Introducera hundarna
Jag har en Sheltie på snart 1 år, världens snällaste hund. Nu har min lillasyster tagit över en PK på 10 år (ca) och första mötet mellan våra hundar var väl sisådär. Hennes hund gjorde små "attacker" mot min och morrade väldigt högt och mycket så jag vågade aldrig släppa ihop dom. Idag gick jag själv en promenad med dom och det gick suveränt men så fort vi kom hem på baksidan där alla andra var så gjorde hennes hund dessa små "attacker" igen och morrade. Det kändes som att det blev värre när han stod nära mig, min hund fick liksom inte ens få emot mig. Jag vet inte hur allvarligt det skulle vara om han kom åt min vovve men det låter väldigt läskigt när han sätter igång…
PKn har svansen rätt upp hela tiden och bröstar upp sig liksom, det känns som att han är på helspänn hela tiden. Men han tillät min hund att nosa på honom, men när dom står ansikte mot ansikte sätter PKn igång. Jag vågar inte ha dom tillsammans och det är lite tråkigt eftersom vi är tillsammans hela familjen ganska ofta.
Hur skulle ni ha gjort? Ska jag fortsätta gå promenader eller ska jag försöka med någon annan metod? Eller ska jag helt enkelt hålla dom isär? Tacksam för alla tips för jag är helt kluven i hur jag ska gå vidare på bästa sätt.
Eftersom din grabb är såpass osäker hade jag särat på dom och hållt dom isär.
-
#1 Tack för svar. Dessa små "attacker" som syrrans hund har gjort tror jag inte ens min märkt av.. Han yrar på med sitt eget. Hundar är han inte ett dugg osäker på, men däremot är han ganska vek och osäker i grunden som du vet, om det blir nåt missförstånd så kan ju min ta åt sig hårt… Vore synd att börja om på ruta ett.
#2 Ja, jag hade hållt min hund på avstånd tills han mognat till sig. Tror även själv att min hund hade tagit åt sig rätt hårt om han hade blivit ordentligt påhoppad av någon hund, trots att han är så självsäker, stabil och trygg i sig själv, just för att han fortfarande är valpis. Nä, är du osäker på den hunden så hade jag hållt Puzzel därifrån helt enkelt, vore som sagt synd att hamna på ruta ett.
-
#3 Tack för bra svar!