Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1195 ggr
Ambrose
1

Passivitetsträna valp

Jag fick hem min lilla Rottweiler valp för 3 dagar sedan. Hon är en supergo, otroligt smart och rolig hund, men hon har problem med att slappna av inomhus. Hon kör tills hon är så trött att hon biter och tuggar på allt hon kommer åt och hon skulle kunna fortsätta tills hon inte vet vad hon heter längre.

Så jag har börjat passivitetsträna henne, men även om det fungerar så vill jag bara dubbelkolla att jag gör rätt.

När det blir för mycket för henne, och man ser att hon egentligen är jättetrött så lägger jag henne på sidan och börjar kela med henne. Massage, kli, smekningar etc. I början kan hon streta imot lite, men då håller jag bara kvar, lugnt men bestämt.

Jag har gjort det 4 gånger hittills och varje gång har hon somnat. Jag gjorde det precis och det tog kanske 1-2 minuter innan hon la magen i vädret för mer kli, och somnade :)

Det jag undrar över lite är om jag gör rätt? Skulle väll gissa på det eftersom det fungerar så bra, men jag är även lite fundersam på hur det påverkar relationen med en liten valp. Uppskattas det och bygger förtroende, eller känner sig valpen påtvingad att sova?

Jag undrar även hur det är för er som har vuxna hundar och har passivitetstränat dem. Brukar de somna även som vuxna, eller nöjer man sig med att de bara taggar ned ett par steg?

Vad finns det för andra metoder? För och nackdelar?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Karolina-H
1

När min hanhund var valp så var han likadan så vid passivitetsträningen så la jag honom i knät eller mellan mina ben på rygg eller på sidan och som du masserade och klappade lugnt. Så jag tycker att du gör helt rätt det som är viktigt här är att inte vara hårdhänt eller skälla på valpen utan lägg den försiktigt ner och håll sen i den om den försöker smita iväg utan att säga något. Det är så det låter som om du gör och då gör du helt rätt.

Som min hund så kommer din bli ganska stor om några månader och då kan det vara svårt att lägga valpen ner ordentligt så jag gjorde som så att hemma så var det möjligt att lägga ner men om man var någonannanstans och han gick upp i varv så satte jag mig på huk bakom honom och klappade över bröstet, så kallade ryggsäcken då jag tyckte det var lättare, även här så skulle han bli helt avslappnad  innan han fick komma loss igen. 

Nu är min vovve 2 år och somnar väl ganska sällan när vi gör detta och det är inget som vi egentligen gör så ofta heller då han nu vet hur man slappnar av när inget händer men ibland ute om han verkligen vill något som han inte får så kan han stressa upp sig och då räcker det att jag sätter han mellan mina ben när jag står upp så lugnar han ner sig igen :)

Lycka till med din lilla valp!

Codeavalone.blogg.se

Ambrose
0

Ok, tack så mycket! :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se