2åring dödad av Husky
Två döttrar - 2 & 8år - gick in i familjens hund-häng ensamma, innehållandes 20 Siberian Husky's för att hämta ut valpar och rasta dem.
En av hundarna bet den 2åriga flickan så illa att hon nu avlidit av sina skador.
http://www.expressen.se/nyheter/tvaarig-flicka-blev-ihjalbiten-av-hund/
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
fy så fruktansvärt stackars flickor. hoppas de tar väl hand om familjen med terapi kan inte vara lätt att mista sitt barn på det sättet (inte för att det finns något lätt sätt men….)
För några år sen hörde jag på radio, om en bebis som fått sina tår uppätna av en husky.
Men avliva inte hunden nu.
Den kanske hade en hel kull med valpar som den bara ville skydda. Stackars valpar då, mista sin mamma p det sättet, eller pappa eller vad det var.
Gud så fruktansvärt =( Men låter otroligt oansvarigt av föräldrarna. Låta en 2åring gå in utan vuxet sällskap till ett 20-tal hundar varav en tik med valpar. Även om hundarna normalt är snälla och känner flickan så låter det som en väldigt konstig situation. Nästan så man undrar om föräldrarna inte var medvetna om att barnen gick in till hundarna, samtidigt låter det ju som om det var meningen att dom skulle gå in för att rasta valparna. Konstigt…
Medarbetare på westernridning.ifokus
#4 Håller med dig, det står ju inte om föräldrarna skickade in barnen ensamma eller om de bra gick in utan lov.
Men har man 20+ hundar i den storleken så ska dom väl hållas så pass att en 2/8åring inte kan gå in på egen hand??
Men fruktansvärt för familjen, speciellt systern som var med i hänget =(
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Så fruktansvärt, fruktansvärt tragiskt. Jag lider med familjen. :(
Det enda "positiva" med det hela var väl att det var just en husky och inte någon "kamphundskorsning". Dom ägarna har redan tillräckligt med skit att försvara sig mot.
#6 Och min första reaktion var "jäkla skit att dom skulle säga att det är en husky, nu kommer folk börja hysa agg mot dom". Tycker det är så onödigt att dom ska behöva skriva vad det var för ras, det har ju liksom inte alls med saken att göra. Man kan benämna det som "stora hundar", det räcker. Att det var Husky har ju inget med saken att göra, hade ju lika gärna kunnat vara labradorer.
Jag tycker det verkar fruktansvärt, som ni har sagt, men hur tänker dom när de släpper in en tvååring till mer en tjugo kanske dubbelt så stora hundar? Men det verkar inte som om föräldrarna ens visste var ungarna var när detta hände. Jag tycker dock detta är oansvarigt att inte ens ta reda på var ungen är när den är bara två år gammal. Men eftersom barnen skulle rasta valparna så måste ju denna händelse vara ett sätt från hunden att försvara sina valpar mot inkräktare. Och just rasta valparna, det måste varit många valpar. Om dom skulle rasta många valpar så skulle tre lekfulla valpar dra till Finland med en tvååring bakom kopplet. Alltså borde syrran behöva ta "alla" valparna. Om det inte var typ två stycken valpar. Alltså borde föräldrarna vara med, 10 busiga valpar ( vet ej hur gama valparna var, men säg ett halvår.) Skulle lätt dra iväg med en åttaåring, särskilt Huskeys (eller hur man stavar det.) som är som draghundar. Men ni kan ju fundera vidare. Go kväll // mommo 12.
#8 Fast varför skulle man ha 10 st halvårs-valpar samtidigt? Det låter udda. Är dom många så är dom nog små, är dom stora så är dom nog få. Men oavsett, det låter inte bra att en 2-åring skulle rasta valpar.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/moren-jeg-vil-at-folk-skal-vite-hva-som-skjedde/a/23247419/
Mammans version av vad som inträffade.
Vad jag inte fattar är hur det kommer ut i media? Och att det redan en timme efter händelsen skulle strömma in anklagelser från folk.
#9 Det är inte ovanligt bland draghundsfolk att man har en eller flera kullar som man tagit för att behålla själv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 Folk lyssnar på polisradio och i små hålor är det inte svårt att veta vem det är polisen är på väg till.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Hade det inte stått vilken hund det var, hade både människor och folk undrat..
