Blir det för mycket?
Imorgon ska jag hem till min kompis och passa hennes Saluki, jag har fått restriktioner att han inte får trötta ut sig för mycket då han har problem med sin sköldkörtel.
Han har sin rastgård där vi har de korta lekstunderna och kissrundorna - men jag tänkte att han iallafall ska få en ordentlig promenad om dagen. Men hur långt tror ni man vågar gå med honom?
Promenaderna sker i lugn takt (inget spring och bus) - så tror ni 1½h (ca 2-4km) blir alldeles för långt som långpromenad om resterande 90% av dagen är vilande?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Bäst är väl om du frågar hundägaren. Det är ju trots allt hennes hund och hon som bestämmer vad hon tycker är lagom aktivering, hon känner sin hund bäst.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 frågade henne, men hon hade svårt att säga, hon tänker ju inte riktigt på de då det faller naturligt för henne - så därför frågar jag om råd ^^
Tänkte att någon annan kanske haft samma problem och visste =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#2 Så ägaren kan inte svara på om hon själv hade valt att gå en sådan promenad med hunden? Låter väldigt konstigt, eller så förstår jag inte vad du menar bara.
Personligen så hade jag tagit i beaktande att det är extremt varmt just nu. Här är det 30 grader varmt och gassande sol, som kallast på natten är det 20 +grader. Så det är extremt varmt vilket tröttar/anstränger mer än vanligt. Jag brukar gå 1-2h med min hund mitt på dagen, men nu när det är sådan här värme så håller vi oss till smårundor på kanske max en halvtimme eller simning. Känner faktiskt inte ens att det är värt att gå något längre på kvällen heller. Hunden är mer slö nu så han behöver inte heller lika mycket sysselsättning, kan får ett fryst ben att gnaga på i skuggan istället och är mer än nöjd med det. Men som sagt, det är ju upp till varje hund, så bäst svar tror jag ändå att man får från ägaren. Det är ägarens beslut om vad hennes sjuka hund klarar och inte klarar.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#2 det var nog mer att ägaren inte klockar hur länge hon går med hunden, utan går på feeling - vissa vet ju att de tar 15 min promenader eller 4h, min kompis tar en promenad sen hur länge den va tänker hon inte på.
Men jag har ju även värmen och de i åtanke, ex jag skrev (1½h) skulle inte ske i över 30+ utan om det var svalare isåfall.
Men jag får väl försöka gå på feeling jag med.
Har hunden hypotyreos? För i så fall hoppas jag att han fått mediciner för detta. Det gör dom slöa och hängiga men blir såklart mycket bättre efter medicinering. Vid problem med sköldkörteln på ett eller annat vis, måste hund som människa alltid medicineras.
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
#5 jadå - han får de han ska ha och lite till! ^^
Det är bara jag som inte vet hur hunden ska ha de på promenaden då jag inte haft någon med detta problem innan =)