Fästingspray(hemmagjord)
hej, läste i tidningen: HUND
denna text; Varför inte ta ett husmorsknep i kampen mot fästingarna? gör ett avkok på rosmarin. En del blandar i citron, timjan, vitlök och vinäger också. Häll blandningen i en sprejflaska och duscha hunden före varje promenad.
Stämmer detta tror ni? funkar det? har ni testat?
Det verkar stämma. testa. Jag måste säga att om det står i en fakta tidning som "HUND" (ingen skvallerblaska i alla fall.) så antar jag att det är rätt och riktigt.
ja jag tänkte att dem borde skrivit något mer om att det inte var säkert att det funkade om dem var osäkra eftersom dem är en ganska seriös tidning, men man vet ju aldrig!
Men att testa tror jag inte gör något. Men jag vet ju att vinäger inte luktar så gott och vitlök, så det borde ju funka.
jupp ska absolut testa iallafall…
Min mamma ringde mig för någon vecka sen och sa att hon hade pressat vitlök och blandat med olja och lagt på en fästing som var fast på hennes hund och att den hade släppt, vet inte om den släppte för att den var "klar" eller om det var för hennes smet :)
#5 Fästingen släpper för att den kvävs, spelar ingen roll vad det är för olja eller smör/margarin. Problemet är att innan den släpper så tömmer den ut sin tarm in i där den satt fast = garanterad smittspridning om fästingen bar på bakterier/virus.
Diverse tinkturer avkok/dekokter fungerar på en del hundar, beroende på var i landet man bor o hur pass aptitlig hunden upplevs av fästingar. Bättre o billigare än diverse dyra apparater, pulver, bärnsten etc som helt saknar evidens för att de fungerar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#6 Tack! Ska berätta det för min mamma och be henne sluta direkt, så får jag åka dit och plocka bort dom istället. Har själv inte problem med fästingar på min hund, ingen fästing som vill ha henne.
Jag sprayade grönsåpe vatten, folk sa att det skulle fungera…. hunden fick fästingar direkt ;)
/Josefin
www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon
Använder endast tjärschampo - hunden har haft en enda fästing och det var innan schampot köptes. Har inte haft en enda efter användning!
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
TS, jag har testat en liknande blandning (minns inte exakta receptet eftersom det var förra sommaren) och den hjälpte tyvärr inte alls. Här finns många fästingar och flera konstaterade fall av allehanda fästingburna sjukdomar så vi började med Seresto i stället.
var köper man tjärschampo?
På mina fungerar vare sig hemkok eller tjärschampo (fast PROB schampot ger underbara pälsar) - har provat på både förra rasen jag hade och nuvarande. Bärnsten har heller inte fungerat det minsta.
På nuvarande har faktiskt B-vitamin fungerat skapligt, men då ger jag ingen stor dos - kanske skulle fungera bättre vid höjd dos. Provade pga att jag hade en dräktig tik (eller trodde hon var dräktig - det blev ju inget). Dock inte lika bra som apotekets medel.
I år är det förjäkligt med fästing. Flera vänners hundar som har Scaliborhalsband och som haft det med framgång i flera år, har denna sommar ändå fått massor med fästingar. Vidriga äckeldjur är dom.
#11 Jag köpte mitt på animail, annars finns det på de flesta online-zoobutiker och i djuraffären =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Saffran typ de här: http://animail.se/ekholms-prob-tjarschampo-200ml.html ?
#14 Det är exakt den vi använder ^^
Är supernöjd med den!
Aldrig testat hemmagjord spray, ungefär hu mycket av allt ska man använda? kan man köra utan vinäger?
Jag provade hemgjort medel till min häst något år, samma som i trådstarten. Fästingar, flugor och bromsar verkade snarare dras till det. Dessutom luktade det jätteilla.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg