Koppelträning...
Vill bara skriva av mig lite- finns inget direkt att göra åt det men mår nog bättre av att få skriva av mig.
Under min utbildning så arbetar vi mycket i ett hunddagis några gånger i veckan. Där har vi våran teoretiska och praktiska utbildning, inkl rastar hundarna, städar, någon hundsport, trim, etc.
Men är så himla less på när man går ut och går med hundarna… Hundarna kan inte gå i koppel ordentligt, endast en hund där just nu drar inte i kopplet. Jag vill ju kunna arbeta med detta på något sätt, men att arbeta fungerar inte i det "tempot" vi måste ha. Om man selar efter så får man en skarp tillsägelse av kursledaren att man får raska på, samt att man inte själv får bestämma var i "ledet" man ska gå med hunden, så om man vill gå lite långsammare pga hunden så måste alla efter en gå långsammare också…
Det är så frustrerande för det enda vi får göra är att dra skarpt till i kopplet när de drar (utföra obehag) och sedan fortsätta och gå då de inte får dra enligt kursledaren vilket säger till en om man låter dem dra, vilket fungerar i några steg till tills hunden drar ännu mer, etc. Funkar helt enkelt inte… Och sedan sitter vi inne och skriver om hur man koppeltränar hundar genom klickerträning osv men när man väl är ute får man inget annat val än att halvstrypa hundarna 😡
Vi får inte ta med eget godis (kött) och får endast använda deras spannmålskex som hundarna inte är intresserade av, så att försöka gå med ögonkontakt i deras tempo med godis som lockmedel fungerar inte heller… Blir bara så frustrerad!
Har någon ett tips på hur man koppeltränar en hund som inte bryr sig utan att införa obehag när man måste gå i väldigt rask takt utan godis/leksak/etc? 😕 Om nu bara ägare koppeltränade från första början men sådan tur har man ju inte…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Kan du inte ge ägarna lite tips på hur de skall träna hundarna?
Jag brukar ta med min kompis hund på promenad för han behöver lite mer aktivering. Han är en 1-årig husky och i början drog han väldigt mycket. Vi köpte en grimma till honom för att det inte skulle dra runt halsen på honom. Det blev en otrolig skillnad. Nu kan jag både gå och springa med honom utan att han drar och det har blivit mycket lättare att träna honom på att gå fot och fokusera.
#1 Är tyvärr inte där under morgonen/kvällen så ser inte ägarna när de kommer för att lämna och hämta upp, så kan tyvärr inte prata med dem om det 😕 Jag har tagit upp det med kursledaren men hon ser inget problem i det hela…
Är inte direkt stark heller så armarna har rejäl träningsvärk efter varje runda, jobbigt att gå i en timme med en hund som vill dra dig till andra sidan jordklotet 🤦♂️
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.