Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 5975 ggr
mini-monster
0

Racinel Black Label

Jag blev rekommenderad detta foder från en kvinna som jobbade på arken zoo. Jag var egentligen där för att titta på Orijens torrfoder men hon tyckte att Racinel Black Label är ett mer prisvärt foder och som är bättre. Plus att det inte fraktats så långt.

Det är absolut billigare men hade räknat med att betala priset för Orijen varje månad så finns det något bättre torrfoder som kostar samma så tar jag det istället.

Har Arken zoos personal rätt eller fel? Är detta ett bättre foder än t ex Orijens?

CissiD
0

Har aldrig testat det fodret har däremot Orijen till min valp som han mår jätte bra på. När jag tittar på inehållsförteckningen ser det ut som om orijen har högre kötthalt än vad Racinel black Label har men jag kan tyvärr inte så mycket om foder ännu.  En till sak jag märkte med Racinels foder är att det i lamm fodret bara är 4%lamm sen är det kyckling och annan fågel vilket jag kan tycka är lite dåligt. 

Här är länkarna till innehållsförteckningarna av Orijens vuxenfoder och Racinel Black Label vuxen med kycklingsmak:

http://animail.se/orijen-adult-13kg.html

http://www.haromi.se/racinelblacklabeladultkyckling-p-2098.html?cPath=130_180

Hoppas du får svar av någon som kan mer om foder!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

vallhund
2

Väldigt mycket kolhydrater undrar varför, o varför ärtor o potatis? Visserligen behövs kolhydrater för att hålla ihop kulorna i torrfoder men hunden behöver dem inte, det är billig utfyllnad för tillverkarna o bidrar till fetma hos hundar.

Man kan inte jämföra kilopris på torrfoder, man måste jämföra kostnaden för dygnsgivan.

Personalen i zoobutiker har i bästa fall fått lära sig foderlära av producenterna, dvs inte så mycket annat än vad producenterna matar dem med, dessutom får de ofta provision för det de säljer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

lizton
1

Det är betydligt mer kött i Orijen. Det är två mycket olika foder.  Racinel Black Label kan passa allergiska hundar som måste ha hydroliserat protein.

Proteinnivåerna säger mycket. Racinel Black Label ligger på 25 - 26 %  vilket är ganska genomsnittligt för torrfoder. Fett är 12 - 13 % också  är vanligt i ett ordinärt vuxenfoder. Snarare lite lågt och passar därför känslig mage. 

Racinel Black Label:

Ingredienser: Bearbetat och hydrolyserat animaliskt protein (28,5 % fjäderfä: kyckling, anka och kalkon), ärtor, potatis, torkad betmassa (fibrer), animaliskt fett (kyckling), äggprodukter (torkade), laxolja (kallpressad), natriumklorid, cikoriainulin, rålecitiner, vegetabiliska oljor och fett (raffinerad rapsolja), frukto-oligosackarider, zinkmetionin, kelatiskt (organiskt) selen och yucca schidigera.

Orijen är nog det allra köttrikaste torrfodret som finns  i Sverige.  Adult har 38 % protein och 18 % fett. Det har 14 kött/fisk/ägg källor. Något måste binda en foderkula och i Orijen är det grönsaker och frukt. I Racinel är det ärtor och potatis.  

Orijen

Ingredienser:Färskt benfritt kycklingkött (22%), torkat kycklingkött (15%), färsk kycklinglever (4%), färsk hel sill(4%), färskt benfritt kalkonkött (4%), torkat kalkonkött (4%), färsk kalkonlever (3%), färska hela ägg (3%), färsk benfri gös (3%), färsk hel lax (3%), färsk kycklinghjärta (3%), kycklingbrosk (3%), torkad sill (3%), torkad lax (3%), kycklinglever olja (3%), röda linser, gröna ärter, gröna linser, soltorkad alfalfa, jams, ärtfiber, kikärter, pumpa, butternut squash, grön spenat, morötter, Red Delicius äpplen, Bartlett päron, tranbär, blåbär, kelp, lakritsrot, Angelikarot, backhornsklöver, ringblomma, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, maskros, sommarkyndel, rosmarin.

Orijen passar aktiva hundar och hundar som behöver lägga på sig. Det passar kräsna hundar eftersom det är så mycket kött i det och du behöver ge mycket mindre av det än av Racinel Black Label.

Den som letar efter ett foder till en känslig hund kan med fördel testa finska Racinel. 

Till en frisk hund finns flera betydligt bättre torrfoder.  Acana har samma tillverkare som Orijen, Champion Petfoods, ett fodermärke med mycket gott rykte och med livsmedelskvalitet på råvarorna. Acana är inte lika kraftigt som Orijen. Lägre pris har Simpsons som finns hos zooplus. Ett brittiskt foder med brittiska råvaror, så det är ju inte så långt bort. Racinel vet jag inte var de hämtar råvaror ifrån, det kan vara längre bort.

Simpsons:

http://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/simpsons_premium_sensitive

Canagan är ett annat brittiskt foder. Det är ett kvalitetsfoder som finns hos Grizzly zoo.

http://www.grizzlyzoo.se/canagan

mini-monster
0

Då kör jag nog på Orijen iallafall. Har velat så mycket nu från att satsa på de svenska märkena Standart och Magnussons till att hittat Orijen som verkade vettigt till ett ok pris. Torrfoderdjungeln är svår!

AktivaSiri
3

Kör på Orijens som du tänkte från början. Hydrolyserat protein är inget att föredra framför kött om inte hunden är allergisk :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se