Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 8608 ggr
labradoodle
0

Valp lyfter på benet!

Min lilla valp på 16,5 veckor lyfter på benet när han ska kissa! Jag såg det första gången när han var kanske 12 veckor, men sedan gick det med några dagars mellanrum. Nu däremot sker det nästan dagligen! Så är det någon som har en vettig förklaring på varför en 3,5-månaders bebis har detta för sig? :P (Han är en stor labradoodle så könsmognaden ligger långt fram i tiden.)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Kallaterrier
2

Det kanske är bekvämast? Vår tik har lyft på benet sedan hon var liten valp, hon har alltid kissat så.

labradoodle
1

Haha, jo det är ju en möjlighet :) Ser verkligen roligt ut, han lyfter bara högre och högre!

Älskade Charlie 🌺

[Forest]
2

Jag har sett en del unghundar kissar på olika sätt. Flera har börjat tidigt att kissa med lufta benet tidigt så ser väl inget konstigt med det. Har sett en udda stil med kissa en som la sig ner varje gång han skulle kissa, det vart kissmage 😇 

Jag har tikar som lyfter på benen ena har vi haft sen valp och hon vill ha gräset mot låren antar jag därmed lyfter hon ena när hon kissar, våran andra vintertid kan stå på frambenen för hon anser kall snö är vidrigt.

Saffran0Spice
2

Min kissade ''tikstil'' tills han va 7 månader - tills han insåg att man alltid kissar sig på frambenen på det sättet 😂

Så din valp kanske bara är smart nog och fattar tidigt hahahaha

Karolina-H
3

Min hanhund var 5 månader när han började lyfta på benet så jag tror att vissa bara börjar med det tidigare än andra gör inget att oroa sig för :)

Codeavalone.blogg.se

Belimas
2

En del är tidiga i utveckligen, nu har jag aldrig haft en hanvalp som har börjat så tidigt utan snarare tvärtom. Hade en shih tzu hane för många år sedan som satt ner och kissade tills han var närmare 2 år, då först började han lyfta på benet men han kunde bara med ena benet så han var alltid tvungen att snurra runt så han kom rätt innan han kunde kissa. Han var i och för sig inte som han skulle heller ^^ noll intresse what so ever för löptikar, inte ens när de var i höglöp brydde han sig det minsta (okastrerad kanske jag ska tillägga).

Förutom det så har jag även varit med om en hane, JRT, som stod på frambenen och kissade och av förklarliga skäl så hamnade allt på magen i stället, lagom mysigt att behöva lyfta in honom sen (hunddagis).

Det är väl dom två udda jag har träffat på, min valp på 17 veckar står fortfarande hukande när han kissar så vi får se när han tänker börja lyfta lite smått på benet/benen.

CissiD
2

Min hanvalp lyfte på benet som din vid ca 12-13 veckor sen tog de nog bara två veckor så lyfte han alltid på benet och började småskvätta. De hade jag hoppats han skulle vänta med. De va lite sött i början när han bara lyfte påbenet för att skvätta men de kom inget. Eller när han skulle kissa mycket ståendes första gången då ramla han. Är glad att han redan nästan runsten annars hade inget varit säkert här hemma.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Anne-Li Will
1

Vad jag vet så lyfter de på benet för att komma 'högre upp' än kisset som tidigare hund kissat.

Undergiven hund kissar med benet nere, dominant med benet så lyft som möjligt har jag för mig.

vallhund
7

#8 Jasså, var har du läst det?

Angående dominans: http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anne-Li Will
7

#9 Gud vad jobbig du är som måste rätta en hela tiden och svara som om jag skulle va helt dum i huvudet. Gud va irriterad jag blir..

labradoodle
1

#8 -  Det stämmer nog inte på min voffe, för i min trädgård hoppas jag att bara Charlie har kissat. Annars är det hål i staketen eller häcken någonstans, som en annan benlyftare har smitit igenom😃

Gissar att det är någon slags unghundsreflex som kommit lite tidigt bara! Det verkar vara ganska många valpar som har detta för sig! Stånd får han också lite då och då, men det får ju även människobebisar så det är väl inga konstigheter!

Älskade Charlie 🌺

vallhund
6

#10 På vilket sätt är jag jobbig som efterfrågar källor på dina förlegade kunskaper om dominans i detta fallet?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
3

8. Många tror det är så men det stämmer inte. Jag fick höra att hundar som kissar på andras kiss ska visa sig vara högre rank på det stämmer verkligen inte när vi går "flock" där kissar uppfödarens alla hundar sist brukar minstingen vara eftersom dom andra är snabbare på kissa. Där kissar man i flock för visa vi hör ihop alla vi lotta,anna,kalle,gustav, osv även våra hundar ingår i flocken dessa gånger.  Ska man sen se varför många tikar gärna kissar så högt dom kan vid löp så är det även då reklam för att så många tjusiga hanar ska veta att lovlig tös finns i närheten" följ utvecklingen"  och hon kissar i regel ofta på samma ställe för att visa hur långt gången löpet är.  Att kissa högt upp är mycket bra reklam för att visa hej här är jag en 2 år hane i området så vet nästa o nästa om detta.  Det är många som säger att tikar som lyfter på bakbenen är hög i rank men det stämmer verkligen inte på Donna, hon vet att Enja har mer erfarenhet i livet o är hennes stora förebild. Ändå är det hon som lyfter mer på benet alltid gjort det sen hon var 6 mån gammal, likaså höjs inte statusen för henne vintertid när hon står på frambenen o kissar. Hon vill inte få kall snö på magen o trixet för slippa det är genom stå på frambenen sen att det blir kiss lite här o där på magen det fixar matte när man kommer in 😕

Jamie+Engla
0

Senaste podengo pojken lyfte benet från och med 10 veckors ålder. Hihi :-)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Forest]
0

14 oj 10 veckor måste vart sött o se sån liten fis göra det

Calibe
0

Min chihuahuahane började lyfta på benet ngn enstaka gång vid kanske 12-13 v, sen kom det mer o mer succesivt och vid 15 v lyfte han nog nästan varje gång om jag minns rätt :-)

Swadika
0

Min uppfödare hade en kull där pojkarna var 8 veckor och lyfte på benet. Vår lilla Valle började lyfta på benet vid 10 månader så det kan verkligen skilja :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

hund_katt
0

Rocky lyfte på benet samma dag som vi hämtade honom. haha, första gången ramlade han omkull för han lyfte benet för högt 😟 som han fortfarande gör ibland(snart 3 år)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse