tik med hane
jag skulle vilja köpe en kompis till min cockerhane, och funderar på en hona, lite för att dom ska vara lite lugnare, och lite för att --ifall man skulle vilja ha valpar.
men har nu fått rådet att inte blanda kön, utan att man ska ha 2 hanar eller 2 tikar.
stämmer det? har dock läst här att några av er har hanar med tikar, hur går dom ihop?

Jag tycker nog att det är bäst med två tikar eller två hanar. För tänk på stackars hanen när tiken löper och bor i samma hus, isåfall tycker jag absolut att hanen ska kastreras. För vi har hanhund nu och märker hur jobbigt det är för honom med löpande tikar bara flera kvarter bort, han gnyr och vill dit hela tiden, skulle ju aldrig funka med en tik här hemma, om han inte kasteras då! :-) Så jag tycker inte du ska blanda kön

Beror ju lite på hur din hane beter sig då det finns löptikar i närheten, för en del så går det alldeles utmärkt bara man ser till att ha dom i separata rum under hela löpen men endel hanar har det jätte jobbigt då tiken löper så då ska man antingen ha någon som kan ta hand om den ena under löpperioderna, kastrera den ena, ge tiken p-spruta så hon inte löper eller se till att skaffa en hane istället.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ja, kastrera en av dem så är det inga prob.

Här hemma har vi haft både hane och tik, ingen v dem kastrerade. Och det har gått bra. Har båda tikarna löpt har det märkts på hanen att det varit extremt jobbigt så då har han fått vara hos hundvakt. men annars så hardet fungerat. Han har ätit som han ska, det enda har varit att han suttit och sjungit serenader hela nätterna. Så det är tur vi bor i hus. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
tack för svaren. så det verkar enklast att bara ha ett kön.. vi får fundera lite på det då
Jag skulle nog själv köpa en till hane om jag vore dig eller köpa en tik och kastrera nån av dom. Det kan bli jättejobbigt när tiken löper, dom kan hitta lösningar för att ta sig in till varann och tjuvpara sig..om inte annat så kan det bli fruktansvärt jobbigt för hanen och det är sånt man inte vet i förväg.
Har man olika kön på hundarna tycker jag faktiskt att man ska kastrera, så vida man inte ska para dem.
Har man dem enbart till sällskap är det nästan bättre att kastrera. Då kan de inte få vissa sjukdommar och de slipper lida vid löp!

jag har precis köpte en hane,,,en parsonrussell på 7 månader..snart 8..han är nykastrerad sedan en vecka tillbaka och ska ta stygn och tratt om 6 dagar…
Vår dvärgschnauzer tik irma löper nu,, och herregud säger jag.. vilken tur att vi har kastrerat honom så det blir lugnare vid nästa löp..måste ha irma på¨övervåningen och hanne nere… *pust*
jag valde en hanne som kompis till irma för hon är så grinig på tikhundar..men har jag köpte en tikvalp på 8 veckor så har det nog gått bra.. men nu köpte vi en lite äldre hanne och dom trivs så himla bra ihop..det klickade mellan dom direkt..

ooo, va söta!
vi har nog bestämt att det får bli en till kille, enklast så. pratade med han på samma kennel, om en chokladbrun kille… han kommer troligen ta fram 2 olika kullar med möjlighet till chokladbruna cockrar…. håller mej till samma kennel, han är seriös, och har underbara hundar…