Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2004 ggr
Novelia
1

Strikt vila, valp. Tips?

Veterinären har ordinerat oss 3 veckors strikt vila för min 9 veckors valp pga frakturer i ena tassen. Är det någon som kan tipsa om hur vi gör den här tiden så bra som möjligt för honom? Vi har satt upp kompostgaller både i sovrummet, vardagsrummet och på jobbet. Vi får bara lyfta ut honom för att han ska kunna kissa, annars ska han vara helt stilla. Vi sitter och gosar med honom i knät och sällskapar honom vid gallret. Vi tar ju ut honom vid oss så länge han är stilla. Han har leksaker och jag har även börjat fylla en liten kong med smaskig mat som han får sysselsätta sig med. Kopplad får han även ligga i gräset en stund och tugga pinnar/kottar, 

Något mer vi kan göra? Som tur är har vi världens bästa valp så han  accepterar ju situationen, han gnäller någon gång ibland för att han är uttråkad. 

Det enda vi vill är ju att han ska vänja sig vid livet, socialtränas och miljötränas men det är ju nästintill omöjligt nu. Jag ska försöka sitta med honom på olika ställen utan att han får röra sig så mycket. 

Tycker så synd om honom =( Är så rädd att han ska tro att det här är hans liv nu och bli olycklig. 

Någon som varit med om liknande med sin valp/unghund? Det här är ju en sån viktig period i hans liv också som sätter grunden för hur han blir som vuxen så vi har ju verkligen världens otur,

I have no sympathy for people without empathy

nashjamie
1

Hundar tänker inte så som du skrev där, att han tror det är sådär hans liv kommer se ut. Om jag var du skulle jag miljöträna på tåg, bussar, stan (sitta stilla mitt i stan och passivitetsträna) mycket. Riktigt bra träning och extremt krävande och tröttande för en liten valp. Det är bara att bära valpen när ni inte sitter still. 🙂

Saffran0Spice
2

Nu vet jag inte vad du har för hund - men är han liten (liten ras) så kan han fortfarande miljötränas lite försiktigt =)
(tänker att han kan sitta i knät då!)

Bara att sitta i tex parken, tåget, på bänk i stan eller liknande är bra miljöträning+passivitetsträning. Man måste inte gå omkring vid miljöträning, att ''bara va'' är också bra ^^

Om ni sitter i soffan kanske ni kan leka lite - vissa kan man kampa lite med, eller bara hålla i leksaken och vifta lite med så det blir enkelt bus. Hunden kan fortfarande ligga ner och inte hoppa runt.
- Man ska dock sluta innan valpen blir överenergisk, för då kan den börja skutta och rusa runt.

Hoppas det går bra och lycka till! 🌺

Sugar Mist
1

3 veckor blir ju perfekt. Då får han sin sista spruta och får utforska hela vida världen efteråt. Fortsätt som ni gör tycker jag.

-

vallhund
1

En gammal barnvagn o sele på valpen, spänn fast i vagnen så kan man ge vappen sitt lystmäte av uttröttande sinnesupplevelser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Novelia
0

#1 jag vet att hundar inte tänker så, det är så jag tänker och känner. Alla: Tack för tipsen :) vi sitter ute bland folk i skuggan och tittar på allting och så vänjer han sig vid ljud och rörelse. Väldigt mycket miljöträning och passivitetsträning blir det. Tur att vi har en sån duktig valp! Jag försöker tänka att det här kan vara rätt bra för honom, han kanske blir lugnare som vuxen för att han är van att ta det lugnt. Och tänk så överlycklig han blir sen när han får börja röra på sig igen!

Novelia
0

Nu börjar han bli galen. Ibland när vi ska ta upp  honom eller stoppar ner händerna för att klappa så bits hans. Han är ju en valp  men han blir som tokig. Vi brukar bara ta upp händerna igen och sen ta upp honom när han har lugnat ner sig. Men nu blir det oftare och oftare att han bits sådär hårt och okontrollerat och morrar/gläfser samtidigt. Tycker inte att det är vanligt valpbit. Han är ju frustrerad och uttråkad.  Antar att det blir värre ju längre han kommer vara tvungen att ta det lugnt.. 

Vi ger honom någonting annat att tugga på från början ibland men han vill liksom äta våra händer, ingenting annat.. Världens Piraya!

Är rädd att det här ska förstöra hans fina snälla, lugna  personlighet :( Vad ska jag göra när han blir såhär?

Saffran0Spice
1

Ge honom aktiveringsleksaker som kräver mer tankearbete än fysiskt arbete - så han får jobba med något =)

Novelia
0

Hittade denna som Fredrik Steen skrivit och det är ju precis så vi gör som han rekommenderar så jag får helt enkelt sluta oroa mig och fortsätta som vi gör :) Att han blivit ett monster behöver inte bara bero på den strikta vilan och det aptråkiga tillfälliga valplivet han lever… Han är helt enkelt bara en vanlig valp =) 

http://blogg.agria.se/fredriksteen/2013/03/27/min-valp-ar-bitsk-och-aggressiv/

Ny valp är som att man aldrig haft hund förr, fast att jag sitter med en stor krävande blandis på 6 ½, haha!