Lydnad utan godis...?
Hej!
Jag har just borjat lydnad (pa klubben) med varan 3ariga JRT/ACD blandning och tankte borja i samma klass med min tik pa 5.5ar. Grejen med henne ar att hon har svart att lara sig nya grejer med godis… bollen funkar jattebra men kan det bli konstigt med boll i en lydnads klass (hon vill ha och sen vill att jag kastar igen)? Hon har gjort lydnad forut men klubben har lite olika grejer vi maste lara in ocksa… hur had ni gjort? Har provat med olika sorts godis men bollen vinner 99% om vi inte ar inne i huset….
Det måste väl inte vara godis?
Huvudsaken är väl att hunden får en belöning den gillar - eller har jag fattat fel? =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#1 hmm nej tror inte det men dom flesta andvander godis dar… tankte mer att hon blir sa glad att man kastar den/leker med henne att hon kanske borjar hoppa runt lite mycket?
#2 om du har en repboll då?
Då kan ni ju kampa på platsen =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Många tävlingshundar ÄLSKAR sin boll eller kamptrasa, man får belöna med det som funkar helt enkelt. vet du med dig att hon blir lite stökig, ha lite större avstånd till de andra.
Om, du kastar bollen, tänk dock på att inte göra det för nära andra hundar, de kanske också är bolltokiga ;)
Det måste absolut inte vara godis! Känner många som tävlar trean och eliten med leksak som belöning under träningar. Leksak kan istället vara ett ännu bättre belöningssätt än godis eftersom det oftast bygger upp en intensitet som man strävar efter under en hel del moment i lydnaden.
Det är praktiskt att ha godis att ge som "mini belöning" och sedan kan du ha boll i slutet av passet. Försök hitta något jättegott godis, mitt tips är kött till exempel korv eller köttbullar. Blodpudding brukar många gilla
Tack alla! Ska prova det… boll kanske i pauserna… :)