Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 2296 ggr
Taxelina1
0

Adoptioner

Jag är inte så insatt i detta med hund adoptions organisationer. Vet att vissa är seriösa och en del inte. Vilka är vilka?

Hälsning från en stor djurvänCool

vallhund
7

Mig veterligen finns inga seriösa adoptionsverksamheter för hund eftersom de säljer hundar som valts ut via foto o nån snyfthistoria på nätet o/e så tar de hit hundar som bor hos diverse fosterfamiljer tills man hittar någon som vill adoptera dom.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

CissiD
5

Är inte direkt insatt men har hört en del bra om hundstallet de är svenska hundar som behöver nya hem där. Förutom dem har ja bara sett organisationer som tar hit hundar från andra länder. Och jag läste en artikel där jordbruksverket varnade för det eftersom vi får in nya sjukdomar till Sverige genom de gatuhundar som tas hit från andra länder. Men mer än så vet jag tyvärr inte.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Saffran0Spice
3

Vet inte om det är så nu - men hörde för ett tag sedan att adoptionshundar från ex Rumänien inte är välkomna för tillfället då det är utbrott av smittor. Tydligen har flera i Sverige fått avliva sina valpar/hundar (ibland även deras andra hundar) vid upptäckt av smitta…

vallhund
4

#2 Hundstallet adopterar inte bort hundar, de säljer dem som omplaceringar o har mycket bra koll på vad de gör o till vilka de säljer hundar.

Begreppet adoption i sammanhanget är enligt mig absurt.

Taxelina1
3

Men just dom ställen jag skrev upp. Vet ni något om dom?

Jag har ingenting till övers för dessa organisationer. Men fick kontakt med en tjej som tydligen förmedlar mellan Sverige och Portugal.

Skrev om en 16 årig hund dom ville adoptera bort till Sverige. Den hade lämnats in till en av organisationerna som hade 500 hundar i ett hägn🤪Som jag tolkade det. Hon svarade mej att det gick alldeles utmärkt att skicka över en så pass gammal hund. Dom hade tidigare skickat över äldre än så ?!?

Allt det här får mej att må illa. Finns ingen djurvän som sätter en så pass gammal och även äldre hundar på ett paln för att leva sista tiden med en främmande familj, främmande språk och så vidare. Tycker ärligt talat att det gått över styr.

Hälsning från en stor djurvänCool

Ambrose
1

#5 Håller helt med dig. Det är ju ett tydligt bevis på hur seriösa organisationerna egentligen är

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

vallhund
3

#5 Det mesta är ett jädrans geschäft som borde sättas stop för. Ett stort problem är alla här i landet som tar emot dessa hundar, de tycks leva i någon drömbubbla där det är "finare" att adoptera en sk gatuhund jämfört med att ta en svensk omplacering. Svenska omplaceringsverksamheter är i regel mycket seriösa o tar tid på sig att para ihop rätt hund med rätt köpare o det tar sin lilla tid + att de har vissa krav på de som skall få ta emot deras hundar, något som dessa organisationer sällan har. Dessutom är det lättare att få en hund NU.

Elander
1

Jag har adopterat min 3 åring från Irland, genom en organisation som heter friendsforever jätteproffsiga och älskar vad dem gör. Tycker det är ett bra sätt att hjälpa hundar som hamnat illa.

Throw me to the wolves and i will return leading the pack.

Blogg: Johannaelander.myshoroom.se

Maja2
3

#7 Du skriver "Ett stort problem är alla här i landet som tar emot dessa hundar, de tycks leva i någon drömbubbla där det är "finare" att adoptera en sk gatuhund jämfört med att ta en svensk omplacering "  Det är inte sant. Jag har "adopterat"  fd gatuhundar, men inte tycker jag att det är finare!! Omplacering som omplacering, köp som köp, utlandet som Sverige.  Nästa hund (om det blir någon) kan lika gärna bli från Sverige, inget är "finare" än det andra  :)

KickiG
1

Man måste vara jättenoga med djurens hälsa när man tar in dem till Norden. Vi har i Finland fått våra första fall av leishmania nu, även om det inte var via en adopterad hund utan en importerad avelshane. Hanen avlivades, och nu är två av valparna smittade. 

Personligen har jag aldrig förstått varför man måste importera en adoptionshund, när det finns så många djur i hemlandet som behöver nya hem.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

vallhund
5

#9 Vad som är sant för en är inte sant för alla. Jag bygger min åsikt på många års läsande o deltagande i frågan på diverse hundfora. Det är ganska uppenbart att många speciellt unga tjejer, anser sig värda en helgongloria o en plats i hundhimlen för att de utfört den ädla o modiga handlingen att "rädda" en gatuhund.

Maja2
2

#9 Ja, visst finns det sådana, men att som du gör, skriva att ALLA här i landet, som "adopterat" gatuhundar, tycker att det är finare, det är inte sant, hur många hundfora du än läst i :)

Kalli
2

#9: Det är tyvärr en vanlig halmdocka man måste slåss mot när man tagit hund från utlandet. Jag säger inte att det inte existerar men jag har själv aldrig träffat någon med de åsikter och då har jag mycket kontakt med andra insatta genom föreningar, träffar och forum/grupper för utländska hundar.