Spontant känns det dumt överhuvudtaget att hålla hundar i hägn. Det blir ju väldigt mycket deras territorium, framförallt med så många hundar. Oansvarigt av föräldrarna att låta barnen gå in dit! Man borde inte låta barnen rasta hundarna och ha lås på hägnet så de inte kommer in. Stackars hundar, stackars barn och stackars föräldrar hursomhelst. Borde egentligen inte anklaga den alls, de har nig fått sitt "straff" för att inte hålla koll på barnen. Usch vad tragiskt!
Jag fattar inte riktigt - mamman säger att barnen ALDRIG fick gå in till hundarna själva och att de vuxna hade kontrollen över låsen.
Men det står också att 8 åringen gick in för att ge hundarna vatten - Och mamman visste detta om jag förstod artikeln rätt. Då lät hon ju 8 åringen gå in ensam 😕
Det står ingenstans att man måste gå in till hundarna för att ge dom vatten. Varför inte låta familjen vara ifred med deras sorg. De anklagar nog sig själva så det räcker. Det hade lika gärna kunna vara en av era hundar
Tycker de är fruktansvärt oansvarigt av familjen att barnen antingen fick eller kunde gå in i hagen med hundarna, speciellt när gruppen med hundar var så stor plus valpar där inne.
#17 det som #16 säger är sant; i den norska artikeln där mamman berättar står det att 8 åringen ska ge hundarna vatten
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
#17 Den slutsatsen kan man nog dra eftersom flickorna gick in till hundarna.
Det står att 8 åringen gick in i hänget med hundarna för att ge dem vatten och att 2 åringen följde efter - så jo dom behövde nog gå in.
Men oavsett hur oansvarigt och beklagligt detta var så är en 2 åring död. Olyckor sker lätt och man kan bara beklaga att det gått som det gått.
#19 #20 Det jag reagerar på är att ingen tycks tänka på storsystern som säkert tar på sig skulden vad än föräldrarna säger och gå till betyder inte gå in i
Den här typen av olyckor är tack och lov ovanliga, men dem gör att man på ett brutalt sätt påminns om att hundar är djur som inte alltid är så harmlösa och förutsägbara som man tror.
≧◔◡◔≦
Håller helt med Herdehund och Mischa.
Att anklaga familjen är dårskap, och jag tvivlar skarpt på att valparnas mor skyddade valparna, jag tror det hela handlar om en otroligt fruktansvärd olycka, det kan vara mycket som gjort att hunden/hundarna gav sig på flickorna, kanske råkade de bli rädda eller så var hundarna helt enkelt ostabila från början, men att spekulera i det tar knappast flickan tillbaka, och vad som egentligen hänt angår endast familjen och deras nära och kära.
Utan att tysta ner en diskussion då man får skriva vad man vill på iFokus, men jag tror familjen har tillräckligt mycket efter sig, både egen ångest och sorg och tidningar som skriver det ena och andra, sanningen ligger hos familjen, de enda som har rätt att veta vad som hänt. Det enda jag kan önska dem är att inte skuldbelägga sig själva och en vacker dag kunna le igen, att mista sitt barn är bland det värsta som kan hända en förälder, ett liv utan sin dotter, utan att se henne växa upp smärtar familjen nog mycket som det är, så att se folk skylla på föräldrarna tycker jag är oklokt, föräldrarna har mycket som det är, låt dem sörja ifred och respektera dem.
Iaf jag sänder dem tankar, att se sig in i andra människors situation är medmänsklighet, och jag vill iaf, även om de inte vet om att jag finns visa respekt och inte ösa med anklagelser på internet, har ni några tankar ta dem med en vän istället och inte i ord där de etsar sig fast i internetvärlden föralltid, som förälder att se att andra tycker man skulle gjort annorlunda kommer hemsöka dem hela deras liv, så ge dem lite utrymme. 🌺
Det kanske var så att 8 åringen har berättat att hon skulle ge dom vatten för mamman, det behöver ju inte vara så att mamman skickat barnen att göra det. Barnen kan ju ha kommit på det själv. Det tycker jag låter troligt, för då har ju förmodligen mamman frågat vad dom gjorde där inne så fick hon svaret. Så jag tror inte att hon skickat in dom. Synd om familjen oavsett!
Fruktansvärt ledsamt och tragiskt.
Varför hade dom inte lås på hundgården? Men det är lätt att sitta här och komma med kommentarer. Det som står i tidningen ska man som vanligt ta med en nypa salt. Det är inte alltid rätt information.
