Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 682 ggr
nashjamie
0

En tredje hund..?

Jag känner mig kluven, har dåligt samvete men känner mig samtidigt så himla motiverad och peppad på detta! 

Jag har sen tidigare haft en s.k problemhund som gjort utfall på hundar pga osäkerhet vilket vi tränat bort och nu gör hunden inte utfall längre. Kan spänna sig lite samt resa LITEN ragg som mest vid möte. 

Sen har jag en till hund jag haft ca ett år, även denna en sk problemhund och som vissa kanske redan vet är hon en rädd och osäker hund (med människor) då hon haft det tufft i sina tidigare hem. Även denna hund har gjort stora framsteg, blivit en glad och positiv samt framåt tjej.  Hon älskar andra hundar och vill gärna leka med allt och alla.

Nu sitter jag här och funderar på att, inte ta över, men börja ta hand om min mormors hund då hon inte har tid för hunden (blandras med schäfer/amstaff/rottweiler) och hunden får bara komma ut i max 5min och ja, ingen hjärngympa alls heller. Tycker synd om honom och tycker han förtjänar ett bättre liv än så. Detta är en otroligt härlig hund MEN pga understimulering (samt tror jag han helt enkelt inte vet hur han ska bete sig vid hundmöten då han inte får promenader) så ja - utfall görs där om man inte avleder i tid då. Inga groteska utfall utan mest buffer och slänger sig i kopplet - väldigt enkel att avleda och få kontroll på om han skulle göra utfall. 

Jag känner att det här skulle vara en så otroligt kul grej för jag älskar att träna och fixa "problemhundar" och jag har ju faktiskt lyckats med mina tidigare hundar. Men jag är rädd att jag tar vatten över huvudet om jag tar mig an honom. Jag vet att jag skulle klara det men jag har så dåligt samvete över mina två egna hundar. Är rädd att dom skulle känna sig utanför eller något (samvetet som spökar) om jag kanske lägger lite mer fokus på honom än dom ibland. Hur hade ni gjort i mitt fall? Skulle ni tagit honom? Hur gör ni med fler än två hundar på promenader? När ni passivitetstränar? Tränar övriga saker som lydnad, klicker osv? Uppskattar alla svar som ges!

[Forest]
0

Du bor inte så pass nära att du kan hjälpa mormor med hunden utan att ta hem honom? 

Jag har haft tre hundar och vi har gått ut samtidigt håller 2 i ena handen och den nya i andra handen för att hon inte var van alls med koppelpromenader. Så det var även mer träning som behövdes med henne från början. Dagligen får alla varsin promenad för mer träning separat samt egentid med varje hund. Vi kunde inte behålla Nellie tyvärr pga sonen inte tålde henne. Så idag har vi två hundar men visst finns det plants för en till. 

Jag tror ingen kan ge dig svar du måste inse själv vad du klarar av, säger något ifrån så kanske det är så att du bör vänta med ta den tredje hunden. Är det så att du har för många "JA" så testa vettja du kan väl alltid lämna tillbaka honom om  det inte skulle funka i längden.

nlinds
0

Finns det ingen möjlighet att du kan ha honom på prov ett tag ? På så sätt kanske du får reda på om det blir för mycket för dig eller inte.

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

nashjamie
2

Vi bor ganska nära ja och det var okej för henne att jag provar ett tag, hon uppskattar all hjälp hon kan få eftersom hon har en skada som begränsar henne från att göra grejer med honom.. Har haft honom idag och det har funkat utmärkt. Tyvärr har vi inte kunna göra så mycket hittills men två korta vändor har vi gått. Jag kommer inte "binda upp" mig som ägare eller ha fullt ansvar över  honom eller hur man ska säga utan han kommer få hänga med ut på promenader och få tränas lite - kort och gott. Ja men som en liten dagmatte, kan man säga. Just nu verkar det lovande, men vi får se hur det går 🙂 

Mina tikar tycker det är superkul med sällskap så dåligt samvete för dom behövs ej, hihi 😊