Första mötet
Hejsan!
Ska på lördag få hem 2 tillskott till familjen, 2st siberian husky pojkar på 9veckor och skulle behöva lite tips och råd. Har nämligen 2 huskys sen tidigare, båda är hanar och är 1 respektive 2 år. Är lite orolig angående första mötet och undrar därför hur ni har gjort när ni tagit hem en ny hund till flocken?
Undrar också om man borde ta det lugnt med att introducera dom för varandra och kanske låta valparna vänja sig ett tag hos oss först eller om det är bättre att göra det direkt?
Kan tillägga att dom vuxna hundarna bor "utomhus" dygnet runt :)
(visste inte vilken grupp jag skulle välja så om det är fel får någon Medarbetare eller Sajtvärd gärna ändra)
När vi introducerade valpen för vår hund sen tidigare kom mamma och lillebror ut med honom till mig och pappa som hade lillen i bilburen nere på marken. Milo (hund nr1) fick då nosa på valpen genom buren (för att vi skulle se hur han skulle reagera, men han var dock mer intresserad av oss). Sedan gick vi in och släppte valpen så att han fick upptäcka och efter en liten stund så fick Milo följa efter.
Vet dock inte om detta var det bästa sättet, men hur gjorde du när du tog hem din andra hund?
#1 Det lät som en ganska bra idé med tanke på att vi inte riktigt vet hur våran äldsta husky kommer att reagera. Så blir kanske att vi gör på något liknande sätt :)
När vi tog hem den andra hunden så fick dom nosa på varandra direkt men den stora blev väldigt aggressiv till en början och dom funkade inte alls ihop först. Varför det blev så är jag inte riktigt säker på, det kan ju ha varit att han ville "skydda sitt revir". Men vi har jobbat mycket med hans beteende sen dess så jag förväntar mig att det går mycket bättre den här gången.
#2 Ja buren är ju bra om man är osäker på hur de kommer att reagera. Lycka till! :)
Skulle säga låt dom träffas på neutral plats, gå liten gemensam promenad.
Ska valparna sova ute från början själva? Antar inte det då du skriver att dom vuxna hundarna bor ute :)