Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6768 ggr
[MikaelaR]
0

Är våtfoder bättre?

Är våtfoder bättre att ge än torrfoder? om man inte vill utfodra med torrfoder alltså.. och inte är sugen på barf.

Har funderat på dessa sorter ni får gärna säga vad som är bäst och vad som är sämst när ni kollat på innehållsförteckningen, tack! 🎈

http://animail.se/bozita-hund-bitar-i-gele-med-ren-480g.html

http://animail.se/nature-s-peak-dog-venison-6x400g.html

http://animail.se/naturediet-rabbitandturkey-390g.html

Valde 3 stycken olika mjukfoder jag vart intresserad av..

Praefatio
0

Bozita och Nature's Peak är helt okej, jag skulle valt Bozita som ju är svenskt. Naturdiet innehåller både ris och grönsaker, visserligen inte så mycket men totalt onödigt.

En stor nackdel med att ge blötmat istället för färskfoder är att man betalar väldigt mycket pengar för vatten men för hunden är det ju bättre än de flesta torrfoder i alla fall!

[MikaelaR]
0

Ja fast det är väl mer kött än i torrfoder och borde vara bättre för hundarna än torrfoder? bli inte sur på mig nu jag bara spekulerar ^^

[MikaelaR]
0

Oj såg nu att jag inte läste helt å hållet vad du skrev så frågade ändå :P

Fridaaaa
0

Synd att utbudet på vettiga våtfoder till hundar inte är så bra. Föredrar färskfoder, man får mer för pengarna, som #1 säger, betalar man mycket för vatten. 

#2 Nja behöver inte vara, finns torrfoder med 75-80 % kött och spannmålsfritt. Så beror helt på märke.

Men Bozitas är bra märke (mjukmaten alltså) för katter och ser ut att vara det för hund med. Den sista i länken där är ju inte så hög kötthalt även fast den är det betydligt mer än många torrfoder är, så nog bättre än dem i alla fall.

http://animail.se/applaws-dog-chicken-and-rice-156g.html applaws har också. Ser ganska vettigt ut.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Praefatio
1

Jag blir inte sur, man ska ju fråga när man blir osäker för annars blir man aldrig klokare!

Det blir inte mer kött egentligen, eftersom torkat kött och blött kött har olika vikt 🙂  Ett torrfoder med 30% köttmjöl innehåller därför tekniskt sett kanske uppåt 70% viktprocent färskt kött, eftersom vattnet i det färska köttet försvinner när det torkas. I blötfoder har man behållit vattnet, och tillsatt lite extra. Däremot är det ändå bättre, eftersom man inte har tillsatt en massa onödigt spannmål som utfyllnad! Krångligt förklarat kanske.

[MikaelaR]
0

Nej jag förstår tänker mest på mina hundars dåliga aptit tror dem skulle njuta mer av att få äta något som känns mer mjukt och såsigt! och sen ska det ju inte vara dålig kvalite på fodret bara.

Praefatio
0

Ja, många hundar med lite dålig aptit äter glatt burkmat så det låter som ett vettigt alternativ att testa.

[MikaelaR]
0

Om ni vet någon bra burkmat/våtfoder med hög kötthalt som jag inte länkade - tipsa mer än gärna!

[MikaelaR]
0

Bozita bitar i gelé för hund innehåller svenska råvaror och har ett mycket högt köttinnehåll . Biten innehåller hela 93% kött.  Vår våtmat innehåller inga konserveringsmedel och inget tillsatt socker. Fodret innehåller alla vitaminer och mineraler din hund behöver och kan användas både som helfoder och som kompletteringsfoder. Dessutom är det berikat med Macrogard®, en naturlig ß-glukan, utvunnen ur jäst, som stärker hundens immunförsvar.

Så står det om bozita är de ok kötthalt?

herdehund
0

Det finns ju Ziwi Peak dyrt men hög kötthalt och spannmålsfritt

Fridaaaa
0

#9 Vart ser du att det är 93% kött i Bozita bitar?

