Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 19769 ggr
wingren
5

Lagotto omplacering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Nu på måndag så kommer jag få hem en Lagotto romagnolo hane på snart 14 månader. Han är otränad och har aldrig ens gått valpkurs, min mamma har varit hundvakt åt honom en del och så ledes börjat lära honom lite grunder som att sitta på kommando, gå i koppel och börjat med inkallning etc. Som tur är har jag henne samt hennes väninna som varit tränare på brukshundklubben i flera år, till hjälp.  Jag kommer ha honom på prov under min semester på tre veckor och ska fortsätta jobba med honom samt ta privatlektioner för att försöka få pli på honom så fort det går, dels så att det blir lättare att få hundvakt och liknande saker sen när jag börjar jobba. (Har även en sjukskriven sambo som kommer vara hemma med honom.)

Så som alla nyblivna hundägare vill jag givetvis ha tips på saker som inte är så självklara. Nu har jag ju tur som kommer få den hjälp jag kommer få samt att jag har stor erfarenhet av hundar eftersom jag även jobbat på hunddagis tidigare. Men nojjig som man är så vill man gärna söka stöd, information och lite vägledning. Skulle bli jätteglad om någon som har en omplacering skrev och berättar hur det var, hur det gick, hur det är och sånt :p

PS
Slänger även med en bild på gullgrisen som jag/vi även skulle vilja ha namntips på då hans nuvarande namn inte är.. det bästa =)

Wellcraft
0

Lycka till med en av världens bästa raser (inte alls partisk nej nej ;) )
Det kommer säkert gå jättebra, lagottos är otroligt lättlära & intelligenta.
Snåla inte på aktivering heller då de kräver sitt, de är ju trots allt både jakt & sökhundar. Spår, agillity & lydnad älskar min, speciellt agillity är han riktigt duktig i.
Om du behöver tips är det bara att fråga på, har en hel del erfarenhet av denna underbara ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

wingren
0

Ååh va kul o höra! :) Ja jag har ju både hört och läst att de ska vara lättlärda och min mor är helt såld på o spåra så det ska nog bli en hel del spårning i framtiden ;) Nu förstår jag att det är oerhört individuellt men hur lång tid tror du det tar att få pli på en ouppfostrad och ostimulerad jycke? Nu under ca 2 månaders tid har mamma pysslat mycket med honom så han lärt sig att gå hyfsat i koppel (men man måste hålla koll hela tiden) och lärt honom att när man höjer rösten är det en dålig grej. Vilket han inte förstod alls förut, när han gjorde något dumt och fick skäll bara fortsatte han och reagerade inte ens (vilket jag tycker är jättekonstigt).

Pälsen på honom var även misskött och hon fick raka av allt, klippte även några tovor idag eftersom ägaren inte fortsatt sköta om den. Är så tråkigt då han är jättemysig och vill gosa och har "älska-mig-blicken" mest hela tiden :p

Hans öron har inte heller blivit skötta och han har gått på medecinkur mot öroninfektion nu men verkar inte ha blivit någon större förbättring. Vet du vad man skulle kunna göra åt öronen? Han gillar inte att bli pillad där men tror inte han har blivit det på det bästa sättet förut heller så det är jag inte orolig för i sig, men det luktar till och med äckligt :/ Jag har inte sett han klia eller skaka så värst mycket på huvudet idag då jag passat honom men som sagt så luktar det och ser inge vidare ut.

Wellcraft
0

Det lär inte alls ta långt tid, inte med en så pass ung & lättlärd hund.
Kom ihåg också att lagottos tar åt sig lätt & det bästa för dem är positiv förstärkning & massa beröm, då kommer man snabbare framåt istället för quickfix metoder.
Jag tror inte detta kommer bli några jättestora problem för er då ni verkar insatta.
Håll koll på öronen och se till så att inte hörselgångarna växer igen av hår, plocka bort lite med pincett när det ser ut att behövas (kommer bli mycket tjut i början men hunden lär sig snart är det inte är något farligt alls) men spara lite hår som skyddar hörselgången. 
Torka öronen noga om de blivit blöta och dra igenom med en tops då och då för att hålla rent.
Ladda upp med  supergott godis (rått kött exempelvis) varje gång du ska pyssla med något han tycker är obehagligt, beröm överdrivet mycket & belöna och vänd det till en rolig & mysig grej.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

wingren
0

Tack för tipsen :) är till o med lite nervös inför imorgon! ^^,

Wellcraft
0

#4 Uppdatera oss gärna med hur det går :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Teddies matte]
1

Så roligt, en Lagottofantast här! 😍

Gå med i närmaste Lagottoaktivitetskontakt så får du mycket tips och råd från andra Lagottoägare och så får ni säkert lite nya hundkompisar. Gå även med i gruppen "Vi som har Lagotto" på Facebook, där kan du ställa frågor och få hjälp också den vägen. Finns också Lagotto Romagnolo i fokus.

wingren
0

Åh tack så mycket #6 har mååånga frågor ;) all päls som blir så tovig hela tiden, nu har han klipp jack nästan överallt så han ser lite rolig ut, men hellre det än att det stramar i huden! Vad är Lagottoaktivitetskontakt för något och hur går man med där? :)

[Teddies matte]
0

#7 Det finns aktivitetskontaker för Lagotto runt om i landet. De promenerar tillsammans, ordnar gemensamma träningar, tävlingar, träffar o.s.v. Bara att prata med dem så är du säkert välkommen.

http://www.lagotto.org/aktivitetskontakter/index.htm

nadilda
0

Vad roligt med en lagotto! Här hemma bor en liten lagottotik och vet hur jobbig en tovig päls kan vara. Hennes päls tovar sig super lätt och ger man upp med att klippa nya tovor ett tag så är hon snart en filtmatta som man får klippa ner helt! Förutom det så är det en otroligt rolig och mysig ras! Dolly är ju ingen omplacering, men hela familjens första hund. Därför har vi ju glömt bort vissa saker som vi kommit på att hon måste lära sig senare, t.ex. att vakta tomten. Om man är positiv och konsekvent så märker man stor skillnad på någon vecka. Stort lycka till med din krulltott!

wingren
0

Hur gör ni med pälsen, hittar ingen konsekvent information. Någon säger att man bör föna, en annan att man absolut inte ska göra det och samma sak med borstning, torkning etc. Verkar som att alla har lite olika sätt att hantera pälsen. Men hur är det egentligen, kan jag borsta hans päls? Ska jag spraya vatten i pälsen så att lockarna "drar ihop sig" eller är det bara struntprat? Blir det mer tovor om jag borstar? Hur förhindrar man att nya tovor uppstår? Vi ska klippa honom på torsdag så vill ju gärna veta hur jag ska göra så han inte får nya tovor :/ Blir så förvirrad och vet inte vilken sida jag ska lita på. Har tittat på svenska lagotto klubbens hemsida, olika kennels samt letat allmän information om pälsvård men allt är så motsägelsefullt som sagt.

[Teddies matte]
1

#10 På Lagotto Romagnolo i fokus har jag skrivit en tråd om pälsvård.

Man skall inte föna och kamma ut pälsen. Borsta ska man heller inte göra, enbart om det tovar så borstar/tovar ur tovan (alt. klipper bort den), sedan man man väta/tvätta just det stället där man borstat för att få tillbaka lockarna. Genom att regelbundet kolla igenom pälsen och direkt avlägsna om det börjar vara påväg att tova sig och också klippa regelbundet förhindrar man tovning. Ett tovskär kan vara bra att ha.