Hundlinje på gymnasiet?
Om cirka ett år ska jag börja på gymnasiet, jag velar fram och tillbaka angående vilka linjer jag vill gå. Idag fik jag upp en hundlinje för ögonen som jag är intresserad av. Jag är intresserad av hundar och hundträning och det är just det som gör att jag vill gå denna linje (såklart)
Är det någon som har gått/går på denna linje som skulle kunna skriva lite om linjen och vad ni tänkt bli/göra efter gymnasiet?
Ni andra får jättegärna kommentera era åsikter om hundlinje!
Följer
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Jag börjar min utbildning på Forshaga Akademin i augusti med inriktning hundsport. Jag tycker det är en kanonlinje för en person som känner att man kanske vill bli lite mer självständig och ta mer ansvar i livet då många flyttar hemifrån för att gå där. Mycket hund på schemat och man blir som en liten familj där. Hittar ofta vänner med samma intressen och finns många träningsgrupper där. Finns nackdelar också, mycket fester och alkohol, droger också i vissa fall. Folk snackar mycket där, och lärarna dömmer eleverna bakom ryggen(själv upplevt det under min praovecka där). Annars är det en väldigt trevlig och rolig skola :)
-
Jag går hundlinjen och kan säga att det är det roligaste jag har gjort! Massor av hund! Mycket träning men också mycket viktig teori :) man har med sin hund till skolan och vi anpassar träningen efter varje individ och alla får hjälp med det som behövs. Mina lärare är kanon och hundarna har det super i hundstallet! :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#3 Har man med sig sin egen hund varje dag? :D
Personligen går jag inte på hundlinjen men min uppfattning om den är att det verkar vara en väldigt rolig linje att gå på om man är hundintresserad, och man får lära sig massor om just hundar, men efter att man har gått ut gymnasiet är chansen till arbete inom hund ganska liten, speciellt om det ska röra sig kring heltidsjobb.
Tass Josephine
#4 på skolan jag går får man det :) varje hund har sin egen box som man inreder efter hundens behov och hundarna skolas in så de känner sig trygga :) om en hund inte fungerar i boxen och stressar de andra hundarna får den inte vara kvar, men den får naturligtvis fler chanser när ägaren tränat mera på boxsittandet :)
boxarna är enligt lagliga mått och stora och fina :) Min hund har en egen fåtölj som han ligger och myser i om dagarna ;)
#6 Vilken skola går du på?
#5 ja, det är också det som får mig att fundera på att välja bort hundlinjen och bara träna hund på fritiden istället för både på fritiden och i skolan. Men annars verkar linjen som du säger himla rolig!
Väljer du den linjen får du nog väldigt roligt, men det finns få heltids jobb, så risken finns att det blir svårt att få jobb, det bästa tycker jag nästan är att gå naturvetenskap med inriktning emot djur/hundar, för då får man större möjlighet för jobb och vidare utbildning men ändå en del djur/hund i skolan :)
Dock beror det på själv, hur man är som person, bättre att gå hundlinje och klara gymnasiet än att gå tex naturvetenskap och hoppas av eller ej klara skolan :)
#7 jag går på en skola på Gotland som heter guteskolan. Väldigt liten och mysig linje :)
#9 I vissa skolor kan man välja till några kurser(tror jag det är?) så man får högskolebehörighet.
-
#11 det kan man på min. Tycker det är bra :) Man läser då lite mer matte, svenska och engelska tror jag det är :)
#12 Det kan man på min med, men jag tror inte jag skulle klara det så jag hoppar den biten :)
-
#11 Vadå får man inte högskolebehörighet på alla gymnasieprogram? :O
#14 Nepp
-
jag går real och det viktigaste (kommer över hundkursen) är högskolebehörigheten, gå extra kurser om det finns och du känner att du orkar, i höst börjar jag 2:an och har flera kurser som tillval (även i hund) för att bli så bred som möjligt.
Att gå hund är skitkul, men ännu roligare blir det om man satsar på skolan så man får ett bra jobb efter skolan med hundar inkluderat.
Och det finns inte få heltidsjobb #9, just nu är det brist på kunniga och utbildade inom just djur och då även hund, de söker ständigt hundförare för polis och tull vilket jag riktar in mig på och ska bli.