Hälsning från en stor djurvän
Usch så hemskt. :( vi kan nog alla samsas om att föräldrarna inte hade något uppsåt att få dottern dödad av hundarna. Det är lätt att vara efterklok. Stackars familj.
"På natten är alla katter svarta"
Väldigt tragiskt. Det är omöjligt för oss att veta exakt vad som hänt, varför barnet blev bitet. Hundar är djur och de tänker inte som vi…på gott och ont. Vilken fruktansvärd upplevelse för familjen. Barn och hundar kan vara en vacker sak…men alltid under en vuxens vakande öga. Jag tänker att det här är en fruktansvärd, tragiska olycka. Jag sänder mina tankar till familjen ❤️
Ett hem utan en hund är inget hem
Varför ska man ha så många hundar om man har ett så litet barn? Ska man skaffa barn om man har så många hundar egentligen, eller sa dom såhär när dom fick barnet: Oj nu fick vi ett barn! Då kanske vi ska köpa tjugo hundar? Jaaaaa! ropar hela familjen, eller ja, de två andra.
#28 du tänker inte på att de kanske har en verksamhet med hundar? Det var ju inte som de skaffade hundarna och barnet samtidigt, inte så troligt iaf. Så folk som har ett Häststuteri Tex får inte ha barn, för de har många hästar? Hunduppfödare får inte ha barn för de har ibland många hundar? Please ha lite medkänsla för familjen som just förlorat ett barn!
#29 Och bönder ska sälja av alla livdjuren så fort de själva ska yngla av sig. Även traktorn, de har ihjäl fler barn än vad hundar har.
Absolut! Ska man va bonde, inga barn för dig!
Nej, men man kanske inte ska skaffa barn om man kan tänka sig en risk, eller man kan ju fixa, i alla fall ett riktigt lås på hundgården, även om det säkerligen inte var "rasta-gosa-plocka-fästingar-i-pälsen-hundar"
olyckor händer herregud. vi vet inte vad som faktiskt hände i hundgården, hur det gick till så att flickan blev dödad.
#32 Då ska ju stadsbor inte yngla av sig, se bara på brottsstatistiken i tätorter.
#35 Ja, men jag menade inte så.
#36 Hur menar du då? Är det bara vi med slädhundar som inte får skaffa barn? Även om risken för att något här händer är mindre än de risker som finns på bondgårdar/ i stadsmiljö osv.
Nej, jag tänkte såhär: Man skaffar väl inte barn om man inte har koll på barnen, särskilt om man har så stora hundar. Att ha barn är ett ansvar, att ha hund är också ett ansvar. Har man verkligen det ansvaret alltid? Svaret är nog Nej. Varför ska man då blanda dessa ansvar? Jo det är ju så att om ansvaren finns där; lås på grinden till hundarna, och koll på barnen, så skulle detta inte finnas i föräldrarnas vildaste fantasi ens. Men man kan inte vakta två ansvar hela tiden, dygnet runt, vecka för vecka, år får år. Därför inträffade detta. Kunde man hålla koll på allt hade inte världen funnits i dag, det hade bara varit en förutsägbar plupp i universum. Varför är jorden så oförutsägbar? Ja, den frågan kvarstår. Men hade den varit förutsägbar, så hade den två åringen varit i livet i dag, det är vad vi vet. Men vem vet? Sådant hände ju alltid på stenåldern t.ex. Men go natt.
Och vad är det med dig herdehund? du skriver ju inget.
#38 Och varför skaffar man barn när man inte har koll varpå de springer ut i trafiken?
Jag vet massor med barn som bor på slädhundskennlar, de lever och mår gott. Min egen styvbror dog däremot inne i stan när han klättrade upp på ett tåg. Ska man skylla det på hans mamma?
Olyckor händer, just denna gång var det på en slädhundskennel, nästa gång sker det i en trädgård invid en sjö, ska vi fylla alla sjöar då eller? Eller ska vi förbjuda kustbor från att skaffa barn?
Huskies är i regel inte farliga, det var bara en oturlig händelse denna gång.
Hade det blivit ett sunt och funktionellt liv om man som förälder försökte utesluta alla tänkbara risker? eller går det ens att göra? har alla föräldrar alltid 100% koll på sina ungar?