[MikaelaR]
0

Frida på deras egen hemsida http://www.bozita.com/sv/Bozita/Produktgrupper/Bozitatetrahund/

Är inte det en bra kötthalt?

Fridaaaa
0

#12 Aha, för kollade på Animail (där du länkade).
Jo det är bra kötthalt 🙂

herdehund
0

Ja själva biten innehåller 93% kött men läs innehållsförteckningen så blir det en helt annan sak

Praefatio
0

Ja, Bozita är liksom känt för att vara ett bra blötfoder så ge du det med gott samvete! 🙂 Hoppas hundarna har vett på att uppskatta det.

odjuren
0

Blötfoder innehåller ca 80% vatten, så % halten kött som står är enbart bitarna, inte den totala % halten!

//Odjuren

www.odjuren.com

lovechivas
1

Mycket bättre för hundens tänder för att slippa tandproblem att äta torrfoder än blötfoder.

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Praefatio
5

#17 Nja. Beror helt på vad hunden får i övrigt, och om hunden öht tuggar sitt torrfoder vilket de flesta hundar inte gör. Ett av de stora plussen med färskfoder (inte blötmat) är t.ex. att tänderna mår så bra, trots att det är köttfärs. Tandsten osv. har betydligt mer med innehållet i maten att göra än hur mycket hunden tuggar, plus en rad andra faktorer.

Hildgrim
0

Om jag får gissa så är lufttorkad/frystorkad mat bättre än blötfoder då näringen bevaras bättre (blötmaten är ju tillagad). Torkad mat klassas fortfarande som torrfoder.

Men blötfoder är antagligen bättre än "vanligt" torrfoder.

Lilllens
2

#17 Nej, torrfoder hjälper inte ett skvatt mot tandproblem, tvärt om.

Fridaaaa
1

#17 Är en myt det där. Torrfoder hjälper inte mot tandproblem, tandsten mm.

Rafflan
0

Hundar behöver tuggmotstånd och ger man bara mjuk mat så dem aldrig får tugga ger det tandproblem, det man dem dock regelbundet ben och likande så dem får tugga så är det okej att ge mjuk mat. Men med torrfoder slipper man tänka på när man gav ben senast :)

Fridaaaa
5

#22 Stämmer dock inte. Bra ben regelbundet behövs lika mycket om man ger färskfoder/våtfoder som om man ger torrfoder, torrfoder hjälper inte bättre för tänderna än färskfoder/våtfoder.

Praefatio
4

Det #23 säger stämmer.

[MikaelaR]
0

var kan man köpa  lufttorkad/frystorkad mat om den är bättre än våtfoder?

Rafflan
0

#23 & #24 vi kan diskutera det i all evighet, det finns bevis för att torrfoder är bra för tänderna på samma sätt som det finns bevis för att det inte är det. Men av erfarenhet JO, om dem äter bara mjuk mat är tuggbenen jätte viktiga! om dem äter torrfoder är det inte lika noga.

Aldrig haft problem med tänderna på mina hundar som alltid ätit torrfoder oavsett om dem fått ben eller ej, sen började jag ge färskfoder och slarvade med benen och väldigt snabbt kom tandsten smygande, nu är jag jätte noga med att dem ska få tuggben regelbundet och då får dem inge mer tandsten…

Så av erfarenhet:. JO torrfoder har effekt på tandhälsan.

[MikaelaR]
0

Jag ger min hund torrfoder hon är 1 år och har redan tandsten

Lilllens
5

Japp Torrfoder har effekt på tandhälsan, tandsten och dålig andedräkt. Jag vet inte en enda hund som äter torrfoder och inte har tandsten. Jag har däremot två själv som äter rå mat och har friska tänder. Vilket försvann i samband med byte från torrfoder till färskfoder.

