Hundar iFokus

Hundar

Etikett: aktivering
Läst 3137 ggr
Vizzla
0

Leka med hunden, hur gör ni?

Hur leker ni med era hundar? har ni film/bild?

Önskar tips på hur jag kan leka igång min ena kille. Han kampar inte, håller så löst i saker att han tappar dom. Är lite seg i fart så skulle vilja liva upp honom lite i träningen genom lek.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

[Forest]
1

Donna kampa inte heller, jag trigga det mer o mer o lät henne vinna trots att hon nästan bara höll saken löst. Idag kampar hon betydligt mer och håller hårt, hon kampar gärna med andra hundar med :) Har ingen film om detta tyvärr. Men hon gillar när jag lekmorrar och jaga leken är väl favorit. 

Enja är jaga leken och kasta kasta saker favoriter. Sen kampar hon med även hon var en mes på detta men jag satt på knä o lekte så vart det mer kamp och detta öka ju mer hon vann. Hon gillar även busefingrarna som jag säger, det är händerna där fingrarna ska ta hennes rumpa haha hon blir lycklig.  Har ingen film på detta o tyvärr kan jag inte visa heller då Enja är hos uppfödaren med sina små valpar.

Ison
0

Jag brukar kampa med min hund, morra stå på knä och larva mig. Även kasta boll en liten bit framför och så tävlar vi om vem som hinner först, kör lite jaga. Men min tycker utan tvekan ett blött kampskinn är det roligaste som finns:)

Calibe
0

Gör lite som #2, står i hundens "lekposition" och larvar mig, piper, osv.

Sen brukar jag börja springa ute så han börjar jaga mig, sen vänder jag mig om så jag jagar honom osv. Det älskar han :-) Brukar även leka "kull" och kurragömma inomhus hemma :-) Bland det bästa han vet!

[Forest]
1

2 haha ja du den kör jag med oxå rumpan i vädret o larvar mig 😉

Saffran0Spice
3

Ju barnsligare man är - ju roligare brukar hunden tycka att det är. Jag skulle bli så barnslig som möjligt och verkligen göra allt som kan tänkas kul i hundens värld för att försöka att trigga igång det.

Jag gjorde så med min hund, han va en ganska 'trist' valp som inte busade särskilt men efter att ha blivit barnslig (och givit grannarna goa skratt!) så är han nu vad jag skulle säga en normalt busig hund ^^

[Forest]
1

Sen ser jag att vissa hundar vill helst leka med sin kompis/kompisar och så kanske det är med din hund ts han kanske inte alls var van med leka med människor eller hundar och kanske han är hel nöjd med leka med din andra hund. Men som sagt var mer larvig ju fjantigare man är ju roligare blir man ju mer oemotståndlig är man. Hur är det om du leker med din andra hund? blir han uppspelt o vill vara med men vågar kanske inte leka med dig utan vänder sig till sin kompis för lek? Nu menar jag inte att han är rädd utan att han inte vet helt enkelt hur man leker med matte/husse ;) 

Jag missa ta med att jag leker ta tassarna med, den leken har alla gillat som jag lekt med. Även bus-ställningen där får jag igång andras hundar på med :)

Hiro
0

Jag kampar och varvar med kast, Delta ville inte kampa först så hon fick vinna så fort hon gjorde minsta försök och idag så kampar hon som aldrig förr

russin
1

Vi kör lite olika - den ena gillar kamp med mjukisgrejer och göra lite konster för att få fånga sin boll. Vi kör även fingerdragkamp (liten hund och väldigt försiktig med tänderna). Vi kör även lite brottning, då hon gillar det - men med liten hund blir det brottning med min hand - jag puttar bort henne och hon kommer tillbaka och "anfaller" min hand😃

Den andra kör jag mycket dragkamp med och hon är lekgalen. Jag försöker dock få upp mer lek med mig utan leksak, men hon är prylgalen så hon har väldigt lätt för att kuta iväg mitt i leken och hämta sin boll eller kong för att tigga lek med dessa.

Ison
0

#4 haha ja rumpan i vädret här med! Fjant på hög nivå går alltid hem;)

Allumania
0

Drag kamp och apport samt springa runt i lägenheten är det bästa Rambo vet. Med husse brukar de brottas :P Rumpan upp i vädret här med XD

Sugar Mist
0

Brottas, kampar, jagar. Alla möjliga lekar som finns kör vi.

