Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2273 ggr
LillPom
0

Färskfoder känslig mage?

Hej alla!

Inez har haft VoH ett bra tag och jag ser bara positivt med det! Hon har dock enbart funkat bäst på den med ris i.

Men den är tyvärr inte den hon har mest aptit till…. så jag söker kanske något annat märke som andra vet om för just känsliga magar? Helst  kanske något spannmål i för de verkar vara det som funkar för henne bäst.

[Cookie Monster]
0

Testat Mush?

LillPom
0

Ja en gång men hon fick diarre… fast nu vet jag inte om det har med att hon fortfarande hade torrfoder i dieten då eller inte.. men varit lite feg att gå tillbaka :S

Hon är ju inte den mest aktiva tjejen.. iaf inte under sommartiden…

[Cookie Monster]
1

Jag tycker att du ska göra ett nytt försök och ge mush en ärlig chans 🙂

Lilllens
1

Gillar hon den med bara vom? Om hon gör det kan du testa blanda i lite av den i maten så kanske hon vill fortsätta äta den med ris :) Mush har ju ett helfoder i form av små bullar, Vaisto. Har du testat det? http://www.mushbarf.com/sv/produktkategori/mush-barf-vaisto-starter-formula

[Forest]
0

Har du provat den andre med bara kyckling? Den är mildare mot magen jag ger annars den med ris just för mannen gärna ger lite extra ibland  

även den med lamm och ris är bra för känsligare magar :)

russin
1

Min ena fick diarre av Mush första gångerna, trots att hon var van vid VoH och andra sorter. Dock är Mush väldigt fett. Jag blandar i antingen ris (kör Vårgårda ris = puffat ris) och lite extra benmjöl eller Olewomorötter (torkade morötter) för att få ner fetthalten och det fungerar kanon.

LeaBus
0

Nordic sp+ ska vara snällt för magen. Har en hund som kan vara lite känslig för foder med höga värden och vi har blivit rekomenderade detta.

Mischa
0

Jag tänkte bravo. De har varianter både med spannmål eller grönsaker och med olika proteinkällor.

≧◔◡◔≦

russin
0

Bravo fungerar för många, men min ena klarar det inte - hon får riktigt ont i magen av allt potatisfibrer. Misstänker det sväller i magen med tanke på hur stora bajshögar det blir av det färskfodret.

CelsiusT
0

#9 Stora bajshögar? Jisses… Så lite bajs som kommer ur min hund som äter Bravo så kan man knappast säga att det är något generellt. Det är nog olika olika hundar vad dom har för behov helt enkelt. Så tror jag generellt med allt foder, man kan inte säga "det här är bra, det här är dåligt", det är nog bra att prova och se vad som passar individen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

russin
0

#10 jämfört med om dom äter VoH eller Mush så är högarna dubbelt så stora pga att hälften av Bravon består av sådant som åker rätt igenom😉

Det stämmer med de flesta hundar jag vet som utfodras med Bravo, men därmed inte sagt att det är ett dåligt foder för den saken 🙂

CelsiusT
2

#11 Min hund bajsar lika lite på VoH som på Bravo, med skillnaden att på Bravo så är bajset något mjukare och han får inte ont när han ska klämma ut det. Men mängden är det ingen skillnad på. 

Och ditt uttalande om mängden stämmer inte in på någon hund som äter Bravo av mina bekanta. Så för mig är det helt främmande uttalande. Även om det absolut säkert är så att det är olika för olika hundar, finns säkert någon hund som bajsar mer på det, det tvivlar jag inte på. men tycker inte att det är en generell sanning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Forest]
0

12 det är olika,  här sket våran gamla tik stora skitar mot när vi gick över till voh så visst har jag erfarenhet med på att det bajsas mindre beroende på vilket foder dom tar upp bäst.

Lilllens
0

Min ena skiter mycket på VoH, och båda sket mycket när de åt Mush. Det är så väldigt olika det där.

russin
0

Jo självklart kan det vara olika - men min erfarenhet är att dom skiter mer av Bravo än mer animaliskt baserat färskfoder🙂 Just för att det finns mycket i Bravo som dom inte kan smälta - men det är min erfarenhet.

Sen kan det finns en hel del hundar som behöver en del osmältbart, för att underlätta passagen genom tarmarna - alla är olika.