[MikaelaR]
0

Jag vet dock även hundar som har tandsten som äter rå mat, eftersom jag känner flera faktiskt även om det inte är jättemånga min andra hund har jättefina tänder och känner flera utan tandsten, men som sagt min 1 åriga hund har tandsten tyvärr men ska utfodra med bättre foder och blanda med färskfoder.

Fridaaaa
2

#26 Det är en myt som lever kvar helt enkelt, samma för katt tyvärr. Finns flertalet som pekar på att torrfoder inte alls hjälper mot till exempel tandsten också. Nej det är lika viktigt att de som äter torrfoder har bra ben precis som dem som äter mjukmat/färskfoder.

Nej det har det inte. Finns många hundar som fått tandsten trots att de ätit torrfoder hela livet, och så finns det dem som äter färskfoder/mjukmat hela livet och får tandsten, likaså de som inte fått det oavsett om de ätit mjukmat/färskfoder eller kost.  Benen för dem att tugga på är det som är det som hjälper bäst för tänderna, inte torrfodret.

Sedan kan det slumpa sig hur som helst. Vissa hundar har lättare för att få tandsten än andra oavsett kost, andra får inte det under hela livet. Så är väldigt individuellt det där hur det slumpar sig också.

Bra ben och ev tandborstning är det som förebygger bäst mot dålig tandhälsa.

(Jo det stämmer det jag skrivit, är inget struntprat eller felaktig fakta).

FInns en hel del att läsa om det på nätet (men även felaktig fakta, precis som med allting annat).

Hildgrim
2

#25 Easybarf säljs av Pommys http://www.pommys.se/easy-barf/. ZiwiPeak, K9 natural och Orijen freeze dried dog food finns på diverse vanliga fodersidor som animail, hemfoder osv. Ibland även i vanliga fysiska djuraffärer.

lovechivas
0

Om en hund kastar i sig torrfodret utfodrar man på fel sätt eller har fel foder (utfodra i aktiveringsboll eller köp större torrfoder så hunden måste tugga). I det vilda tuggar hundar på ben med mera som är som en tandborstning, i prinsip samma gäller torrfoder medan blötfoder blir en beläggning. Ger man blötfoder måste hunden få annat foder så som ben så att de kan tugga bort maten som lägger sig på tänderna.

Fenix_Chicci
3

Torrfoder är som knäckebröd, fastnar i tänderna och bildar bakterier, plack som sedan blir tandsten. 

Min 6 åriga tik hade en hel del tandsten när hon var 4 år, innan vi gick över till barf och hon åt torrfoder. Detta trots att hon åt fodret torrt och fick råhudstugg regelbundet. Nu har hon ingen tandsten och äter varken torrfoder eller råhudstugg längre utan färskt kött och ben m.m.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

CelsiusT
1

Varför inte testa färskfoder istället? Tycker jag läst hela tråden, men inte hittat att du TS har skrivit någon anledning till att inte testa färskfoder? Det anser jag är mycket bättr eän både torrfoder, frystorkat och blötmat.

Färskfoder upplever många hundar som väldigt aptitligt. Min blev som en best när han började få färskfoder. Gav blötmat då och då när han åt torrfoder eftersom han åt så dåligt, men han uppskattade det bara några gånger och sen ville han inte ha det heller.

Han hade en del tandsten när han åt torrfoder, men när vi gick över till färskfoder så försvann den (trots att han då inte längre åt några ben). Nu mera får han ben också, men det är mest för att det är så gott och underhållande för honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[MikaelaR]
0

#34 Asså det var därför jag skrev att jag inte ville testa färskfoder(barf) för jag inte ville ha tips om det jag vet mycket väl att barf funkar för vissa hundar men inte alla.

