Halla foder
Om 5 dagar får jag hem min lilla gullevalp. Valparna äter nu halla valpfoder, problemet är att det finns inga återförsäljare i närheten av mig. Nu kommer vi passa på att köpa foder när vi hämtar valpen då det finns nära uppfödaren (som bor långt bort) men funderar sedan på om man skulle försöka hitta något annat foder.
Jag är ny på detta och vet inte vad jag ska kolla när det gäller foder, vet att man inte ska byta direkt - men snarare vilket som är bra eller inte? Några tips?
De finns väl att beställa hem Halla foder? Jag älskar de fodert till våra hundar och vi får det levereat (på pall men ändå). Men vill man byta får man såklart det. Man brukar få med övergångsfoder till valpen som du blandar med den nya maten. De kan du börja göra från o med dag 2 tycker jag. Första dagen kan valpen vara lite nervös :-)
#1 Jaså, jag försökte söka lite men såg inte! I och för sig smått nervös och pirrig nu så är väl inte jättefokuserad! Skönt att höra att du trivs med fodret, ska kolla hur det går att beställa - kan det vara värt!
Min valp äter Halla, men har bara haft henne i 1 vecka så kan inte säga så mycket om hur bra/dåligt fodret är. Valpen tycker om det både som mat och godis. Bra pris. Uppfödaren har minst 10 hundar som går på det och för honom funkar det bra. Han ställer ut och tävlar med en del av hundarna och de får fin kritik så de ser ju uppenbarligen bra ut. Dock kommer jag nog att byta till Nordic färskfoder när valpen blir större eftersom jag vill ha ett naturligt foder. Halla samt massa andra foder finns att köpa på animail.se för ett bra pris :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Går att beställa på zoozoo.com också! :-) Tänkte själv prova att beställa där vid nästa foderköp. Just nu köper jag från djurmagazinet. De brukar inte ha inne torrfodrena, men de brukar vara snälla och beställa hem en säck när man frågar efter det, iaf där jag bor :-) Animail har jag beställt ifrån en gång precis när jag började ge min hund Halla, men de var så fruktansvärt sega. Var tvungen att köpa foder av annat märke för att leveransen blev så försenad. Men det kanske bara var en engångsföreteelse , vad vet jag. Men jag vågar inte chansa och beställa därifrån igen. Hoppas att det löser sig för dig ts och lycka till med lilla valpen! :-)
Ger våra hundar Halla, de fungerar jättebra på det. Beställer också på nätet, så praktiskt att få det hem till dörren. Speciellt när man bor på fjärde våningen utan hiss och beställer 30kg per tillfälle ;-) Har beställt från ett par olika, men sist blev det http://www.hemfoder.se/
Innan larmet om arsenik kom 2012 tyckte jag också att Halla var bra. Nu vill jag inte ge något foder med ris (ris finns i Halla) till en hund och absolut inte till en växande valp. Det är inte bra för någon att äta ris för ofta och särskilt inte för barn. Valpar är lika känsliga som barn. Både svenska livsmedelsverket och det amerikanska motsvarande (FDA) varnar för arsenik i ris. Brittiska och indiska forskare har sett att 400 försökspersoner som åt ris, fick skador på cellerna i urinen och det har samband med cancer. (FDA 2014)
Om du vill ha ett foder i liknande prisklass skulle jag välja Magnussons Meat & Biscuit Junior till en liten/medelstor valp. Det är 100% svenska råvaror i fodret och inget ris i det. Det är lätt att få tag på hos tex IcaMaxi, Coop och City Gross och i många nätbutiker, tex animail.se, men det är billigare i livsmedelsbutikerna. Man kan skicka efter en provpåse på vuxenfodret via tillverkarens hemsida. Hundar brukar tycka fodret är gott. Det bästa godisfodret säger våra hundar.
#2 Ja jag älskar fodert till våra hundar. Vi har små jakthundar och även en tung jakt ras. En bruksras har vi också, och Halla funkar kanon! De är bra i hullet och pälsen är helt underbart fin! Vi har både släthår och lång fluffig päls och fodert passar perfekt till båda. Hundarna älskar det och valpar äter det med glädje, till och med min kräsna jakthund äter och är i superkondis 7 år gammal. Helt klart de bästa fodert vi använt.