga ärftliga sjukdomar även om man inte någonsin tänker avla på denna hund, bara för att det ska synas i stamtavlan? Tanken är att hjälpa rasen bli friskare mot sjukdomar och att skk,uppfödare och valpköpare ska bli mer medvetna och inte mörka om sjukdomar? Är det värt att göra det om man får otroligt mycket påhopp och hat emot sig?

Vixxen
4

Ja, för rasens fortsatta överlevnad! Det är bättre att vara öppen med det och ta den skit som kommer! Lycka till!

Zvintos
4

Jag tycker det är bra. Håller själv på att göra detsamma för min hane, av samma anledning som du nämner. Sen vad de som äger syskon som avlats på eller liknade tycker, det struntar jag blankt i..

TjockaBerta
1

Ja, säger jag.

>>>Malum domesticum<<<

Thaisilk
2

Avelstopp på en hund med många MÖJLIGA  ärftliga sjukdomar?

SKK vill ha ganska väl grundade anledningar för att avelspärra en hund.

Utan noggranna tester och kunskap om genetiken kring  respektive sjukdom  kan man inte  säkert veta om det  skulle kunna vara just din hund som INTE nedärver rasens vanligaste sjukdomar.

herdehund
1

Men om inte hunden har anlag för några sjukdomar då? Är det inte då bättre för rasens skull att inte avelsspärra honom? Förstår din tanke och det märks att du tänker på rasens bästa.

Zvintos
0

Missade visst det där med "möjliga" ärftliga sjukdomar och då ställer jag mig lite mer tveksam till att avelsspärra. Som #4 skriver brukar SKK dessutom vilja ha en bra anledning till att en avelsspärr ska sättas.

Kan väl själv tillägga att min tik är spärrad pga D-höft och hanen kommer spärras pga SLO. När det kommer till konstaterade sjukdomar som hunden inte ska gå i avel för så är jag positiv till en avelsspärr. Men om det bara finns i släkten och ens egen hund är frisk, så kan man nog bara göra som så att man själv inte tar hunden i avel.

Misarn
3

För att få fram om det är ärftliga sjukdomar om vi pratar om ex. Autoimuna så måste syskonen insjukna i sjukdomen för att det ska ses som ärftligt. Man kan testa syskonen (53st!) men det visar bara på anlag om dom är bärande inte om dom kommer drabbas. Skrev möjligt ärftliga just för att det är en väldigt stor process att få reda på det och i det här fallet rent omöjligt. Att testa så många individer är det knappast någon som vill göra, kostar pengar, tid, och ingen vill ha en sjuk hund och blundar gärna för det. Sjukdomarna i sig är ärftliga och många raser har det som en bunden rassjukdom. Sjukdomarna uppstår inte bara utav sig själv för det måste finnas olika faktorer som gör att sjukdomarna utvecklas. Sjukdomarna som våran tik har fått diagnostiserat är Hypotyeros, Spondylos, OCD och Entropion, och det är henne vi funderar på att sätta spärr. I vilket fall så tycker jag att man inte ska avla på en individ med så många sjukdomar (vilket vi inte tänkt göra såklart) men om man inte sätter en spärr så finns det inte många som får veta att det finns en sjuk individ i stamtavlan. Skk skriver inte ut sjukdomarna men det finns registrerat och att man kan kontakta mig som ägare och höra efter varför det finns en spärr. Sjukdomarna finns väl dokumenterat och har även dokument från veterinären som intygar om sjukdomarna och sina rekomendationer. Har funderat och diskuterat detta ämne mycket men är fortfarande osäker på om man ska skrida till verket, just pga hat och påhopp.

herdehund
1

Om din tik har fått de diagnoserna tycker jag att du gör helt rätt i att sätta spärr på henne. Sen kommer kanske vissa tycka att du gör helt fel men då kan man fråga sig om de vill ha en frisk ras eller tjäna pengar.  Jag tycker att det är alla hundägares ansvar att inte avla på hundar som man vet kan föra sjukdomar vidare.

marathos
0

Tycker det är rätt att att avelspärra. Varför är det så många som skulle bli upprörda för det?

Saffran0Spice
0

Tycker det är rätt beroende på hund och problem, en individuell bedömning skall isåfall göras.

Skulle det vara en enda frisk hund ur en kull där resterande inte blivit friska så tycker jag att det är upp till uppfödaren och ägaren att tillsammans avgöra om den friska hunden skall få förbud eller inte.

htt
1

Jag tycker absolut det är rätt att avelspärra. Främst för att blivande valpägare och liknande personer ska vara informerade och få en schysst chans att undvika dessa linjer om risken finns för att det är ärftligt.