Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1290 ggr
LeaBus
0

Fisk/lax olja

Min hund kan bli lite små stel under vintern när vi är ute i minusgrader och blåst länge och jag funderar på om jag skulle testa tillskott för leder och se om det blir bättre.  Jag har hört väldigt gott om standardts fiskolja, det ända negativa enligt mig är att det lär bli kladdigt och dant eftersom flaskan inte har pump. Tänkte därför höra vad ni har för erfarenhet av Svenska Djurapotekets laxolja.

Saffran0Spice
0

Om du inte använder det så föreslår jag även ett vintertäcke/overall, det hjälper massor mot stela leder på många hundar =)

LeaBus
0

#1 Yes, ska köpa ett värmetäcke från hurtta nu i slutet av månaden är det tänk :) Har kombinerat fleece/regntäcke innan när det är som kallast.

Saffran0Spice
0

#2 Om du vill ha mönster till en sådan här overall så finns det tillgängligt på djurpyssel.ifokus ^^

Tänkte som tips 😉
Men för att svara på trådens fråga - jag har inte använt den du länkade, men har bara hört gott om den!

[fabienne]
0

Standardt postade ett inlägg tidigare om varför de inte har pump på flaskan:

"Standardt Produkter Fick frågan/påståendet idag över telefon att pump är bättre för fiskoljan då det utsätter den för mindre luft.

Detta stämmer faktiskt inte.

För att en pump skall fungera måste man först pumpa NER luft i botten för att sedan det skall kunna bli ett "baksug" för att fiskoljan skall dras upp.
Om pumpen är 100% tät och inte gör detta skulle det resultera i att flaskan/förpackningen "sugs/trycks ihop". ( Alla som druckit en sådan här vet vad jag talar om :http://www.torebrings.se/bilder/artikelbilder/17876big.jpg )
Så det som händer med en en pump är att man trycker ner luft i botten av förpackningen som sedan går upp igenom hela oljan som finns kvar. Så man utsätter faktiskt den totala mängden av fiskoljan för mer luft med en pump, inte mindre.

Om man inte använder pump så är det bara ytskiktet som utsätts för luft, och det är ju det som hela tiden går åt först."

De skrev ytterligare inlägg som jag inte hittar, där de förklarade att orsaken även var ekonomisk. Hade de satt på en pump så hade de fått höja priset lite och de försöker alltid hålla priserna så låga som möjligt. 

Men ja, flaskan blir kladdig. Står man inte ut med det kan man ju köpa en egen pump eller hälla över i en flaska som redan har pump om man helst skulle vilja ge Standardt så slipper man köpa sitt andrahandsval bara pga pumpen.

LeaBus
0

#3 Hehe så bra är jag inte riktigt än, bevisligen med min boll som mer liknade en sittpuff 😃.

#4 Tack för jättebra info. Det låter kanske löjligt att jag utforskar andra alternativ endast p.g.a en kladdig flaska, men ska jag hälla upp en eller två ggr om dagen i cirka ett halvår vill jag gärna ha det snabbt och smidigt, standardten vet jag är bra, sen är ju frågan om djurapotekets är sämre.  Det är ju absolut en bra ide att hälla över standardts olja i en annan flaska.

[Forest]
0

Jag skulle tipsa om Grönläppad mussla     http://www.xn--grnlppadmussla-8hb9z.se/

En kompis till mig ger sin äldre hund detta och hon ser stor skillnad, jag tycker även att hon såg piggare o smidigare ut i vintras :) Utöver dessa har hon alltid på sig täcke när det kryper ner i graderna.

[fabienne]
0

#5 Jag försökte jämföra innehållet i de båda oljorna men då Standardt skrivit i % medan Djurapoteket deklarerat i mg per pumpslag så blev det lite krångligt. Någon annan kanske är mer vass på att omvandla oljornas olika fettsyror till samma enhet. Det blev lite för snurrigt för mig. 😃Det kanske finns mer utförlig info som kan hjälpa till i omvandlingen någonstans som inte jag hittat.

LeaBus
0

#7 Ja jag försökte också jämföra dom men det gick lite sisådär. Har googlat runt lite och många rekommenderar även grizzly laxolja som kommer från viltfångad lax och har pump, den är dock från USA.

LeaBus
0

Djurapotekets laxolja: (per 1 ml) omega 3 - 257,6 mg. DHA - 80 mg. EPA - 76 mg.
Grizzly laxolja: (per 1 ml) omega 3 - 262,5 mg. DHA - 112,5 mg.  EPA - 87,5 mg.

Hildgrim
0

Kan tipsa om att standardts fiskolja även finns på kapsel. Kladdfritt och smidigt.

SuperLimm
0

Kan man inte bara torka av flaskan om den blir kladdig? Eller är det så fett att det helt enkelt inte går att torka bort?

Mvh Linn

lizton
0

Grizzlys laxolja med pump är mycket enkel att dosera: 1 pumptryck upp till 12 kg hund, 2 pumptryck 12-25 kg , 3 pumptryck 25-40 kg, 4 pumptryck över 40 kg. Laxoljan är god även för en kräsen hund. Köp inte för stor flaska om hunden är kräsen. Laxoljan är godare om den inte förvarats upp till max-tid  (3 mån. efter öppning.) Upp till 2 mån är den godast. 

Jag ger hälften laxolja och hälften ekologisk kallpressad linfröolja. Man kan ge 2 tsk linfröolja till en medelstor hund. Jag ger 1 tesked linfröolja + 1 pumptryck laxolja. Linfröolja innehåller dubbelt så mycket omega-3  som laxolja och blir mycket billigare och miljövänligare. Kallpressad ekologisk linfröolja (Bifood) från Tyskland, 29 kr för 250 ml och vi tar av den själva också. Gratisfrakt från Apotea men finns på fler ställen. Linfröolja från svenska linfrön finns också, men är dyrare. Pälsarna blir extra blanka med linfröolja.

SuperLimm
0

En snabb fråga bara som jag hoppas det är okej för TS att jag ställer. Behöver man tillsätta något annat om man ger en torrfoderätande hund lax/fiskolja?

Mvh Linn

LeaBus
0

Tror det kommer bli grizzly laxolja på prov för att se hur hunden funkar på olja då grizzly har mindre flaskor än djurapoteket och verkar vara bättre. Är jag nöjd med olja och hunden funkar väl så köper jag standardts och häller över i grizzly flaskan med pump :)

lizton
1

#13 Du kan ge laxolja/fiskolja till et torrfoder. Ge efter rek som står på flaskan. Det är bara bra att ge och fodret blir inte obalanserat om du ger efter rek.  Tillsätt inget annat förutom ev.  B-vitaminer mot fästingar, vilket  är OK att ge om du vill. B-vitaminer kissas ut om det blir ett överskott. Ge INGET extra kalciumtillskott för då kan fodret bli obalanserat och det ökar också risken för magomvridning hos hundar läste jag nyligen . (Prof. Glickman, Purdue University)

SuperLimm
0

#15 Tack för ditt svar! Hon får ju lite ben och så ibland men inget extra i maten och på benen sitter det alltid lite kött och fett också :)

Mvh Linn