Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2430 ggr
baloo4
0

Sluta bita i fötter/ben ....hur ??

Vi planerar att uppfostra valpen enl ffa kontaktkontraktets ideologi :)

Men redan nu har vi lite problem med hur vi ska göra med vissa saker.

Framförallt gäller det bitande i fötter/ben (hasor) . Mkt svårt för barnen och deras kompisar att försöka avleda valpen i dessa situationer. Det gör rejält ont och det blir tyvärr att barnen försöker springa ifrån valpen istället när hon är på " bit i hasorna humör". Detta tycker ju då såklart valpen är superkul i stället och jagar på ännu mer….

MKT tacksam för tips !

Har vid ngt tillfälle tagit tag i henne och sagt NEJ på skarpen . Är detta rätt sätta i alla fall …??

Tacksam även för tips om hur man får valp och sluta försöka leka med katter som inte vill leka ;)

-Aida-
0

När min valp bet mig i fötterna sa jag nej direkt när jag gick förbi, då bet han inte och sen slutade med detta när man fått nöta ett tag.

padfoot
1

Min terrier bet också i fötterna (och i kläderna, händerna, etc) när han var valp. Skitjobbigt. Gick någon över golvet kom han farande i full fart och nafsade. Sa jag nej  började han skälla och skutta runt. Pep jag till som om det gjorde för ont tyckte han det var skitkul och blev bara mer på.  🥵

Så jag försökte avleda. Och ignorera. Lyfte undan honom. Tog honom i "ryggsäcken" tills han var lugn. Det tog ett bra tag, men så småningom slutade han. 

Som ett-åring har han fortfarande något av en fot-fetish dock. ;) Slickar alla på fötterna och när han blir riktigt, riktigt uppe i varv eller superglad kan han nafsa lite. Nu kan jag dock säga nej och han fattar - och slutar. Oftast "straffar" jag honom dock genom att genast sluta leka och gå därifrån.

JonnaCecilia
0

Jag märkte att när mammas hund var valp så nafsade han extra i fötter o hasor när han var kissenödig! Så istället för att gnälla eller springa till dörren bet han oss i hälarna! Vilket han ju också ibland gjorde när han ville leka så det var inte alltid lätt att veta - säga till eller springa till dörren? Vill ju oavsett inte uppmuntra bitande men kan ju inte låta honom kissa inne för att få honom att förstå att nafsas är ingen bra metod för att få uppmärksamhet! Blev väldigt bra på att tolka och när det var lek så var det ett skarpt nej, vända bort nosen och avleda med en syssla, tex sitt. Det tar tid men det går! Gjorde ju inte saken bättre att husse tyckte (tycker) det är kul att leka med hunden när han leker för mycket med munnen så att säga! Helt hopplöst att han ska förstå att man inte leker på det viset med människor om husse gör det! (Kan skriva en hel tråd om det) Men iallafall, se till att INGEN leker med valpen när den leker med munnen, det beteendet får inte uppmuntras! Så fort lekarna går över till nafsande eller liknande så avbryt och varva ner innan man börjar leka igen. Är den väldigt nafsig kan ju mycket tuggleksaker och dragrep användas så den får använda munnen lite ;)

CissiD
0

Vi har en valp som jag äntligen har hittat ett sett att få honom att sluta bita i hälar. Har testat allt och de har bara gjort de värre. Avledning funkar endast om det är tillräckligt gott godis och han är sugen då. Så jagbörjade lyfta upp honom och hålla honom under armen utan att prata eller klappa eller något sådant. Det tycker han e så tråkigt och när han börja fatta när jag gjorde de så har han nästan slutat helt med de på mig. Min sambo däremot gör det inte direkt och inbland klappar och gosar han när han plockar upp honom så han gör det fortfarande på honom. Det är jusvårt att göra om hunden är för stor eller om man inte är där när valpen gör det på någon annan.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Moag
1

Jag tror inte att det ger något att säga nej, eftersom att valpen inte förstår vad nej betyder. Själv tror jag på att antingen avleda (ge hunden något annat att tugga på) eller ignorera, gå ifrån valpen och gör nånting annat.

JonnaCecilia
0

#5 Fast dels måste den lära sig vad nej betyder, och ett tonfall säger ofta mycket även till en valp. Sen var ju våran sån att gick vi därifrån sprang han efter, bitandes i hasorna, ignorerade vi bara bet han hårdare. Kan ju bero på personligheten hos valpen men det är svårt att ignorera sylvassa valptänder i fötterna!

Moag
0

#6 Ja men genom att tjata om nej när valpen bits, lär den sig enbart att nej inte betyder något.  Och uppenbarligen fungerade det inte på valpen. Bitandet är ju något som går över, man får försöka hålla ut. 

Om valpar har en riktigt "ryck" så brukar dom vara övertrötta, då kan man testa att hålla i valpen tills den lugnar sig. Det fungerar på min valp, då somnar hon.

Fialialej
0

Jag tycker time-out är bra i många lägen och kan tänka mig att det funkar även här. När hunden bits: lyft genast lugnt ut den ur rummet (utan att säga nåt eller klappa/gosa) och tillåt den att komma in först när den lugnat sig. Börjar beteendet igen repeterar man genast. Det blir nog lite samma effekt som #4. Tillslut kopplar hjärnan: bitas=gå ut=skittråkigt. Gäller att man är konsekvent för att det ska funka. Vi har fått bort många "idiot"- beteenden på vår hund med hjälp av time-out. :)

"På natten är alla katter svarta"

CissiD
0

#8 ja de borde ge samma effekt. Det är ju lite de man vill uppnå med att gå därifrån men om valpen följer efter så blir det jubara roligare för valpen. Man fårhitta på ett sett där valpen får skittråkigt varje gång den biter. Sen så måste man göra de direkt inte vänta tills den bitit några gånger om man vill att valpen ska koppla ihop dem snabbare. Det med nej funkar om valpen kan ordet eller lyssnar på tonläget. Men att bara repetera ett ord när valpen inte svarar på det så vattnar man bara ut det. Men att träna in vad nej betyder hjälper. Jag tränade även in ett låt bli kommando vilket har hjälpt om man säger det precis innan han biter men ibland så är det roligare att bita i hälarna.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Exoticas
0

Min lilla valp skulle ta min klänning men bet mig i stället i vaden, ganska hårt så att det gick igenom. MEN jag ska bara nej stannade tittade på henne tills hon satt och sen efter ett tag visade jag henne en leksak. Så har vi gjort vad hon än biter på. Nu är hon bitfri, får hoppas att det håller sig så! =)

/Josefin

www.Tejasmamma.se - Teja 2/9 2013 - Försöker med Syskon