Jag ska gå på ingelstad nu till hösten och även fast det blir tuffare med naturvetenskaplig inriktningar så tog jag det för att få behörighet, även till längre programmen. Hundar är mitt största intresse och ville dock inte välja bort det, såg tog allt i ett. Sjukt nöjd mitt val kan jag säga! :) Ser fram emot att få börja.
#16 fast för att bli polis hundförare måste du fört bli polis, det betyder att du även bör ha ett intresse att jobba som polis utan hund då såna jobb kommer förekomma.
Samma med att jobba inom tullen, försvarsmaken eller liknande.
Fast jag vet inte om hundgymnasium är särskilt viktig merit för att bli hundförare inom vare sig polis eller tull. Det är en vidareutbildning som man går som tidigast efter ett par år inom yrket och det är mycket viktigare att man är lämplig som polis/tulltjänsteman än att man kan mycket om hundar, även om det naturligtvis är ett krav att man kan hantera och träna en hund.
Dessutom krävs inte bara grundläggande utan särskild högskolebehörighet för Polishögskolan och det är inte så många som kommer in direkt efter gymnasiet utan man får vara beredd på att jobba eller plugga ett tag innan man blir antagen.
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#18 Vilket jag vet redan eftersom sånt är rätt bra att ha koll på om man valt ett yrke.
#18 precis, men det är inget "hundjobb" det är ett polis/tull jobb där du kan få jobba med hund eller kanske häst.
Rekommenderar Naturbruksgymnasium Dingle! Jag går på den skolan med inriktning hund. Riktig trevlig skola med mycket bra lärare, trevlig miljö och kamrater. Bor på internatet och brukar ha med mig min hund till alla lektioner som är i "hund byggnader" (inte huvudbyggnaden där bamba är och lite annat).
#21 Ok nu har jag pratat mycket med både hundförare inom polisen, vid flera gånger och vet precis hur det går till, man ansöker vanliga tjänsten i ca 3 år innan man söker tjänst som förare inom tullverket eller hundenheten stockholm (för mig blir det stockholm) och sen om man får kursen så tar de det därifrån.
så det finns egentligen inget ''kanske'' då de både letar utbildade inom hund och djur och det är egentligen bara söka på tills tjänsten är ledig och de vill ha dig där. Det är iaf det jag fått förklarat för mig och då har jag pratat med polisman personligen som varit vanlig polis men blivit hundförare.
#23 ja men ett hundintresse tar dig inte till polisen/tullen, du måste ha ett intresse som polis eller som att jobba inom tullen och sen kan du kombinera det med ditt fritidsintresse: hundar.
Jag skulle verkligen inte vilja träffa en polis som är intresserad av hästar och hund, och har 0 intresse av att jobba som en polis. En sån person gör nog inge bra jobb…
Jag börjar år 2 på en naturbruks skola med hundinriktning till hösten och jag tycker att det är väldigt intressant för vi får lära oss massor om hundens beteende, avel, raser mfl samt lite träning men det ska bli mer träning i 2.an vad jag hört men vi har haft lite hitids samt har skolan jag går på ett hundstall med arbetande hundar som vi tränar att jobba i hundstall med.
Jag har tänkt bli hundinstruktör i framtiden och hålla kurser och sådant eller jobba på hundstall där de rehabiliterar och omplacerar hundar
#23 Vart får du det ifrån?! Vem har sagt att man vill bli hundförare för att få vara med hundar? Hade man velat sitta med hundar hela dagarna är det väl bara börja jobba på hunddagis om man väljer polisyrket som tar ett par år med ganska hårda studier och man måste gå igenom att se döda/våldtagna/misshandlade människor hela dagarna är väl inget med hundintresset? Jag vill bli hundförare för jag brinner för att hjälpa andra människor, jag vill tillsammans med en hund kunna hjälpa samhället, och JA jag vill bli hundförare ingen vanlig polis, det handlar inte om att ''jag vill bli polis så jag sen kan bli hundförare för jag gillar hundar :PpPp'' herregud, polis är ett viktigt jobb, man ska kunna hantera människor och att JAG valde att vilja bli med hund vad spelar det för roll? De SÖKER hundförare.
#26 för att du säger att den finns "massa hundjobb" tex polis och tull, och då säger jag det är inge hundjobb! det är polis och tull jobb där du kan kombinera ditt jobb med ditt intresse(hund) ibland.