Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 555 ggr
Ridtravartjej
0

Problem med dragig valp!

De är så att jag brukar vara hundvakt åt en kompis killa blandrasvalp på snart 6 månader. Han är 50% dvärgpinscher, 25% Chihuahua och 25% uppdelat på 3 andra raser. 
De problem jag och ägaren har med honom är att han är otroligt dragig, spelar ingen roll hur många gånger man säger åt honom så drar han lik förbannat. 
Sen även vid hundmöten eller om han ser en hund på långt avstånd så blir han helt till sig och ska dra och gnäller och skäller ibland med. Även om han ser en hund på långt avstånd så ska han nosa sick sack på vägen för att se om hunden gick där.
Och sen vid människomöten eller om de kommer hem någon så måste man lyfta upp honom så personen i fråga från hälsa eller att jag får sätta mig på huk bredvid personen och typ ta på denne för annars ska valpen skälla och morra och försöker dra sig därifrån.

Kan ni komma med lite tips? Annars både inne och ute är han helt underbar när han väl går fint med kopplet eller bara är inne och tar de lugnt!

Agda
0

Försök få honom att fokusera på dig när ni promenerar, så att du är mycket roligare än omgivningen. Med hjälp av godis och/eller leksak.

När någon kommer och hälsar på ska personen ignorera valpen så får han komma fram och nosa när han känner sig säker.

Saffran0Spice
1

Tre tips

1. Ignorera vid skällande, morrande och annat vid möten, håll hunden tätt intill dig eller ta en vid omväg förbi den mötande hunden. Kan vara så att din är osäker och rädd och tycker hundmöten är riktigt jobbigt. Gå så din hund får större avstånd till den andra hunden och gå gärna så du och den andra ägaren är mellan era hundar.
  2. Att skälla eller säga åt honom när han drar kommer göra att han dra ännu mer. Stanna helt istället så fort kopplet är spänt och gå vidare när det är avslappnat, det tar tid men är du konsekvent kommer hunden tillslut fatta och ge med sig.
  3. Belöna belöna belöna!
    När hunden gör rätt belöna, ge honom motivationen att fortsätta med träningen =)
[Forest]
1

Och sen vid människomöten eller om de kommer hem någon så måste man lyfta upp honom så personen i fråga från hälsa eller att jag får sätta mig på huk bredvid personen och typ ta på denne för annars ska valpen skälla och morra och försöker dra sig därifrån.  Stop där. När ni får hem någon så tvinga aldrig hunden hälsa det är bättre främmande lär sig att ignorera hunden helt låt den gå fram o sniffa i smyg utan att någon rör honom. 

Hur länge har du haft honom?  Hur länge sak du vara hundvakt? 

Har han sele eller halsband? När han drar är det i början på promenaden eller när hela promenaden? Hur långt går du och hur väl känner hunden dig/er? 

Jag skulle säga träna mer på kontakt det kan man alltid göra även med någon annans hund, sen är det en unghund så jätte långa promenader ska den inte ta. Att möta andra artfränder kan vara skit roligt eller otäckt är det så att han är van med området och kanske känner flera hundar ni möter så kanske han tror det är lek på g. Men jag skulle träna mer på kontakt. För sluta dra, säga namnet, belöna med gott godis. varje gång han börjar dra namn godis namn godis osv tillslut när han fattat det hela mer så sak han hålla kvar kontakten och vänta lite med få godiset. Han kommer inse att han inte kan gå o streta i kopplet samtidigt som han ska ha kontakten så själva gå fint kommer med det hela. Detta hjälpta oss med Enja under sin ungålder men hon kan dra ibland i början på promenaden eftersom hon är bajsnödig, men när hon gjort nr 2 så går hon fint.