Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 678 ggr
Velsan
0

Fruktansvärt hundnödig!

Jag är så sugen på en hund, känns så tomt utan. Har levt hela livet med vovve, fram tills nyligen då mina gammlingar fick gå :( Har sedan några år tillbaka varit inställd på att nästa hund blir en fransk bulldog. Ska till en uppfödare i helgen och träffa hennes vuxna hundar. Vill välja uppfödare först och valp sen. Så håller på å kollar vilka det finns. Ska till Stora Stockholm och kolla också såklart. Och igår och i förrgår så träffade jag faktiskt på två frallor, blev helt exhalterad, första kom in på jobbet och jag så gott som kasta mig över disken å var fram å hälsa. en tik på 7 år, och dan efter träffa jag en hane på 7 år på stan.

Fralla känns verkligen som rätt ras för mig! Om kanske fem år vill jag ha mitt första barn, och då vill jag ha en hund som är vuxen och uppfostrad. Fått intrycket att frallor är bra barnhundar. Mina barn ska växa upp med hund som jag gjorde, tror det är jättenyttigt. Och kan inte skaffa hund när barnen e små, det blir för mycket.

Vill inte ha en brukshund eller vallhund, eftersom jag inte kommer ha tiden att träna bruks och lydnad, kanske nu, men inte när man har barn antagligen. Och vill inte ha en hund som blir understimulerad för att man får barn. Vill inte ha en liten skällig hund som går sönder bara man tittar på den heller, gillar bullmastiff men de är lite för stora. å måste man ha stor bil och de äter massa mat. Får bli senare när man bor i hus. Bor ju i lägenhet nu så då är fralla mer lagom size, och de är inte värst skälliga så man inte stör grannarna. Rätt lätta att hitta hundvakt till då de ändå är små och söta. Gillar molosser hundar överlag, men tyvärr med mastiffer, rottis å staffar så får man höra så mycket fördomar och påhopp. och den biten vill jag också gärna vara utan den här gången. Frallan är ju en bullhund, men utan det "otäcka" utseendet som folk e rädda för. och de har inget dåligt rykte. Jag kan prata i timmar om alla fördelar som rasen har. men då blir det ett så långt inlägg.

Så finns det nån mer här inne som har frallor? Gärna nån i Stockholm, Solna som man kan få hälsa på. Vill klämma och känna så mycket som möjligt på rasen, innan jag bestämmer mig. Visserligen är jag så gott som bestämd att det blir en fralla, men man vet ju aldrig. Har även tre illrar, varav två är uppväxta med hundar, tror inte att det kommer bli några problem. Inte när valpen växer upp med dem.

Och jag vet att de kan ha en hel del hälsoproblem, men tycker att de flesta raser alla har något de får problem med. Sånt man får hantera när det väl kommer till det. men ska försöka få tag på en så frisk hund som möjligt.

MVH// Hundlösa Vanja

lena1
0

det låter som om du har bestämt dig för vilken ras du vill ha, vill bara tillägga att det finns vallhundar som går aldelles ypperligt med barn, jag har själv haft vallhund så länge jag har haft barn ;-). men lycka till och jag hoppas du hittar den rätta uppfödaren och hunden förstås ;-).

AnneN
0

Hoppas du hittar en bra uppfödare och en bra hund

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Lycka till med hundjakten ^^

Velsan
0

ja är inte det att inte vallhundar inte funkar med barn, utan att de kräver så pass mycket stimulans och aktivitet som jag antagligen inte kommer kunna ge när man får barn. och vill inte behöva omplacera en hund pga av att man inte tänkt frammåt :) en fralla nöjer sig nog mer med långpromenader, vardagslydnad och lite lagom hjärnstimulans. man behöver inte träna bruks å så :)

Gäller ju att vara ärlig mot sig själv med vad man kommer ha ork med. Jobbar ju också mycket. Så är dumt om man lär en hund vid stimulans varje dag och sen ska behöva minska på det helt plötsligt. vill inte få en rastlös hund. Så vill ha en mer vardagshund, lite soffpotatis :)

lena1
0

Jomen jag förstår hur du menar och jag tycker du tänker helt rätt där, men jag har alltid haft vallhund tillsammans med mina barn,just pgr av att jag vet att dom nöjer sig med situationen som den är, visst finns det olika typer av vallhund även här, men den rasen jag har collie långhår, är inte några som klättrar på väggarna bara för att man inte tränar bruks osv… med dem,dom gillar läget oavsett, och vardagslydnad med långa prommisar är helt okey för dem också, vill ju också säga att jag har aldrig haft en understimulerad hund bara för det ;-).

Vallningen har ju dessutom varit jättebra att ha då barnen blivit större och mera rörliga, och man kanske är i skogen och plockar bär eller svamp tex :-).

Velsan
0

okej :9 men är ju ändå lite för stora hundar just nu :) sen vill jag ha en hund med kort päls, riktigt kort :D gillar lite buffliga hundar också.:) å den ska kunna sova i kroken när man ligger i sängen eller soffan. vallhundar är lite för graciösa för min smak :D gillar trubbnosiga småbiffiga hundar :)

Freja-Fiona
0

Hej!! En fransbulldog?? Bra val!! En härlig hund som verkligen anpassar sig efter familjen..Har en bra o seriös uppfödare, ska bara kolla upp hennes nr. det är ofta lång kö hos dessa uppfödare(Dessa hundar kostar ca; 15.000:-. Mer ska du inte behöva ge hos någon som är seriös!!) Om du vill ha en barnvänlig o kort hårig ras så rekomenderar jag verkligen en Engelsk staffordbullterrier, det är en väldigt trevlig ras som verkligen tyr sig till barn.

Men kom ihåg att det är vi som formar hunden,vilken rras det än är!!

Velsan
0

jo det vet jag :) men man kan ju försöka få så bra förutsättningar som möjligt. kanske dumt med en jakthund inne i stan tex. tycker att raserna helst ska få göra det de är menade för i bästa möjliga mån. dumt att utmana ödet å få en hund som inte trivs med livet.  Och vet att det är kö på dem, men tänker ju inte skaffa den nästa vecka. och priset har jag räknat med 15 000 :)

Velsan
0

#7 jag älskar staffar, men så är det här med att så många tror att det är pitbulls, och efter att jag har haft världens snällaste rottis och ändå fått höra så mycket fördomar och skit. så vill jag inte ha det så igen. vill inte att folk ska vara rädda för min hund. vill kunna gå på bussen utan att mammorna tar upp sina barn å grejer. så inga hundar som ser farliga ut heller.

Velsan
0

De raser jag skulle kunna tänka mig att skaffa under livets gång är just nu iaf :

Fransk Bulldog

Bullmastiff

Boxer

Staffodshire bullterrier

Strävhårig foxterrier

Airdale terrier

Jack russel (igen)

Rottweiler (igen)

Ser man kanske att det bara drar åt molosser och terrier hundar :P

zeretki
0

Airedaleterrier har vi haft i familjen. Underbara hundar, trots att jag har en annan terrier i hjärtat just nu (Kerry Blue Terrier). :)