Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 2042 ggr
Nicki
0

Vit schäfer, herdehund????

Blir så förvirrad av detta.
Någon mer än jag som inte riktigt förstår hur det egentligen är?

Startade en annan tråd om detta   http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=3498734

Myyyyycket att läsa :=

CamillaAndersson
0

Vad är det du inte förstår? Skillnaden mellan Vit Herdehund och vit schäfer?

Nicki
0

Skillnaden ja!
Är det bara namnet?
Vissa säger ju att om man får en vit schäfer så kan man omregistrera den till herdehund om den bara passar in på rasstandarden.
Stämmer detta så kan man ju säga att herdehund är en vit schäfer..
Och tvärtom.

CamillaAndersson
0

www.vitherdehund.com finns en hel del info.

Och i en tråd på Buke diskuterades just detta:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=771887&highlight=vit+sch%E4fer

Zebben
0

Vit är ingen godkänd ras för schäfer. En "vit schäfer" är en Vit herdehund. Vita herdehunden är numer godkänd som egen ras.

Nicki
0

#4 Jo, såpass långt är jag med.
Men om 2 "vanliga" schäfrar får en vit valp (vit schäfer)
Vad ska man då kalla den? Inte kan man kalla den herdehund då?
Visst är det en vit schäfer?!
Först om man registrerar om den så är det en Vit herdehund..

Kan man då inte säga att det är precis samma sak?!

Hänger du med på mitt svammel? Skrattande

Zebben
0

#5 Du får registrera den som vit herdehund

Nicki
0

Same, same but different alltså Skrattande

Malin-A
0

same shit but differnt name mena du va Nicki lilltroll?

Nicki
0

Typ så ja Skrattande
har en egen variant jag *L*

Malin-A
0

haha har förstått d =P

Nicki
0

Vill ju inte va som alla andra *L*
Men du! Nu håller vi oss till ämnet va Flört

Malin-A
0

japp d tycker jag vi gör.. har du lärt dig nått mer om vit schäfer då? =D

Nicki
0

Nopp! Inte ett dyft Fundersam

Men om vita schäfrar har blivit en ras istället för en defekt så tycker jag det är på tiden att även långhåriga schäfrar får det.
Men svarta schäfrar får fortsätta att vara defekta Flört *skojjar*

kerstinjoh
0

Oj, jag glömde??

Vad var ämnet??Räcka ut tungan

Malin-A
0

hahaha hörredu.. akta så inte Lusse kommer o biter dig där bak =P hahaha… men långhåriga och svarta schäfrar har väl vart en deffekt? eller om det är det fortfarande? har hört att det förekommit att "fina" uppfödare avlivat svarta o långhåriga schäfrar om d kommit nån sån i kullen för att det anses/ansågs som deffekt.. men nått ja bara hört…

kerstinjoh
0

Varför skriver du om svarta schäfrar när ämnet ska vara "vit schäfer, herdehund"

Nu är det kokta fläsket stekt. Du får väl föregå med gott exempel och hålla dig till ämnet!!!!!

Nicki
0

För det första så skrev jag om vit schäfer i inlägget.

Och för det andra så är jag en av tramsarna här på hif  Skrattande

Jupp Malin! De är "defekter" och säljs iallafall billigare då de inte följer rasstandarden.

AnneN
0

Svart är iaf tillåtet enligt rasstandarden men jag tycker iaf att både långhåriga schäfrar och svarta ska bli en egen ras.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Liss
0

men varför ska de bli en egen ras.. tycker de där är så larvigt. en vit schäfer måste reggas som en vit heredehund?. Ha, schäfer som schäfer tycker jag.. långhårig, svart, vit!

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Malin-A
0

jo så tycker ja me Lisette. jag är iaf glad över att ha Lusse.. o han e älskad trots sina defekter =)

gejsa
0

#19# Det tycker inte jag. Jag tycker att den korthåriga ska vara en ras isf. Vill inte korsa in olika långhåriga och korthåriga. För jag tycker att den korthåriga är snyggast.

Isf kan det finnas korthårig schäfer och långhårig som där vit schäfer ingår.

Malin-A
0

#21 men bara för att man tycker d e snyggt? då kan man ju lika gärna säga att den långhåriga ska vara av rasen schäfer för d tycker jag e snyggt.. haha d funkar ju inte..

AnneN
0

Varför inte göra som med bla collie där det är indelat i långhårig och korthårig?

_**/Mvh Anne

Liss
0

hum, jaa alltså lång/kort hårig schäfer håller jag väl med om. men att byta namn helt och hållet på en hund bara för att den är vit tycker jag är larvigt. isf borde de väl bara vara Vit schäfer då? och svart schäfer? Så att alla är schäfrar.. Liksom de föds en vit Tax, då ska den heta vit grondel ist för Tax? Me dont like;P

gejsa
0

#22# Nu missförstod du mig iaf malin. Jag tycker det är snyggt med både lång och korthåriga. Men tycker som #23# skriver varför inte dela in dom isf som lång- och korthårig schäfer. Inte i samma för då kommer inte den korthåriga att finnas kvar länge till. För då korsas dom och den långhåriga tar väl överhanden. Man förstör en ras som funnits bra länge.

Malin-A
0

ok ja då missförstog jag helt, jo d skulle man kunna göra dela in dom i lång och korthår.. men d kommer ju finas både långhårsgener och vita gener och svarta gener i schäfern så jag tror ändå d blir svårt att få bort, typ då att d föds en svart valp från två korthåriga "vanligt" färgade schäfrar…

gejsa
0

Jo, men en svart korthårig ingår väl då i korthåriga rasen.

Nja, du sätter dit mig nu din j---l. :)

Jag är inte så insatt i avel. Men kan en vanlig schäfertecknad mamma och pappa få en svart eller vit schäfer? jag har ingen aning alltså.

AnneN
0

Jodå det tror jag dom kan beroende på vad dom har för gener bakåt i stammen

_**/Mvh Anne

Liss
0

Jaa de kan dom. Men som sagt vore ju de bästa iaf att dela in i kort och långhårig.. för alla är ju ändå schäfer. ist för att ändra namn till något helt annat som om de vore en helt annan ras.

Malin-A
0

ja d e kan dom, Lusse var tex. den ända svarta i kullen, alla andra va korthåriga o "vanligt" färgade.. allt beror ju på vilka gener som finns o så.. två svarta kan få en vit tex…

gejsa
0

Ok! Det hade jag ingen aning om. Är så dåligt insatt i färger och avel. Så då säger jag inget mer i denna tråd. hihi

Malin-A
0

haha jo klart du ska säga nått, jag kan inte heller en massa om avlel.. =)

AnneN
0

Det man inte kan kan man alltid lära sig.

_**/Mvh Anne

gejsa
0

Självklart. Men man ska inte diskutera när man inte kan. Blir lätt fel då. *hihi* Så jag avstår nog.

nobsan
0

Jag har fått lära mej att en vit schäfer var fel förr och därför avlivades den när den föddes. Det ville andra stoppa och därför ordandes det att den blev en egen ras. Tack och lov för detta. Det är lika dant med vit boxer. Men den är ju godkämd nu tack o lov. Lite sen med detta men jag såg inte frågan förren nu.

Bozz
0

Hej!

För att undvika missförstånd osv….

vänd dig till SKK för direkt information!

Mvh

Nicki
0

Äh!

SKK står ju för Som
                     Kanske
                     Kan