Längd på koppel?
Jag kommer att måttbeställa en sele och tänkte passa på att köpa ett matchande koppel från samma företag (med namn och allt). Men jag sitter nu och funderar på vilken koppellängd som är bäst? Det jag har att välja mellan är dessa längder:
1,3 m
1,5 m
1,8 m
2,0 m
2,5 m
Det kommer att vara ett allround-koppel, något som passar att både i stan bland folk men som även funkar hyfsat ute i naturen. Det bör alltså inte vara vare sig för kort eller för långt utan ska vara lagom. :P
Mitt standardkoppel jag har nu är bara 1,5 m och det känns alldeles för kort, hunden får ingen rörelsefrihet alls känner jag. Jag har också ett långt koppel på 4 m som jag har ute i naturen men det är för bökigt att släpa runt på i stan.
Så vad är egentligen lagom? Mina tankar går kring antingen 2 m eller 2,5 m. Hur långt koppel brukar du ha?
Det jag har är 1,8m eller 2,0 tycker det är alldeles lagom :)
@vendelasandell på instagram.
1,80 har jag alltid använt och kommer alltid att använda.
/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning
En hund och 2 meterskoppel är kanon - har man fler hundar är 160 koppel egentligen "enklast". Har dock 180 till mina två då jag inte köpt kortare 🙂

2 m tycker jag nog är optimalt. Kanske att jag skulle föredra 2,5 om jag hade ett..? Jag använder bara läderkoppel och då kan det vara svårt att hitta lång nog (hudarna är ju av begränsad storlek). Har dock ett som är över 3 m med, men det är nästan för långt och används sällan. Hade jag dock bara haft en hund och den inte funkade lös är jag övertygad om att det kopplet nog hade varit förstahandsvalet.
Har 1,8 . :)
2,5 känns väldigt långt. 180 brukar vara standard (även om det såklart finns lite olika längder även i vanliga butiker) och det är ganska lagom, men 2m är väldigt optimalt om man har något smalare koppel. Jag anser att bredden har stor betydelse. Ett brett koppel bli plötsligt väldigt mycket att hålla i handen, medan ett smalare koppel inte är jobbigt att ha lite längre. Jag hade förut ett som var 2,2 och det tyckte jag var optimalt men det var också ganska smalt. Nu har jag lite bredare och tjockare koppel och då vill jag ha det något kortare för annars blir det för mycket att hålla i handen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tror att 2,0 vore bäst för dig, TS. 1,8 är den "vanliga" längden, men om du tänker använda kopplet i naturen också och tycker 150 är alldeles för kort så hade jag tagit längre än så. 2,5 däremot blir nog lätt för långt, tror jag.
Själv tycker jag däremot att 1,8 till och med är för långt. Jag är på jakt efter ett snyggt 1,5 koppel. Men då är min hund alltid lös på promenader, ifall vi inte går i stan eller vid trafikerade vägar, och behöver ju bara kopplet när jag vill vara 100% säker på att han håller sig vid min sida. Onödigt med massa extra längd då. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Tack för era svar. Jag får klura lite till. :)
helt ärligt lägger jag inte tid på att kolla ut perfekt koppel genom att mäta det, de enda kraven är inte för kort annars är det väl bara välja en längd, men det kanske bara är jag;-)

Vi har haft 3meters koppel och det var på tok för långt, nu har vi vanliga 1,80 långa koppel och tycker dom är alldeles lagom. Det som är viktigast för mig är vilken hake det är, tjockleken på kopplet och att det ska vara samma längd som våra andra befintliga koppel, eftersom vi har två hundar.
Jag beställde ett på 2 meter.