Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1808 ggr
Ambrose
0

Valp och resursförsvar

Precis som alla valpar så älskar min rottis att plocka upp allt möjligt skräp som hon hittar ute. Det kan vara allt från snus till stenar eller disktrasor. Oftast brukar jag kunna plocka ut sakerna ur munnen på henne, men ibland blir hon riktigt defensiv om det är något extra värdefullt. T.ex. en papperstrasa, torktummlar lump eller löshår. Vad denna skiten gör ute på gräsmattan vet jag inte, men folk slänger ju uppenbarligen ut allt möjligt. Om det är något mindre värdefullt, typ sten, så kan jag bara plocka ut det alt. byta det mot lite godis eller en leksak, men om det är något mer värdefullt så är hon inte alls intresserad av byteshandel utan morrar och hugger istället. Hittills har jag ignorerat henne och plockat ut sakerna ändå, men finns det något bättre sätt att lösa det på? När det gäller mat, ben, grisöron (absoluta favoriten) eller leksaker så kommer hon gärna med dem eller låter mig låna utan problem. Det är alltså bara skräpet ute som ställer till det.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CissiD
0

Följer gärna denna tråden! Vår valp på 4,5 månad som sväljer saker när ja försöker plocka ut det så inte riktigt samma men hoppas du får många tips!

Har du börjat träna in ett loss kommando?

Vi har tränat in ett låt bli så om jag ser när han är på väg att plocka upp det så kan ja få honom att inte göra det. Men måste träna mer på att släppa saker på kommando. Det löser ju inget direkt men det kan hjälpa senare när man tränat ett tag. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Ambrose
0

Loss när det gäller leksaker kan hon. Funkar klockrent och hon kommer och ger sakerna till mig, men är det en sak som för henne är värdefull så vill hon inte ge upp det för allt i världen.
 Envisa j*vel :P

//Ambrose

SuperLimm
0

Träna mycket byteshandel med saker som inte är riktigt så värdefulla.

När du tar ifrån henne saker ute är det bra att alltid berömma och ge godis när du tagit grejen, oavsett om hon gav det frivilligt eller inte. Skulle det vara så att hon hittar något ute som hon faktiskt kan få äta upp tar du det och ger sedan tillbaka det med ett varsågod. Nu kan man ju tex hitta äggskal från fågelbon ute och de är ingen fara för hunden att äta :)

Mvh Linn

Ambrose
0

#3 Det är det jag gör, men det finns så otroligt mycket skit liggandes ute som hon lyckas få tag i och som jag sa så går byteshandel bra med mindre värdefulla saker, men inte med skiten hon hittar(som för henne är skatter)

//Ambrose

SuperLimm
0

#4 Berömmer du henne ordentligt också då när du tar grejerna ute? Med både röst och det absolut bästa hon vet (kan vara någon leksak eller godis tex)? Isåfall bör det bli enklare längre fram. Jag har haft väldigt stora problem med resursförsvar på min hund och det har blivit mycket bättre. Man lär sig tillslut att hitta sakerna innan hunden gör det och på så sätt undvika att hunden tar grejerna och att man måste bråka med hunden.

Mvh Linn

russin
3

Jag har kört massor med byteshandel när det gäller saker ute när mina var valpar - men det gäller att ha godis som är långt godare än det dom kan hitta (min ena plockade även glasbitar osv som valp !). Dom har inga problem idag att spotta ut revbenspjäll, kycklingrester, bröd och annat ute när jag säger "blä". men som sagt det gick åt massor med kokt kyckling under trningstiden😉

Sugar Mist
1

Ta med köttbullar wller liknande som hon bara får vid sådant ävkelsmuts hon tycker är värdefullt.

-