Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1832 ggr
baloo4
0

Lära valp gå i koppel

Vår lilla valp håller på att lära sig att gå i koppel. Det går framåt men hon är inte jätteförtjust i det  ännu. Hon har vant sig vid halsbandet nu iaf :)

Nu undrar jag hur man egentligen ska göra , vill att hon ska hålla sig på vänster sida och inte springa kors och tvärs. Men just nu känns det som att vi är så glada bara hon vill gå så vi liksom låter henne gå lite hur hon vill….

Hur har ni gjort ?

[tk1971]
0

Jag tycker att det där med att valpen hela tiden ska hålla sig på vänster sida kommer när den lärt sig att den ska följa med dig.

Belöna mycket och översvallande när den råkar befinna sig på "rätt ställe". Gör koppelpromenaderna (som ska vara korta!) roliga och spännande.

Sugar Mist
0

Jag belönar mycket spontant när han kommer vid vänster sida. Det faller sig inn naturligt för hunden då.

-

oh-la
0

jag brjade med att lära min valp följa mitt finger. klickade in henne redan vid 8 veckor. började med att belöna när hon satte nosen mot mitt finger. när det blev för enkelt flyttade jag fingret något när hon skulle sätta nosen mot och belönade när hon följde med. fortsatte att avancera tills hoon följde fingret även i lite klurigare svängar. därefter använde jag mig det när jag tränade in kommandot "fot". jag lät henne följa fingret runt min högra fot till min vänstra och klickade när hon var på plats. repeterade och la till kommando fot. avancerade därefter med att ta ett steg fram och belönade när hon följde fint på vänster sida. använde mig av fingret även här. eftersom hon vet att hon ska följa fingret kan jag hålla det bredvid mig när jag går, och hon följer. belönar MASSOR när hon gör rätt, har leksaker med mig och jättegott godis.

men fingret som ledsagare kan jag både flytta henne och använda som hjälpmedel när jag lär in andra trix.

att få koppelgåendet att funka har jag dock inga direkta knep för. hon går ganska fint i koppel och har aldrig direkt behövt lära sig. nu jobbar vi på att inte dra i kopplet, för det gör hon då och då när hon blir lite ivrig.

kan tillägga att jag verkligen inte är en expert, detta är min första hund, så jag kör lite fritt, men att lära henne att följa fingret var ett bra drag märkte jag :)

[Forest]
1

Jag anser att hundar ska kunna gå lika bra på högra sidan, så här har jag bara lärt in gå fint i kopplet med följsamhet. Sen tränat in mer fotgång men det kommer senare då det kräver mycket kontakt och det orkar inte en valp hålla.

Ambrose
0

Min Nita har haft koppel i 4 dagar nu och det jag gjorde var helt enkelt att bara berömma när hon höll sig i närheten av mig. Går hon på vänster sida och ev t.om. ger mig ögonkontakt så är det massa beröm och godis som gäller. Det är trotts allt bara en valp så låt det ta sin tid. Låt valpen nosa, undersöka och upptäcka världen och viktigast av allt. Koppel kan vara praktiskt att ha om man ska ut bland folk/bilar etc, men låt valpen gå lös så blir inkallningen och kontakten bättre eftersom man inte kan förlita sig på kopplet. Nita och jag brukar gå en sväng i skogen med kopplet på och släpandes i marken. Det ger mig chansen att gömma mig och leka lekar, men om någon annan skulle gå förbi oss så finns kopplet där på marken som en säkerhet :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Exoticas
1

Vi belönar så fort hon går fint, drar hon så stannar jag. sen börjar gå och belöna belöna belöna beeeelöna =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon 

lillvilda
0

jag har belönat ögonkontakt med min första hund och det känner jag nu verkligen är värt massor. Av de 3 hundar jag har så är hon bäst på det. Hon stannar alltid med jämna mellanrum när hon är lös och söker ögonkontakt. Då slipper jag stå och skrika på att hon ska komma utan hon ser enkelt vad jag vill. Om de är ok att gå vidare eller om hon ska återvända till mig. Inte koppelträning men ändå absolut något viktigt.

VågEtt hem utan en hund är inget hemHund