Hund gör utfall mot crossar.
Hej!
Har tagit över en snart trårig vallhundsmix, Sparks. Han kommer från ett Rescuecenter på Irland så har ingen aning om hans bakgrund.
Underbar vovve, dock väldigt osäker och låg självkänsla. Nu har vi ett problem som jag skulle vilja ha lite tips och ideer.
Min sambo kör cross så vi spenderar många helger ute på crossbanan.
Problemet är att Sparks skäller, blir besatt och gör mindre utfall mot hojjarna. Det är just vid starten som han reagerar väldigt starkt, ser han hojjarna köra runt på crossbanan är han hur cool som helst.
Har prövat att avverja honom med godis, ge han uppgifter så som sitt, ligg. Har provat ökat avståndet till cossarna för att se om det gör det lättare.
Han är i övrigt väl aktiverad, med promenader, rally lydnadsträning, stor tomt att springa och leka på mm.
Ska tillägga att han är klickertränad, samt att vi har en till hund. Som börjat bli riktig irriterad på Sparks skällande. Det har hänt en gång att de har rykt ihop pga detta.
Tips och ideér?
(Sparks är till höger på bilden)
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se
Jag hade inte haft honom vid starten om han tycker det är så jobbigt. Jag hade stått en rejäl bit bort och belönat honom när han var lugn och sedan långsamt arbetat mig närmare. Jag kan tänka mig att ljudet vid starten är ganska starkt PLUS att det faktum att en hel hög föremål åker iväg från din hund säkerligen triggar vallningsinstinkterna.
jag har en vallhundsblandis som är lika mot bilar. Jag följer tråden och tar in tipsen.
Ett hem utan en hund är inget hem
Nu har jag jobbat stenhårt hemma med sparks. Jag valde att köra med vattenspruta. Då jag har märkt att det inte är av osäkerhet han skäller. Känns mer som han ska valla hojjarna. Sprutar på honom när han ställer sig "redo" och ber honom låta bli och sen backa. När han gör detta får han berömm. Har fungerat jättebra hemma på tomten. Ska fortsätta jobba med det sen ta med sprutan ut på banan. Leka vid sidan om så han får annat att tänka på. Att det är kul på crossbanan utan att man måste valla hojjar :) tror dock inte det hade fungerat om han var rädd för hojjarna. Då hade det nog bara blivit värre. Glad att jag väntade och tog reda på orsaken innan jag bestämde metoden. :) jobbade med belöning och "ligg" innan men fungerade inte alls. Han blev bara mer spännd och stressad när man blandade in godis.
Throw me to the wolves and i will return leading the pack.
Blogg: Johannaelander.myshoroom.se