Klåda av fästingar?
För ca 1 månad sen började mig snart 1 åriga Golden hane klia/nagga sig frenetiskt på ryggen och då hittade jag en fästing i nacken, tog bort den och kliandet slutade eller iaf minskade rejält.
Nu för nån dag sen började klådan igen främst på ryggen men också i armhålorna och alldeles nyss hittade jag en fästing på halsen.
Han har inga andra symptom, jag ser inga förändringar i huden eller pälsen.
Så frågan är om det är fästingarna som är orsaken till klådan? Är det normalt att det kliar då?
Jag använder inga fästingmedel, har undvikit det pga alla biverkningar man har hört om, men om klådan beror på äckelfästingarna kanske man överväga det iaf?
Ja klådan beror säkerligen på fästingar. Har du aldrig haft en fästing själv? När jag har fästingar kliar det massor och det är så jag brukar märka att jag har en fästing.
Kan tillägga också att sjukdomar man får från fästingar är bra mycket värre och vanligare än biverkningar från fästingmedel.
Mvh Linn
När jag fick fästing fick jag också klåda, min hund reagerar inte på fästingar däremot.
Ok, tack för era svar. Jag får anta att klådan beror på fästingarna. Tog såklart bort den andra idag, och jag ska se om han kliar sig mindre idag, gör han det så ska jag sätta ett fästingmedel på honom.
Min enas hund blir ofta hysteriskt irriterad om hon får en fästing, så jag brukar märka väldigt snabbt på henne om ett äckeldjur bitit sig fast - hon naggar, tugga osv för att försöka få bort den själv.