Tervueren och Sheltie?
Jag har nu en tervuerenflicka på nio månader, och jag är väldigt väldigt sugen på att skaffa en sheltie. jag har läst på mycket om rasen men ett valpköp är inte aktuellt fören vår-sommar -15. Hur tror ni att en tervueren kommer att trivas och vara ihop med en sheltie? Ellie (hunden som jag har nu) leker fint med andra hundar, hon är dock lite reserverad i början men det tycker jag att man ska vara. Jag har tänkt att båda ska vara tikar, Ellie har dock bara lekt med hanhundar än så länge…
Min hade inte mycket till övers för andra tikar, hon är själv tik… hon var inte agresiv men hon var bara inte intresserad av dom, men han kompisar har hon massor utav. Vi valde dock att ta in en till tik och det har gått bra, jag tror dock att det är för att det är sån stor ålderskillnad, min äldsta är 8 år och min lilltjej strax över ett år wå rangordningen har fallit sig väldigt naturligt. Tikar är dominantare än hanar och det är alltid en tik som är högst i rang så man ska nog vara försiktig med att föra ihop två tikar, särskillt när de inte kommer vara så stor ålders skillnad på dom.
Båda är ju vallhundar, men lite samma typ av lekstil - så det går säkert bra. Mina heeler fungerar helt klart bättre med andra vallhundar, än med t ex retriever osv 🙂
"Hur en tervueren gillar en sheltie"kan man inte svara på då alla hundar som raser är helt olika individer. Jag har aldrig haft nåt problem när en ny valp kommit hem till oss och hade det blivit det hade jag vart så envis att det bara ska gå.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du köper en valp som är så ung som möjligt kommer det säkert gå bra. Min ena hanhund brukade inte kunna hälsa på andra hanar, men han kunde i alla fall gå och stå bredvid dem. Han brukade dessutom vara måttlig med valpar och mest ignorera dem. När vi köpte en till hane på 9v höll vid dem under uppsikt de första dagarna, men sedan har det gått väldigt bra med dem. (Min första hund var då drygt ett år) Det finns ingen hund min första hund är så glad att se och känner sig så trygg med som min andra hund. Det kan dels bero på att deras personkemi stämmer mycket bra, och kanske också för att min andra hund är så lågrangad att han aldrig försöker utmana mina första hund. Dessutom betedde han sig på ett bra sätt redan när han hälsade på oss och vi skulle välja mellan honom och en annan valp när han var 9 veckor. Han lyssnade och backade om Kim morrade, men utan att bli rädd. Han kom också tillbaka till min första hund och försökte ta kontakt igen, och han fångade snabbt min första hunds intresse. Så försök bara låta din tik träffa valparna du ska välja mellan eller valpen och se vem av dem som tilltalat henne/ hon får bäst connection med! Detta är förstås inte nödvändigt, men jag tror det kan öka chansen att de går bra ihop.
Här är en video där mina hundar leker redan efter några dagar fast min första hund nästan inte brukade leka med några hundar! När andra hundar inbjöd till lek stod han oftast bara kvar och tittade. Vi trodde nog att Kim skulle acceptera en ny valp som flockmedlem, men inte att han skulle bli så förtjust i Balto. ❤️