-

[Tuulikki]
1

Kampar, jagar, gömme, kastar iväg leksaker, spelar "fotboll", brottas, fjantar oss rent allmänt😃

teezan
0

Jag kan fjanta hur mycket som helst men det är svårt att få igång min vovve om han inte redan är igång så att säga, och utomhus spelar det ingen roll hur rolig man är för allt annat luktar spännande, där är endast godis motiverande ;) så det gr att leka och jaga om man visar att man har godis i handen, haha.

[tk1971]
1

Kroppsspråket är viktigt. Ja, på mig själv alltså. Mitt valspråk när det gäller hundar är "du måste våga vara fånig med din hund". Man måste larva sig, inte stå där som en pinne utan röra sig på ett intressant och lekfullt sätt, och gärna också variera röstläget. För vem tycker att en människa som vuxit fast i marken som inte säger nåt och inte rör på sig är rolig? Sen så lockar jag med nån rolig leksak, gärna nån som man kan ha dragkamp med, eller ett par bollar.

Vizzla
0

#6 han vill alltid vara med om jag leker med den andra. Den andra är lite mer lekfull. Han kampar gärna och ger sig inte. Han jagar och apporterar bollar. Alf jagar bollen men när den tar mark är den inte rolig. Det enda "lek" som Alf gillar är när man gömmer godisar och han får söka. Han söker inte leksaker vilket jag hade hoppats få fram. 

Måste alltså ändra lekställning hör jag med rumpan upp!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Lilllens
0

Tror inte jag kan lägga upp film från mobilen, men det härjas rätt kraftigt med lillhunden som älskar att kampa och brottas.

nadilda
1

Jag har ett väldoft explosivt kommando som betyder "nu flippar vi totalt, kampar med första bästa föremål och springer runt som yra höns". Det funkar jätte bra, direkt när jag börjar säga det så hoppar hon ner i busställning. Eller så smyger man ihopkurad och mot henne, då får hon också spel.

KickiG
1

Min hund älskar när man drar något efter marken som hon försöker fånga med framtassarna, jag leker alltså på samma sätt som jag skulle göra med en katt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Emmats_
0

Drar mycket i leksaker, drar leksaken i marken samtidigt som jag taggar hunden att ta den och gör konstiga ljud, kastar boll eller annan leksak till hunden och kör sedan jaga för att ta tillbaka den och göra samma sak igen :)

Michaela-N
1

Hugo kampar inte eftersom han har för ont i tänderna för det. Eller han kampar några sekunder och sen släpper han. Han tycker mer om att man kastar bollar eller springer efter honom när han har bollen i munnen. Det sistnämnda är den absolut tråkigaste leken enligt mig, men han ääälskar det så man får väl göra det för hans skull ;-)

JoannaLi
0

Vi "småtaggar" gärna lite grann inne, kryper runt lite på golvet, skrattar, rullar, "klappar" i golvet, allt för att kolla om de skulle vara med på att leka. Om de då kommer upp och börjar stryka sig mot kroppen, vifta på svansen och flåsa glatt, ja, då plockar vi fram kamptrasan, frisbeen och tennisbollen, så går vi ut i hundgården. 

Med Jappe så kastar jag grejer (och taggar samtidigt, t.ex. "ja, nu kommer bollen! ja snart!" osv. Sedan när (om) han drar iväg efter leksaken så springer jag efter, "lekmorrar" hest och pratar fortfarande. Jappe vill hemskt gärna bli jagad, men när han börjar bli trött vill han gärna kampa. 

Tassa däremot, som är väldigt försiktig (i vissa situationer) vill helst att man sitter ner på marken, låter henne komma in och mysa, och sedan att man drar t.ex. kamptrasan i lite kvicka och roliga svänger på marken bredvid och mellan benen. Sedan kan man kampa en stund :)

Ambrose
0

Nita älskar att brottas och hon tänder verkligen till när vi gör det. (Så som Fredrik Steen gör). Innan tyckte hon att jag var riktigt tråkig och hon ville varken kampa, apportera och knappt leka jage. När jag sedan började brottas, vilket jag gör max 2 ggr per dag, så tyckte hon helt plötsligt att jag var skitskoj. Jag lekte ju hundlekar!! Dagen efter släppte allting. Nu både kampar, apporterar och jagar hon. Hon var lite slö/försiktig i kampen först, men eggar på henne när hon tar i och låter henne vinna ibland.

Dessutom har hon blivit mycket bättre på att inte nafsa mig i benen och armarna och våran kontakt har helt engelt utvecklats jättemycket :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

CorneliaAndersson
0

Jag har ingen hund nu, men min hundlärare.
Hon kör massa olika lekar med både sina, och elevernas hundar.
Kampar, Rumpa i vädret och leker vovve, nej men typ. Larvar sig, tävlar om vem som vinner osv. jättekul att se! ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus