Hund är svårfångad.
Jag har skrivit här en del, och har fått väldigt många bra tips. Min hund är idag både lugnare och mer samlad. Men ett problem som jag egentligen inte har ansett som ett problem tidigare, är att så fort vi kommer ut på inhägnaden på trädgården så är det bara lek som gäller. När vi sedan ska gå in följer han ibland inte med utan stannar hellre kvar där ute. Nu stannar han kvar där mer än någonsin, men tyvärr gräver han i blomland m.m. så vi vill inte att han ska vara ute själv för mycket då vi inte riktigt vet vad han kan hitta på haha..
Problemet är att om man går fram till honom så hoppar han till och blir jätte busig, springer runt en och hoppar bakåt för att inte bli fångad. Säger man att han ska sitta eller något så totalignorerar han det och fortsätter med sin lek. Är det så att vi ska iväg eller att han helt enkelt inte får vara ute p.g.a regn eller något så måste det gå att få tag på honom. Det enda alternativet som funkar i nuläget är att plinga på dörren. Vi har testat att locka med godis samt påbörjat kommandot kom.
Hur tycker ni att vi ska gå till vägar? Någon som varit med om liknande?
Kan tillägga att han är 10 månader och en liten pomeranian blandning.
Koppel på tills han mognat. Vår Pudel var exakt sådannoch fick inte gå ut utan koppel utan lät henne mogna och vågade succesivt ha henne lös efter 2 års ålder och simsalabim hon går lös i trädgården och på plan. Tränar mycket agility med henne, och det är hon jätteduktig på. Sringer inte av plan mot andra hundar och om hon gör det kan man lätt locka till sig henne innan hon hunnit fram till den andra hunden.
-
#1 - Det låter som en bra idé, men ytterligare ett problem.. När han blir busig och har koppel på sig, så försöker han bita i både koppel och fötter. Det har han dock blivit bättre på då vi säger till honom, men kan tänka mig att han verkligen blir sådan om han får ha koppel på trädgården..
Kör byteshandel och inkallningsträning.
Ropa in hunden 10 000ggr och belöna på något sätt varje gång han kommer. Av dessa 10 000ggr så kopplar ni upp typ 10ggr och belönar med kopplet på och sedan släpper ni honom lös igen direkt.
Låt inte hunden förknippa kopplet med ''nu går vi hem'' utan låt honom komma, bli kopplad och släppt igen, nästa gång kopplet åker på så antingen släpp igen eller gå hem. Men om ni bara tar på det när ni ska hem så förknippar han det med att det roliga är slut, vilket han självklart inte vill att det ska vara 😉
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
hur gammal är han?
vi har gjort så här. varje gång som hunden kommer fram själv så har vi gett godis (i början sen belönat med ord,kontakt,beröring inta allt på en gång ) , sen har vi aldrig jagat eller försökt fånga för då är leken igång. När Enja var valp och körde ett kort tid Vägra-halsband-koppel-tagen så fick vi helt enkelt vända o bara gå. Leken vart ingen lek hon hoppades på utan där tog det slut. Nu har hundarna här aldrig visat intresse för gräva men dok rullat sig i något mindre trevligt och då kör vi gå där i från. Belönat bra och titta här. Att överraska genom försöka ta hunden när den gräver nja där kommer leken igång. Locka mer o belöna att han kommer. Här har alltid det roliga börjat när man tar på koppel och det roliga börjar när man kallar på dom även om man bara får ett bra duktig tjej så är det roligt att bli sedd.
Vi har nu bonus hund här till låns och hon är mer självgående och går sina egna små vägar, hon är alltså inte en skygga som har koll på oss utan här har jag fått belöna hennes när hon kommer till mig/oss. Jag tränar en del på kontakt med henne och även leker mycket med henne just för att knyta oss som mer team. Så kanske är det bra att träna kontakt även för er med eran hund.
Han är 10 månader. Vi har kallat en del på honom, och när man har godis funkar det utmärkt. Han är lättlärd och väldigt godisglad.
Funkar det att träna genom att ropa in honom, och när han väl kommer så får han godis och inte heller stänger vi grinden ut? Då det är just grinden han måste komma igenom, så om han lär sig att det inte bara betyder att han får komma in när vi ropar på honom, kanske han lär sig bättre.