Vad är det här?
Är det någon som känner igen dessa utslag? Det ser ut som finnar!
De sitter på vår snart 5 månader gamla hanvalp, placerat mellan bakbenen (nära könet). Han vill såklart gärna vara där och inspektera i tid och otid.
Veterinären hade ingen aning om vad det var, men sa att vi skulle se till så att han inte slickade där.
Inget foderbyte annat än en kort skonkost kur med Canikur pro under en helg när han var dålig i magen under en vecka.
Han har inte badat utomhus, endast fått duschar inomhus och då ordentligt avtorkad efteråt.
Vad kan det vara?! Foderallergi? Värmeutslag?
- Therese
#2 Phew!
Jag trodde det först också men fick höra att "hundar får inte finnar". Sen att veterinären inte visste vad det var gjorde mig smått nojig. :)
Tack så hemskt mycket! Nu kan jag lugna ner mig.
Trevlig helg!
- Therese
Håller med #2. Min tik fick ett par stycken "blemmor" nära könet, jag smorde in med helosan och sedan försvann dom efter ett par dagar.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Var till veterinären igår och vaccinerade Ista, berättade om den farliga monster insekten som måste ha angripit henne… veterinären skrattade och sa att det var vanliga tonnårsfinnar, skulle inte göra rent om hon inte var där och slickade eller så bara låta det vara! =)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Haha jodå hundar kan visst få finnar! Kinesiska nakenhundar är väldigt känsliga och det är inte helt ovanligt att de får blemmor. Tror alla nakenmodeller har är utsatta, även nakenkatter! :P
#6 Min naken råtta hade inga sådana problem! Men hunden har sina finnar, trots att det är en luddig husky ;)
/Josefin
Helt klart finnar - min fick i ansiktet så jag badade honom lite extra under en månad så försvann de helt ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
proteinutslag kallar många det för - oftast pga vegetabiliska proteiner i foder. Vad äter hunden för mat ?
Royal Canin Maxi Junior
- Therese
Mycket vegetabiliska proteiner i Royal Canin. Fundera på att byta till bättre foder med animaliskt protein är mitt tips 🙂
Min hund fick lite sånt också men de gick över snabbt.
#11 RC är valpfodret han ska ha i ca en månad till (uppfödaren gav det och ville inte gärna byta), byter sen till vuxenfoder Carrier kyckling & ris enligt rekommendation av uppfödaren.
#12 Precis som flera säger är det troligtvis "tonårsfinnar" som försvinner snart. Flera är redan borta. :)
- Therese
Ett tips är att köpa väteperoxid på apoteket och tvätta utslagen med. Väteperoxid är en sårrengöring som är bakteriedödande. Till det kan man även smörja på lite LHP-salva (även den innehåller väteperoxid).
Veterinären gav mig som sagt rådet att inte röra det så länge inte hon brydde sig, så jag råder dig samma. Rör inte men tvätta om det blir irriterat för att vovven är där och slickar!
/Josefin
Tack alla!
Han verkar inte bry sig speciellt om "finnarna", men nosar i området lite då och då (hangrej?). Det försvinner mer och mer nu. :)
- Therese