Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4975 ggr
Novelia
1

Mardröm

Jag kan inte förstå att det här händer.. Vi var på återbesök hos veterinären idag med valpens tass och det har liksom växt ihop lite snett så tårna står lite ut. Förra veckan såg allt bra ut och allt skulle ju bli bra efter 3 veckors vila. Nu ser allt svart ut. Veterinären sa att jag förmodligen inte kommer kunna träna med honom, så som agility eller jogging. Sen så sa hon att hon inte kan säga nu om han kommer kunna gå promenader eller springa lös och att det isåfall inte vore något liv för honom. Hur kan frakturer i en tå innebära att jag kanske måste ta bort min valp?!?! Jag fattar ingenting. Är helt förkrossad och livrädd. Jag hoppas jag får tydligare svar när hon har pratat med ortopeden.

I have no sympathy for people without empathy

Saffran0Spice
0

Men fy vad hemskt!
Håller tummarna att de kan göra nått för er 🌺
Styrkekramar 🤗

Novelia
0

Kan det ens vara möjligt att jag måste ta bort min hund pga det här?? Han har ju inte ont. Och vad spelar det för roll om tassen växer snett så länge han inte har ont?? Han måste ju kunna leva ändå fast med skönhetsfel?! Hoppas veterinären ringer upp snart, blir galen av alla snurrande tankar…

Saffran0Spice
2

Vet att det är väldigt drastiskt - men om valpen skulle lida av att tassen växer på detta sätt, finns inte möjlighet till amputation?
En hund kan ju leva med 3 ben utan större problem, och en valp lär ju sig ganska fort att anpassa sig, kanske detta kan vara ett alternativ istället för avlivning?

Det blir mer jobb för er och ni kan inte ställa ut och sådant, men hunden får leva och ni kan aktivera er på andra sätt =)

imsuchadiva
10

Nu vet jag inte exakt vad det handlar om , vad som hänt och vad röntgenplåtarna visar. Men om du känner dig osäker och väldigt fundersam på diagnosen ni fått/får så skulle jag rekommendera att prata med en annan veterinär på en annan veterinärstation. Det är alltid bra med ett andra utlåtande.

LindaBlue
0

Jag hade nog också frågat en annan veterinär, det där låter ju konstigt. :/

-Aida-
0

Tycker de låter väldigt konstigt att behöva avliva för tassens skull, jag skulle också vänt mig till andra veterinärer, de finns ju till o med hundar som lever ett normalt liv och springer och leker med två ben.

Novelia
0

Vi har redan bokat tid hos en annan veterinär med en annan ortoped som ska vara en av dom bästa. För jag vill ha ett andra utlåtande. 

Jag tänkte också amputation när jag var som mest desperat för en timme sen. Jag tänker på alla möjliga olika saker men jag vet inte hur långt man kan gå, för han måste ändå få ett bra liv! Jag vet inte om amputation är rättvist mot en hund? Åh.. Borde inte ens tänka i dom banorna men just nu försöker jag se möjligheter överallt. Jag hoppas verkligen att det inte blir mer snett nu och att man kan åtgärda på något sätt..

russin
1

är det endast en tå som bråkar, så går den att amputera - en hund klarar en tå mindre väldigt bra. Känner en äldre hund som blev av med en tå - den yttersta som ger ordentligt stöd för tassen, men det gick utan problem.

Novelia
0

Det är 2-3 tår. Först trodde dom att det var 2 frakturer på 2 "tåben", det är liksom benbiten som löper upp från tån, så det är inte den tå som vi ser som tå eller hur jag nu ska förklara utan det sitter längre upp inne i tassen… Idag märkte hon att det är 3 frakturer men jag förstod inte om hon menade 3 frakturer på 3 olika tår eller om en av tårna hade 2 frakturer.

