Långtids hundvakt
Hej!
Jag har planerat att åka på en lite längre resa (minst 1 månad) i början på nästa år. På grund av olika omständigheter kan inte släkt eller vänner hjälpa till att passa min hund och ifall det går att hitta någon bra lösning så vill jag gärna komma iväg på resan. Jag funderar därför på ifall någon vet om det finns möjligheter till bra långtids hundvakt? Tacksam för tankar/tips och råd :)
Har du kollat med något/några hundpensionat i närområdet?
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Man kan sätta upp en annons på brukshundklubben i ditt område eller fråga hundens uppfödare om de kan tänka sig ta den.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ska maila några och kolla. Men jag är lite nervös för att han får för lite sällskap om man lämnar på pensionat, många verkar inte ha hundarna i hemmiljön utan i egna inhängnader och om jag ska lämna min hund så pass länge så vill jag att han får ordentligt med sällskap från någon annan och inte bara blir satt i ett bås med enstaka promenader.
Om det finns någon dagmatte som annonserar där du bor så kan du ju höra med denna om den kunde tänka sig att passa hunden en längre tid. Då kunde ni testa ett par dagar i veckan en tid innan du reser och se hur det funkar + att hunden då får lära känna den person som kommer passa den.
Kan ju vara bra att ha en backup plan ändå om det skulle behövas =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Du kan ju alltid ringa runt till olika pensionat du har i närheten och höra hur hundarna de har brukar vara dagtid, nattetid osv. Sen kan du även besöka dom utan hund för att se om det känns bra för dig.
Om du kommer flyga från sthlm så finns det ett dagis/pensionat i Västervik där min hund går på dagis, där kanske ni annars kan lämna på vägen till flygplatsen tänker jag. Där får de hundar som vistas en längre tid på pensionat vara med vissa av dagishundarna (om det är okej för ägarna och funkar för hunden såklart) förutsatt att hunden är ordentligt vaccinerad. Ibland kan de även få sova med någon av personalen.
Mvh Linn
När det gäller längre period, så skulle nog jag ändå föredra pensionat framför okänd människa. Pensionat har försäkring osv för det som händer på deras företag, vilket en privatperson inte har. Vad händer t ex om privatpersonen helt plötsligt får för sig att denne inte kan ha hunden och du är borta.
Antingen en person man känner väl, eller pensionat - så känner jag när det gäller säkerhet - även om det innebär att hunden sover i box nattetid🙂
Det viktigaste för mig är ju att han har det bra medan jag är borta! Så svårt att veta vad som är bäst alternativ bara. Han är fullt vaccinerad, kastrerad och brukar gå bra ihop med andra hundar så det vore ju kul ifall han kunde få lite sällskap någon gång under tiden i alla fall. Och när det gäller att jag behöver hjälp så pass lång tid så är det inte avgörande hur långt jag måste åka för att lämna honom så även ställen som inte ligger i närheten kan vara av intresse.
SuperLimm: vad heter det stället i Västervik?
#7 Hundhuset i västervik AB. http://www.hundhuset-vastervik.com/
Mvh Linn
Jag skulle vända mig till uppfödaren eller pensionat.