Skällig
Asså finns det något att göra åt en hund som skäller? Asså det gör ju inget om det är ibland men såfort han hör någon som är i lägenhetskorridoren eller vad man ska säga så blir han helt galen och okontaktbar och skäller oavbrutet, han skällde åt mig som om jag var en hemsk främling, han bet min bror när han försökte lugna ner honom. Hans riktiga ägare - min morbror och hans flickvän, de har just fått en bebis och det kanske är jobbigt ifall han ska skälla hela tiden, för tillfället bor han då hos mormor o morfar, mormor tycker knappt om honom för han är så jobbigt och jag hade tänkt fråga mina föräldrar ifall vi kan vara hundvakt ett tag, men då kommer vi till problemet, eller ja det finns flera, men mest att min pappa ä hörselskadad och använder hörapparater och tycker det är superjobbigt med höga ljud, men jag vill så gärna ha honom hos oss ett tag, hunden då, finns det sätt att typ få honom att typ inte skälla? Okej kanske låter konstigt, men ändå Glad för svar iaf :) I övrigt är han supersnäll :) Pomeranian är han. 1 år typ. Edit: nu vaknade han från sin sömn o började skälla typ för att brorsan gick… Fast sen slutade han, han gav mig iaf en chock..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så här:
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag fattar inte… xD Är inte så bra på engelska… Men han killen ger godis (?) när hunden skäller ju?
Precis, för lär man hunden att skälla på kommando (med belöning) så är det lättare att lära hunden kommandot tyst, samt så minskar risken för okynnesskall då hunden vet att det inte belönas.
Se hela instruktionen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Finns många olika sätt och något som fungerar på en hund , behöver inte fungera på en annan. Huvudsaken är att man inte skäller eller skriker och blir frustrerad , för DET hjälper inte. Googla på det annars, och ställ in söket till svenska resultat . Testa dig fram lite med olika övningar. Vad som också är viktigt med alla övningar är timingen, så att hunden begriper när den gjort rätt eller fel . Snällt att du vill vara behjälplig i alla fall
... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.
Ignorera skällandet, belöna direkt när hunden blir tyst =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
#5 Det funkar tyvärr inte så bra på idiot…jag menar hundar som gillar sin egen röst. 😛 Dom tänker mer "Åhh, nu har tvåbeningen äntligen fattat att det är skönsång".
#6 Är man konsekvent och ignorerar, och tex går sin väg när hunden skäller så fungerar det. Blir man supertrist när hunden gör något oönskat och sedan belönar beteendet man vill ha så kan man bli av med många problem =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
#7 Jag har konsekvent ignorerat huskyhanen i ett halvår, tro mig, det funkar inte på alla hundar. Och pommen är ju också glad i sin egen röst. 😎
#8 Trist att de inte fungerar isåfall för jag har ännu inte träffat någon hund det inte fungerar på - även Husky's 😎
Kanske du får vara tydligare?
Ignorerar du bara eller ignorerar du och lämna hunden?
Pröva att lämna hunden ensam när den skäller och återkom när den blir tyst =)
Fast han skäller inte för o ha kul typ utan bara när han hör att nån står utanför dörren :P
#9 Tro mig, jag har provat allt sånt, han är en idiot och helt nöjd med att sitta själv och filosofera samtidigt som han skäller.
#10 Då fungerar det med ignore & reward, ignorera och belöna så fort hunden blir tyst - viktigast är att vara konsekvent och inte bryta mönstret.
Att säga åt hunden eller skälla på den får den bara att skälla mer.
När min hund skäller så belönar jag, då blir han tyst. Hunden är framavlad för att varna när det kommer någon, så att skälla är naturligt. Genom att visa honom att jag fattat vad han menar så blir han tyst och vet att han gjort sin uppgift =)
#11 Hur länge har du testat då?
För 6mån av olika metoder är ju inte särskilt lång tid 😉
#12 Hmm ja det ska jag tänka på, jag skriker inte på honom utan bara hyschar fast min mormor blir skitarg när han skäller, och det har vart då i nästan ett år… :S
#14 Att hyscha uppmuntrar honom att skälla mer, ignorera, belöna eller gå din väg utan att säga något - visa att det inte är ett uppskattat beteende och att skälla betyder tex att ''nu lämnar matte dig själv''.
#13 Jag har ägt odågan sedan mars 2010, så sedan dess (ignorera var 6 månader), det som funkar bäst är tekniken i videon, men han glömmer det tills nästa dag. Är ingen nybörjare med hundar, har levt flockliv i över 25 år och kört de flesta olika hundsporter.
#16 Hackade inte ner på dina kunskaper - menade bara att om du kört flera olika metoder under 6mån så kan det inte varit långa perioder med varje metod och att ibland kan det ta lång tid innan ''poletten faller ner'' med en metod.
Om Ignore & Reward inte fungerar för dig så gör det inte det, men jag har inte mött en enda hund det inte fungerat på om man varit helt konsekvent med metoden och inte avvikit från den alls.
Så det var inte menat som ett personligt påhopp, utan mer en förklaring på hur jag uppfattade det du skrev.
När ska folk förstå att vissa metoder funkar inte på vissa hundar, dom är egna individer, alla hundar är inte identiska. Skitbra om du vet hundar det funkar på, awesome! Men om det inte funkar på hennes hund så äre skitsamma, hon säger ju att hon tränat på det i ett halvår och fick inte resultat. Fick hon inte resultat fick hon inte resultat, och en annan metod funkar säkert bättre. Det är precis som med den berömda skvallerträningen som ska funa på varenda jycke i hela världen, yeah right som om. Har inte funkat på någon av mina hundar :)
-
Nu har vi pratat med mamma om detta och hon sa att det KAN finnas en möjlighet att vi kan vara hundvakt, men så sa hon att det blir jobbigt för pappa, glömde nämna i inlägget att Gizmo hatar min pappa och skäller mot honom hela tiden, och pappa blir ju såklart arg… Vad kan man göra åt detta då? Jag försöker förklara för mamma att Gizmo är snäll bara att han inte gillar pappa för pappa gillar inte honom..
#19 kemin passar inte mellan alla - så om Gizmo inte gillar din pappa så finns en chans att han inte kommer göra det (dock är det väldigt individuellt!)
Det enda man egentligen kan göra är att försöka få din pappa att bara acceptera och respektera Gizmo - och självklart tvärt om!
Dom behöver inte bli BFF, men om Gizmo känner att det är ok om din pappa ''bara är där'' utan att de behöver göra mer än nödvändigt så bör det bli mycket lugnare. Din pappa behöver också lära sig att även om han blir arg och inte gillar Gizmo, så visa det inte. Bättre att han bara totalt ignorerar Gizmo och inte gör nått mer. Och ska han göra nått så belöna, bli nått positivt för hunden.
Hunden kan läsa människor och känner direkt om det inte stämmer, så om Gizmo slipper läsa av din pappas negativa kroppssignaler (kommer dock känna av dem) så kan även de lugna ner situationen då en visuell kroppssignal har mycket stor inverkan på situationen.
Dom behöver båda lära sig att respektera den andras närvaro, och helst försöka koppla den med något positivt och inte bry sig mer än så =)
Ett tips är att göra nått Gizmo älskar att göra - och bara göra det när din pappa är med.
#20 Okej! Tack så jättemycket för att du svarade! =)