Föremålssök
Hej!
Jag tränar lite föremålssök(leta leksaker m.m) med min hund men jag känner att vi har fastnat lite och vet inte riktigt hur vi ska gå vidare med detta och göra det lite svårare för henne.
Just nu brukar vi oftast vara ute på en stor äng. Jag platsar henne och går iväg ca 100 m och slänger iväg saken ifråga, går sedan tillbaka till henne och skickar iväg henne. Brukar även vara i skogen där jag gör samma sak, men då går jag inte iväg lika långt. Hon är jätteduktig på detta och hittar oftast saken på max 1 min.
Har ni några tips på hur jag ska utveckla detta och göra det svårare då jag märker att hon börjar tycka det är väldigt lätt.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Du kan lägga upp det som uppletande i brukset, där man låter hundarna arbeta i en ruta som är 50x50 meter. Där kan du gömma flera föremål, både långst ut på djupet men också väldigt nära, det går att variera antal föremål, material på föremål, djup, antal skick osv i det oändliga.
Ev. ta undan henne så hon inte ser, gräva över förmålet osv.
-
#1 Ruta har jag kört med när vi tränar personsök, det vet jag hur det fungerar och det kanske vore en idé med föremålen också. Hur ska jag lära henne att det är flera saker jag ha gömt? Har bara haft ett föremål nu och då har hon sett den innan. Visar jag inte innan blir hon lite förvirrad och vet inte riktigt vad hon ska göra.
#2 Ska testa det!
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#3 Innan hundarna har förstått att det finns flera föremål där ute så kan du vara övertydlig, har jag en hund som inte är pryl-idiot och som springer ut igen och igen "bara för att" så brukar jag använda synretning innan jag skickar andra gången. Hunden ska veta att det finns grejor där ute, och den ska vilja springa! Däremot kan man behöva vara lite fiffig i upplägget, undvik att hunden lär sig att plocka upp ett föremål för att springa och byta. Man hämtar föremål, springer allt vad man kan in till husse/matte, sedan springer man ut och hämtar nästa.