Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 1379 ggr
-Aida-
0

krocksäker bur

jag och sambon har pratat om bur i bilen till min hund som han kan ligga i medans vi åker, hur vet man om buren egentligen är krocksäker? Står det att den testats för just de?
I djuraffären hade dom ganska stora burar i plast men dom såg inte ut att vara burar för bilen, annars har vi kollat på galler att sätta upp i bakluckan men jag tycker de är så onödigt dyrt för ett strunt galler som inte kommer hålla, sen vill jag inte att han flyger runt i bilen som en vante eller ja en riktigt stor vante han är ju stor som en schäfer, hans plats är i skuffen eller bakluckan eller vad man nu kallar de numera, baksätet är för litet och han ramlar ner på golvet, är orolig att han ska skada sig, bil bälte funkade inte bra heller då han fortfarande gled runt och små ramlade, så en bur han kan ligga i skulle vara bra, men då kommer man ju till de dära att den ska vara krocktestad, eller måste den de? Man vill ju inte ha en bur av spånskivor som skadar hunden rejält istället för att skydda den.

Kallaterrier
3

Den bur som är krocktestad ordentligt och som är säkrast heter MIM Variocage. Vi har en sådan och den är stabil och känns bra. Tack och lov har vi inte behövt testa hur mycket den klarar vid en smäll, men den är, enligt migoch många andra, den bästa på marknaden. Här kan du läsa lite mer : http://www.mim.se/?p=productgroup&i=1&l=se

-Aida-
0

Dom där va riktigt rejäla burar, tack för länken, dom verkar ha tänkt på allt med säkerheten.
Priserna va lite höga för en arbetslös men sambon får väl hjälpa till. 😈

Kallaterrier
0

Kolla på Blocket, där finns det ibland begagnade som säljs av människor som inte har hund längre.

-Aida-
0

Väldigt bra ide, tack för förslaget.😃

LinaK
1

Har en artfex och den är också krocktestad, är verkligen nöjd med buren. Den skramlar inte, den går att låsa och den är rätt snygg med. Valde mellan mim och artfex, men mumien kändes så klumpig på något vis. Artfex passade i varje fall oss bättre. Men köper du en mimbur blir det säkert jätte bra det med :)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

-Aida-
0

Tack för förslaget #5 jag får kolla in alltihop och jämföra vilket som passar oss bäst. 😃

Lilllens
0

MIM har jag bara hört bra om, så fort vi skaffar en kombi så jag köpa en!

AktivaSiri
0

En till sort som är krocktestad är Proline, äger en själv.

Av nämnda burar så är nog alla mer eller mindre likvärdiga krockmässigt. MIM och Proline är ju TÜV, Artfex är testad av SP Statens tekniska forskningsinstitut och uppfyller de kraven. Är osäker på hur stora skillnader det är i testerna.

Så du kan nog välja den du tycker känns bäst och vara trygg i det valet :)

Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se

-Aida-
0

#8 tack för ditt svar, ju mer desto bättre, då lär man ju hitta nånting i alla fall.😃

CelsiusT
0

#8 Läcker den mycket hundhår? Tycker det är så trist med alla vanliga burar där bilen blir totalförstörd för att alla hundhåren hamnar utanför buren. Så vill gärna ha en täckt bur (även för att hunden ligger tryggare under färd med det). ProLine ser ju täckt ut, men inte helt och hållet så gissar på att den läcker en del hundhår?

Medarbetare på westernridning.ifokus

AktivaSiri
0

#9 Varsågod!

#10 Nja, nu har ingen av hundarna fällt så jätte mycket sista tiden så vågar in uttala mig helt säkert på hur mycket det läcker ut. Men i nederkant så är det ju tätt runtomkring förutom grinden. Men skakar hunden mycket på sig så kan det säkert leta sig ut upptill.

Driver AktivaHunden.se

CelsiusT
0

#11 Buren jag har nu är tät halvvägs upp. Min hund är väldigt stressad när han åker bil så han fäller mycket av den anledningen. Tidigare har jag haft gallerburar och det tar ärligt talat inte många resor innan bilen är förstörd. + att han ju drar med sig en del skit in efter promenader osv och det är ju inte heller jättekul att få utanför buren, lättare att ta ur och städa buren än att skrubba inredningen på bilen. Buren vi har nu är egentligen bra utifrån flera av mina krav, men den skramlar något och är ju inte krocksäker tyvärr. Och nu börjar låset ge upp på den så jag är lite på jakt efter en krocksäker kvalitetsbur för jag tycker vi förbrukar burar lite för mycket. 

Hur högt upp är den tät? Är den tät hela vägen där det är "vägg" som man ser på bilden? Tänker även på hörnen.

AktivaSiri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Bifogar en bild så ser du baksidan och ena sidan, andra sidan är identisk :) Min bur är en Milan Medium, vet inte om det är exakt samma förhållanden mellan öppet och stängt på alla storlekar men tror inte det skiljer något nämnvärt.

Driver AktivaHunden.se

CelsiusT
0

#13 Ja jo, jag har ju sett bilder när jag kikat på den på nätet. Men man ser ju inte sånt som glipor mellan väggarna (alltså i hörnen eller vad man ska säga) på en bild. Man ser ju bara att det är hel skiva upp till gallret. Men man ser ju inte hur väggarna sitter ihop med varandra. Om du förstår hur jag menar?

AktivaSiri
0

Förstår hur du menar. Ska ta ett par bilder på hörnen under dagen :)

Driver AktivaHunden.se

-Aida-
0

Intressant att se bild hur din bur ser ut, jag har ännu inte hittat den "rätta" så att säga men jag kikar vidare på samma hemsidor, ibland kan man ju ändra sin åsikt.

AktivaSiri
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bättre bild på "hörnen", skivorna går in i aluminiumprofilen.

Driver AktivaHunden.se

CelsiusT
0

#17 Okej, då är det ju så gott som tätt =)

AktivaSiri
0

#18 precis :)

Driver AktivaHunden.se