Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1012 ggr
Turast
0

Börja barfa

Skrev ett inlägg på BARF iFokus men tänkte att någon här också kan hjälpa så kopierade rakt av :)

Hej! Jag har en colliehane på 1 år som väger 30 kg ungefär. Han äter VoH nu och har ätit färskfoder sen 5 månaders ålder. Han får råa ben flera gånger i veckan så han är van att tugga och älskar det, ibland får han en äggula i maten och då är han lycklig Skrattar
Men nu till saken. 

• Jag vet inte hur jag ska sätta ihop ett "matschema" för honom?

• Han äter 500gr färskfoder/dag och är i bra hull, ska ha ha lika mycket barf?

• Vart köper ni som barfar ert kött/ben/inälvor? 

Benen han får köper jag från ett slakteri i närheten, får fråga dem om det finns andra saker jag kan köpa Glad 
Jag har egna höns så därför brukar han få äggula, kan inte göra av med alla ägg själv haha! Skämtar I höst blir det tuppkycklingslakt så det går till hunden då jag själv är vegetarian :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Hildgrim
0

Härligt att du kan föda upp egna höns. :) Det hade jag gärna gjort men vad ska man göra när man bor i en liten lägenhet som inte ens har en balkong? XD Toppen att du har kontakt med ett slakteri redan.

Det är samma mängd mat som gäller. Dock så beror det väl lite på hur pass fet mat du ger.

Vad gäller matschema så tycker jag personligen det är lättast att göra kompletta portioner (alltså med lite lever, kött, ben och någon inälvsmat) och frysa in. Då slipper man tänka på hur ofta man ska ge ben, lever osv. Istället är det bara att ta fram en påse ur frysen.

Jag köper min mat i mataffärer, djuraffärer samt slaktrester från en hjortfarm. Jag har bara en liten hund och en liten frys så det är tyvärr inte lönt för mig att köpa från slakteri även om man kan spara pengar på det. Man brukar ju behöva köpa lite större mängder då. Testade det en gång och fick med mig 15kg kött… det var ingen bra idé. XD

Saffran0Spice
0

#1 Du kanske kan ha vaktlar? XD

Hildgrim
0

Vaktlar har jag varit intresserad av i många år, främst som hobbydjur kombinerat reptilmat. Så pass intresserad att jag köpt terrarium/bur åt dem vid två tillfällen (men blev aldrig några fåglar). XD

Men det fungerar tyvärr inte i denna lägenheten. :( Dels för att även den minsta arten verkar vilja ha närmare 1 kvm och dels för att den enda platsen en sådan bur skulle kunna stå på är i sovrummet. Och det vågar jag inte chansa på eftersom jag är allergisk mot både pollen och pälsdjur. Dumt att chansa med fåglar där man sover menar jag.

Turast
0

tack så mycket för svaret! :D det där att frysa in portioner var ju smart!
 ja det är najs att bo på gård ;) 

har fått lite svar från annat håll också så det verkar inte så svårt nu!

Sugar Mist
0

10% inälvor varav av dom 10% ska 5% vara lever. Så 25g inälvor och 25g lever, annars drygt 50/50 köttiga ben och kött har jag för mig. Och det är absolut lättast att göra hela portioner och frysa in.

-

Turast
0

Tack! En annan sa till mig att 10% ska vara ben och resten kött typ men man kanske får prova sig fram lite å se vad som passar hunden

Sugar Mist
0

Hundar kan inte blir överdoserade när det kommer till ben då resten hunden inte tar upp åker ut andra vägen. Jag körde på det schemat med Opsis och hade aldrig några problem.

-

Turast
0

okej vad bra :) men kan det inte bli väldigt hårda i magen av det? Ibland när han käkar väldigt mycket råa ben (han får ist för tuggisar) så får han smulit bajs, men det kanske inte gör något?

Sugar Mist
0

Det smuliga är kalköverskott från benen, dvs hunden har stött ifrån sig det den inte behöver. Jag tycke det var skitbra att köra Köttiga ben 45% och rent muskelkött 45%, hunden hade superfin avföring och inte smuligt alls!

-

Hildgrim
0

Det går inte att överdosera kalk i form av ben det är sant MEN ben har en förstoppande effekt. Så på det sättet kan man ge för mycket, i värsta fall kan hunden få svårt att bajsa eller att det stoppar upp helt.

Behovet av ben varierar från hund till hund. Det man får göra är att helt enkelt kolla på avföringen. Är den för lös så ger man för lite. Är den ljus och smulig ger man för mycket. Perfekt bajs ska vara väldigt fast men inte smula. :)

[MikaelaR]
0

Barf mush vaisto tycker jag låter praktiskt annars om man inte vill sätta ihop själv^^

Turast
0

#10 okej men då får jag kolla lite vad som passar min kille bäst då :) #11 fast det skulle bli jättedyrt då jag har en hund på 30 kg ;) sen tycker jag det är intressant att sätta ihop själv så jag vet exakt vad han äter :)