Jag vet inte, för jag är inte förälder men jag vet att även föräldrar är människor och människor har idag ganska hektiska liv.
Det är lite väl mycket "would have, could have, should have…" i tråden, allt blir så mycket enklare med facit i hand, för det är klart att detta aldrig skulle kunna inträffa hos någon av er här(?).
≧◔◡◔≦
1. Skyll inte på hunden. 2. SÅ himla onödigt att skriva ut rasen precis som om det vore värsta synden? Husky's kräver mycket och alla vet ju hur hundar blir utan både hjärngympa och motion. Vissa verkar inte ens kunna tänka straight. 3. Varför låter man ett barn gå nära så stora hundar ens? Speciellt en mor med sina valpar.. Vad hade de förväntat sig. Klart mamman blir orolig, kanske inte ens mött barn innan? Vet många hundar som blir så stressade utav småbarn. :( Och hoppas inte stackaren blev avlivad, så orättvist!
Moa hur vet du om dem var understimulerade?
#43 Bra fråga, det vet jag inte. Men har man 20 hundar och en 2 åring ska rasta ett par så tänker jag direkt på att de är understimulerade. Varför går inte föräldrarna ut?
#44 Det var tidningens version, inte mammans (finns en länk i tråden till mammans uttalande).
Fast nu säger ju föräldrarna att så inte var fallet. Barnen skulle inte rasta hundarna, utan 8-åringen hade gått dit för att ge dom vatten och syskonet följde efter. Dock framgår det inte om 8-åringen hade gått dit på eget bevåg eller inte, men jag antar det eftersom mamman säger att barnen inte fick gå i närheten av hundgården.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#45 Lite pinsamt men kan verkligen inte läsa norska. ):
#47 Högerklicka och välj "översätt till svenska"?
🌺 till familjen, vilken otroligt tragisk olycka…
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
#39 Du säger att man inte kan ha två ansvar samtidigt då ska man alltså inte ha två hundar heller. För det klarar man ju inte av enligt dig.Tragiska olyckor händer hela tiden. Det är inget man tyvärr kan förhindra. Och vem vet det hade kanske hänt även om mamman var med. Och alla ni som har barn vet att det händer saker på bråkdelen av en sekund även om man har uppsikt över barnen det gäller förresten hundägare.
# 40 Håller helt med dig
#39 Olyckor kallas olyckor av en anledning - det betyder inte att man inte klarar av situationen någonsin bara för att en olycka hänt.
Skulle det vara så, så skulle inte en enda person i världen någonsin kunna göra någonting för att risken för olyckor finns alltid.
Att det nu tyvärr handlade om en 2årings död och en stor hund gör det inte till en större olycka än om det varit en 40årig gubbe och en liten hund.
Om det varit som mitt ex istället - menar du då att att vi skulle tex förbjuda medelålders män att ha små hundar? För att en inte skulle klarat av det?
För det du skriver verkar vara en riktning åt att familjer med många stora hundar inte ska få ha barn också. Vilket är helt ologiskt och skulle strida mot människans rätt i samhället på många punkter…
#28, 38: Fler barn dödas av sina föräldrar, avsiktligt eller till följd av olycka, oaktsamhet eller försumlighet, än av hundar. Alltså kan ingen tillåtas ha barn överhuvudtaget …
*ironi*
Attans Människoarten Kommer dö ut… det är för farligt att ha barn!
Nej men man kanske ska skaffa ungar om man har tjugo hundar i en hundbur utan lås.
#54 vad vet vi om att hundarna inte var inlåsta?
De var i häng, dvs instängda och låset kanske var trasigt?
Vart står det att det inte var det?
Vad säger att ungarna inte kom först?
Vem har sagt att de var planerade?
Vem vet om föräldrarna råkade bli gravida och är emot abort?
Vad har vi för rätt att döma dem i deras val med barn och hund?
Vad har dom för rätt att döma oss om våra val?
Vi lever alla olika och det finns inget som säger att deras livsval med hundar och barn är fel. Inte heller att deras val var ledande linjer till denna olyckan!
49 Håller helt med dig tragisk händelse och hoppas att familjen finner tröst och kommer över denna sorg o skuld 🌺
Jag tycker också att det är synd om familjen och dom, men jag funderar ändå på det med Att dom skulle rasta valparna. Hade mamman sagt det eller varför skulle dom göra det, Jag menar, man borde ju märka om alla valparna är borta, och jag tycker himla synd om syrran.
