Sheltie?
Kan ni med sheltie berätta lite om era hundar? Vilken kennel hunden kommer ifrån, hur lättlärd den är, vad ni tränar den med, om ni tävlar, hur rasen är att ha osv? :D
Jag har inte någon sheltie själv, men de jag träffat/känt har varit lugna och stabila, mysiga och bra följare. Verkar vara ganska lättlärda också. Vissa kan ha varit lite försiktiga med att våga sig fram till en och hundar, medan andra har viftat på svansen och haft väldigt lätt för att ta kontakt med nya människor och hundar. När det gäller promenader tror jag 2-3h är bra (2h räcker nog) eller kanske typ 2 promenader som vardera är 3-4km, ungefär som mina hundar (jag har två volpino italiano). Sedan är det ju så klart olika för olika individer hur mycket de måste aktiveras, hur långa och många promenader de ska gå osv. och promenader kan ju ibland bytas ut mot andra aktiviteter som t.ex. ett pass rallylydnad. De kan gå mycket, men de måste inte gå mycket jämt eller springa/cykla med en. Mental träning i form av trick, sökning, agility,eller lydnad är nog också bra. De är liksom inte hundar som måste få jobba massor (då tänker jag t.ex. schäfer) men de kan användas till många saker och tycker som många andra hundar att det är mycket kul att få jobba/sammarbeta med ägaren och mår bra av det.
Generellt sätt tycker jag de verkar vara trevliga och följsamma. :)
Vill bara börja med att rekommendera sajten sheltie.ifokus, finns mycket bra information där! 🙂
Men kan berätta lite om min Sheltie, han är 10 månader nu och är en helt underbar hund, dock lite vek och försiktig. Han är väldigt lättlärd och otroligt arbetsvillig, han är mycket följsam och framförallt otroligt snäll och glad. Andra människor som inte tillhör "oss" vill han gärna ha på avstånd, vilket gör att han ibland får för sig att försöka jaga bort folk men detta jobbar vi stenhårt på just nu, att han ska få förtroende för människor.
Mina planer med min Sheltie är agility, rallylydnad och kanske lydnad. Han är med på allt och tycker alla uppgifter han får är superrolig. Jag skulle väl säga att det är en relativt bra första hund, men personligen tycker jag det är svårt att jobba med en lite osäker hund. Det finns de Shelties som är väldigt framåt också men mycket osäkerhet finns inom rasen så jag kan rekommendera dig att lägga mycket tid på att hitta en bra uppfödare med bra hundar. Även ögonsjukdomar förekommer.
Om du har fler funderingar så är det bara att fråga 🙂
#3 Men guuuud, så söt!

Dem shelties jag träffat är lättdresserade/veka.
har hört mycket om många rädslor i sheltie och att de är väldigt osäkra på sig, men med rätt kennel och uppfostran kan det nog bli super :)
Helt klart en underbar hund i övrigt <3