Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hundtillbehör-hundprylar
Läst 922 ggr
jagga-ewe
0

Flytväst till blandis med lång kropp

Vi behöver skaffa en flytväst till vår vovve. Problemet är att hon är förhållandevis lång i kroppen. Dvs, en väst som är lagom lång enligt måtten är väldans stor runt om. Den som är lagom runt om räcker inte hela ryggen. Vad ska man gå efter? Längden på ryggen eller att den verkar lagom runt om? Den som är lagom lång är jag rädd att hon skulle glida ur, även om den är max inspänd. Men den som är kortare kanske inte bär henne bra nog? Hur ska man tänka?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

padfoot
0

Jag hade problem tvärtom - de som passade runt magen var för långa i ryggen, etc. Köpte slutligen Hurtta.  Nobbys minns jag att jag testade - den var för lång i ryggen för min terrier, men kanske kan passa för din hund?

Saffran0Spice
0

#1 Lite OT (ursäkta TS!)
Kollade på Nobbys till min hund, men den storlek som jag skulle välja verkar inte passa alls - Man ska måtta ryggen, men hans ryggmått passar inte med kilona på västen, ska man ta en mindre då? (kan svara i PM!)

labradoodle
2

Har ni testat Baltic?
Jag har sett dem på Grizzly Zoo bland annat!

Min hund är ännu valp. Han kommer dubbla sin vikt (ca 15 kg till) men vi kommer kunna använda samma flytväst till honom. Som ni ser på bilden av min rackarunge, så går den över hela ryggen. Men det kommer den absolut inte göra nästa sommar!

Men när jag skaffade min flytväst, fick jag lära mig att det inte gör någonting om de är korta över ryggen! Huvudsaken är att främre delen av ryggen, och därmed huvud och nacke, kommer över ytan när de är i vattnet. Det är därför det är extra mycket flyt i den främre delen av flytväst 🙂

Tänk bara på oss människor t.ex, vi har ju också bara flytväst på den övre delen av kroppen! 👍

Flytvästens remmar är jättelånga, så det passar tjockisvovvar också. Vi får peta in Charlies remmar, men ibland åker dem ut och då pinkar han så lämpligt på dem 🤪 Tur att det är av material som definitivt tål att sköljas i vatten, hihi.

Lycka till!!!

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

jagga-ewe
0

Vi har än så länge bara provat västar från Hööks på henne. De blev väldigt stora i omkrets när de var långa nog för ryggen. Har inga bilder, men jag vill minnas det som att den som var lagom i omkrets var kortare på ryggen än på #3's bild ovan.

Vi ska kolla vidare i helgen, även kolla vad djurbutikerna i stan har då. Tack för råden!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

labradoodle
0

Du får göra det! :) Den från Baltic har som sagt väldigt justerbara remmar så den passar nog en smalare hund också!

Älskade Charlie 🌺

russin
1

Det är sällan en flytväst ska täcka hela ryggen, det viktigaste är att vikten är rätt. Vad gäller remmar så klipper jag helt sonika av ifall dom är alldeles för långa - bara att bränna kanterna så det inte repar upp sig🙂

[Juel70]
0

Min hund är också lång i kroppen och jag funderar på att sy en egen flytväst av en gammal flytväst för människor. Men då måste man mäta rätt och prova så att hundens vikt balanseras upp rätt i vattnet.  Men jag tänkte sy en som bara går runt bakom frambenen under bröstkorgen och fram över bröstet och en under hakan.

labradoodle
0

#6 - Precis! 👍

Älskade Charlie 🌺