#57 tidningen skrev att de skulle rastas - mamman säger att den äldsta skulle ge dem vatten.
Men nu har det hänt, och vi ska inte sörja det som redan försvunnit, det som inte finns eller det vi inte har, helt enkelt.
#59: Va?
#59 Sant det har hänt och går inte att ändra.
Men okänsligt att skriva att man inte ska sörja med tanke på vad tråden handlar om.
59 klart man ska sörja sina nära och kära, i detta fall ett litet barn😭
#61, jag tänkte sörja på det sättet, att man inte ska sörja att man kanske inte gjorde något. Nu har det hänt och vi behöver kanske inte oja oss så förfärligt mycket längre. Gjort är gjort som sagt, men jag förstår nog sorgen.
Usch vad irriterad jag blir. Folk ska alltid döma och tala om vad folk har gjort fel. Det är så jäkla lätt att döma andra fast det lika gärna kunde hända ensjälv. Det är lätt att säga att det är fel att ha 20 hundar när man har barn, trots att det är större risk att ett barn dör i bilen man sätter sina egna barn i varje dag. Tror ni på fullaste allvar att föräldrarna inte satte barnens säkerhet i första hand, i alla lägen? Vilken förälder skulle inte göra det? Och så tror man rätt upp och ner på vad pressen skriver. Jag undrar hur det kommer sig att folk ännu inte lärt sig att ta det dom skriver med en nypa salt.., Nej, sluta klaga och döma. Ta reda på fakta innan ni säger nånting. Och inse att denhär familjen har det sjukt svårt just nu, utan era elaka kommentarer (som jag hoppas att dom aldrig kommer behöva läsa.)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nej vad tragiskt 😕 Barn ska väl aldrig gå in i en hägnad där det råder flockmentalitet… Man undrar var föräldrarna var.
#64 tror du vi blir gladare då? Det finns väldigt många som har skrivit jätte många bra saker. Det verkar som att det är du som dömmer på förhand.
#66 Så för att dom som inte har skrivit taskiga kommentarer inte ska ta åt sig ska jag låta bli att säga vad jag tycker? Konstigt tänk tycker jag. Har man skrivit dömande kommentarer bör man ta åt sig. Har man inte gjort det är det väl rätt så lätt att inse att det inte gäller en själv? Om jag tycker att folk beter sig illa har jag väl ändå rätt att säga det utan att varenda kotte ska ta åt sig, särskilt om man vet med sig att man inte gjort det som jag skrev om. Och jag har svårt att se hur det kan vara dömande att anse att folk som dömer andra när domsjälva lika gärna kunde råkat ut för något liknande beter sig illa… Eller att tycka att man ska ta reda på fakta innan man öppnar käften, är det fel ?
//Lamina
Okej då, men nu dömmer både du och jag och vissa andra på förhand. Det blev konstigt:)
#68 Utan att låta otrevlig så skulle jag gärna vilja fråga på vilket sätt jag dömer andra på förhand? Jag ser vad dom skriver och dömer utefter det. Mitt omdöme säger mig att dom kanske borde tänka efter innan dom skriver så dömande ord. Att det är himla lätt att döma andra fast man antagligen utsätter sina egna barn för lika stora risker varje dag. Jag ser folk som skriver dömande saker utan att ens veta vad dom pratar om. Hade dom tagit reda på fakta hade dom vetat att det inte är sant som dom tror. Så jag säger ifrån, jag tycker inte man ska bete sig så mot en sörjande familj. Men om jag agerar utefter vad domsjälva säger, hur kan det vara att döma dom på förhand?
//Lamina
Nu känner jag dock att jag håller på att gå lite över styr, så nog från mig nu.
//Lamina
65 läs det 10 länka
#70 det ska jag nog också. Det är bäst att jag håller huvudet kallt, bokstavligen. Så nu ska jag gå och bada. :)
En olycka är en olycka. Tragiskt för alla inblandade och folk som vill sitta och vara präktiga på internet bör påminnas on att alla begår vi misstag, och alla kommer uppleva känslan av att vara efterklok. Man kan inte förutspå allt. Olyckor händer. Det hjälper inte att folk som aldrig ens träffat människorna bakom texten de läst på internet sitter och spyr galla. Det är lätt att vara efterklok. Lätt att döma också.