Dumpuck
0

Jag misstänker att veterinären är rädd för eventuell snedbelastning eller överbelastning, vilket i slutändan kommer orsaka stor smärta hos hunden. Tårna utsätts ändå för mycket påfrestning och är det inte riktigt läkt så kan det resultera i en del problem.
Och eftersom att det tydligen ska röra sig om 3 av 5 tår så är, mer eller mindre, hela tassen berörd av detta vilket också försvårar vissa saker. Tårna har läkt snett, därför är jag faktiskt inte brydd för veterinärens utlåtande men håller med om att avlivning var väldigt drastiskt sagt!

Bra att du tagit kontakt med ännu en som också är oberörd av fallet, hoppas på ett mer positivt utlåtande ifrån denne!

Novelia
0

Finns det ingen ortoped här inne som kan kolla på bilderna? Alla ortopeder verkar lämpligt nog ha tagit semester just nu…. Veterinären skulle ha ringt upp mig idag för att ge mig mer klarhet i vad hon menade men hon gick hem utan att höra av sig. Jag har inte tid hos den andra förrän på torsdag. Tänk om det på den tiden blir ännu värre? Sitter och kollar mig sjuk på bilderna och förstår inte hur det någonsin kan bli bra.

CissiD
1

Avlivning låter ju väldigt drastiskt för en tå fraktur eller två. Det måste väl gå att "bryta" upp frakturen och lägga den rätt som man gör på människor? Eller om inte det går så amputera. Hundar lär ju sig snabbt att leva ett gott liv med bus och skoj med bara 3 ben. Det blir ju kanske ingen agility stjärna men det kan man väl leva utan?

Hoppas du får ett bättre svar av ortopeden! Lycka till!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
1

Finns knappast någon hund som lever ett normalt liv med bara två ben, oavsett snyfthistorier som valsar runt i medierna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Novelia
1

#12 jag tänkte också det… Att man måste kunna laga det på något sätt men pillar man där för mycket så skadar man tillväxtzonen och benet kan sluta växa.

CissiD
0

Jaha, men känns ändå som om man borde kunna göra något trots att det är en valp. Hoppas nästa Vetrinär kan hjälpa er på något sett!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Novelia
0

Ja. Det måste gå att göra något. Är ju helt sjukt om det inte går… Det är inte ens allvarliga frakturer, ingenting är helt av.

Novelia
9

Vill bara berätta att veterinären som sa detta till mig har pratat med en ortoped som har sett röntgenbilderna och det är inte alls så illa som hon sa till mig. Han kommer absolut inte att behöva avlivas utan vi ska fortsätta med strikt vila och det här kommer förhoppningsvis att läka helt bra, förutom att tårna pekar lite utåt. Hur mycket vet vi inte förrän han är vuxen.

Ortopeden sa tillochmed att min hund förmodligen kommer att kunna leva ett aktivt liv som vuxen med jogging, agility osv. Det är ingenting dom kan lova förstås, allt beror ju på läkningen men han kunde inte se att det ens var påväg i en sådan riktning att det inte skulle gå. Och när jag frågade så svarade veterinären att ortopeden har varit positiv hela tiden, ända ifrån början. Så jag förstår inte för mitt liv varför veterinären tog upp avlivning…  Man nämner väl möjligheter tycker jag, men ingenting sådant fick jag höra. 

Jag har bytt veterinärklinik nu där jag hoppas att veterinärerna är proffsiga för det har varit bland dom värsta 24 h i mitt liv att gå runt och tro att jag kanske behöver avliva min valp, så var det aldrig ens i närheten. (Tack och lov..)

Saffran0Spice
4

#17 Skönt att höra!
Ja förstår verkligen inte att din veterinär tog upp avlivning om det inte är i närheten av att vara så illa, väldigt oprofessionellt av Hen =/

Men hoppas att du får bättre kontakt och stöd av din nya klinik iallafall, och att allt blir bra snart med din vovve 🌺

[Forest]
1

17 phu vad skönt o höra jag håller tummar o tassar här för allt ska läka fint och gå bra.