Jag har aldrig skrivit att jag inte tänker ge min hund barf och om jag skulle ge det skulle jag ge barf mush vaisto nu handlade däremot tråden om våtfoder och jag har ändrat mig lite sen jag skrev tråden den är inte helt ny.

lovechivas
0

Barf kan bli dyrt i längden om man har stora hundar, men har man råd är det säkert ett bra foder. När jag praktiserade på djurmagazinet fick d in de fodret som var då helt nytt så kan inte supermycket om det. Det som jag menar är bara att hundar behöver tugga för det är ett naturligt beteende! I det vilda lägger vargen nr timmar på både jakt och att tugga i sig födan och det ska hundägare hjälpa till hunden att efterlikna. Vi kan inte förändra beteenden och behov utan ta bara vara på dem. Och i naturen är tugg ett sätt att rensa tänderna, sedan är varje hund individuell och man får testa sig fram till vad so passar bäst. Men en hund ka inte ha en sådan aptit att d kastar i sig maten, d ska heller inte inte ha någon aptit. Så testa dig fram!

CelsiusT
2

#35 Jag pratar inte om BARF jag pratar om färskfoder. Färdigt, precis som en burk du öppnar, fast istället tar du fram en kaka ur frysen. Lika färdigt som våtfoder. Men jag ber om ursäkt, såg inte att du skrivit någonstans att du inte ville ha tips om det, så jag visste inte det (vilket jag också skrev i mitt inlägg).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Fenix_Chicci
2

#36 BARF är inte ett foder, det är ett utfodringssätt som bygger på att ge hunden den kost den är anpassad för dvs. en variation av kött, ben och inälvor. 
Man kan komma undan väldigt billigt med BARF om man får möjlighet att köpa billiga slaktrester från slakteriet, få det som blir över efter jakt osv. 
Absolut är det viktigt för tänder, käkar och framförallt en stor sysselsättning för hunden att tugga. Denna stimulans får hunden inte genom att äta torrfoderkulor utan genom att äta råa köttiga ben. Tills viss del blir det en sysselsättning med torkade produkter men jag anser att inget kommer ens i närheten den stimulans hunden får när den tugga på råa köttiga ben.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
0

#36 BARF behöver inte bli dyrt, precis som #38 skriver. Torrfoder tillfredsställer inte några tuggbehov, inte heller ger det berikning så som ben kan göra. Torrfoder rensar inte tänderna, blir dina tänder rena o fina när du käkar knäckebröd?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lovechivas
0

Man ska undvika att ge sin hund endast foder från slakterier då man endast får delar oh inte hela djur och på så sätt mister hunden vitaminer och mineraler som de behöver som finns i hundmat.

Lilllens
4

#40 Men vad pratar du om? BARF är inget foder, du gör maten själv och det är väl jättebra att köpa kött från slakteriet? Det är inte direkt så att du enbart får köpa ett slags kött och bara mata med det. Ja hunden får vitaminbrist om man bara ger samma sak dag ut och dag in, naturligtvis.

vallhund
1

lovechivas, återkom när du vet vad du pratar om, hittills har du enbart spätt på föreställningen att folk som kränger hundmat i zoobutiker har 0 koll på hundar, deras näringsbehov o deras utfodring.

-BARF är inte en fodersort/märke, det är ett koncept, titta in på http://barf.ifokus.se/ om du vill veta mer. Bones and Raw Food står det för. Man komponerar själv utifrån hundarnas individuella behov.

-Ja hundar behöver tugga på t ex ben för att rensa tänderna bl a, där hjälper inte torrfoder eller Dentastix. Att tugga o slita sönder brosk o senor är dessutom väldigt berikande.

-Hur dyrt det blir att råfodra beror på vad man har tillgång till för råvaror o vilka grönsaker/frukter man ev ger, en del följer recept slaviskt istället för att utfodra efter säsong.

-Slakterier säljer inte foder, däremot brukar man kunna köpa eller få slaktrens, samma från jägare eller lokala bönder som slaktar själva för husbehov.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Misarn
0

Men finns det några länkar för er som talar för/emot med tandhälsan om torrfoder? Har själv funderat över det och vet inte riktigt vad jag ska tycka. Våra tjejer äter dock torrfoder och har än så länge inga problem med tänderna :-)