Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1661 ggr
Zolah
0

Lära hunden att inte sova med oss

Hejsan på er,  jag och min sambo har fått ett litet problem med våran shih tzu ( eller hur man stavade det ?)

Jag har börjar bli allergisk mot något och som rekomendation av familj etc så har vi börjat ha hunden utanför sovrummet - så jag inte triggas av ännu mer saker. Skulle vara förjävligt om jag blev allergisk mot våran hund Dizzy nämligen.

Problemet är dock att hon har nu börjat kraffsa, gnälla,  och dunka i sovrums dörren. Detta är något som är verkligen jobbigt för både mig och min sambo, då vi behöver våran sömn.

Hon har inte betett sig såhär förr, och hon har inte alltid varit i sovrummet med oss och klarar det bra hos mina föräldrar där hon inte heller får vara i sovrummet.

Men nu har hon som bestämt sig att hon inte kan sova ensam hemma hos oss…

I början tänkte vi att det var bara att bita ihop och låta hon fortsätta tills hon slutar, problemet är att det gör hon inte. detta har nu hållit på i snart en vecka, och det tär på en. Min sambo har kommit så långt så han funderar på sova med henne i vardagsrummet för att få sömn…

Hon är 6 år, har inte alltid varit med en i sovrummet och klarar av att vara utanför sovrum på andra platser.

Har ni några rekomendationer ?

Kallaterrier
0

Testat att ha ett kompostgaller istället för en stängd dörr? Då kan hon se er också. Det kan kanske göra det värre, men också bättre beroende på vad det är som hon tycker att hon saknar.

[Teddies matte]
0

Ha inte dörren stängd, utan skaffa en grind istället. Då kan hunden ändå se in till er, en stängd dörr kan kännas mycket värre.

Zolah
0

Problemet blir då istället hur vi håller katterna ute, dom hoppar ju över grinden lätt- samt att allergener osv kommer väl lättare in i rummet om det är öppet? 

Edit: samt att hon hoppar över den också :P vi hade grind ett tag till råttorna då hon bråkade med min alpha hane genom buren.

[Teddies matte]
0

#4 Kanske ett myggnät eller dylikt kunde vara ett alternativ, då slipper inte heller katterna in.

CelsiusT
0

Eller kompostgallerdörr.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Saffran0Spice
0

En heltäckande gallerdörr eller en plexiglasdörr kanske? =)

Ambrose
2

Nu kan göra en kompostgaller dörr av en duschdrapperistång som nu ställer på höjden i dörröppningen så den sitter fast, och sedan sätter ni bara fast kompostgaller på högkant med buntband ellerliknande :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Zolah
0

men då är det väl nästan lika bra att ha henne i rummet? för allergenerna kommer väl in då?

Kallaterrier
2

#8 Klart att lite kommer in, men det gör det ju ändå, på era kläder och hud och hår, men det borde ju bli betydligt mindre allergener. Men det får ni ju avgöra vad som är värt mer för er, det kan inte vi göra åt er. Kanske läge att boka en allergiutredning också för att ta reda på OM det är några problem.

Zolah
0

Det vet jag, frågan är dom det blir lika mycket som att ha en öppen dörr.

Har försökt men dom ville inte göra en utredning, med anledning att dom inte gör sådana - har kollat runt och sett att man inte får neka det xP tycker det är så dumt. Ska testa på en annan plats :/

cattisa
1

Vi behövde kunna dela på vår vilda hundvalp och vår katt som inte är van vid hundar. Vi fick tag i en gammal dörr med samma mått som den vanliga, och satte ett galler nertill. Det blev lyckat och vi och djuren blev nöjda. I vårt fall hoppas vi ju att djuren ska kunna umgås såsmåningom och att vi ska kunna byta tillbaka till vår vanliga dörr igen. Kanske kan dörridén fungera för er också?

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen